A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A filmtörténet alapjai

Szerző
Lektor

Kiadó: Magyar Filmtudományi Intézet-Népművelési Propaganda Iroda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 206 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A film mind elkészítését, mind forgalmazását és hatását illetően bonyolult társadalmi és társadalmat formáló jelenség. Tanulmányozásához és megértéséhez általános és speciális technikai,... Tovább

Előszó

A film mind elkészítését, mind forgalmazását és hatását illetően bonyolult társadalmi és társadalmat formáló jelenség. Tanulmányozásához és megértéséhez általános és speciális technikai, közgazdasági, jogi, filozófiai, esztétikai, művészettörténeti, szociológiai és pszichológiai ismeretek szükségesek. Mindez még akkor is igaz, ha nem a film egész felhasználási területét vesszük figyelembe, hanem csak a filmművészetet és - esetleg - a filmpublicisztikát. A leszűkítést egyébként az indokolja, hogy a filmnek ez a legjelentősebb, s valóban a tömegekre ható területe. A tömegekre való hatása pedig szinte automatikusan helyezi a filmművészetet a figyelem középpontjába, s ezzel körülhatárolja a szükséges anyagot, megszabja a tanulmányozás kívánatos - esztétikai - síkját.
A filmművészet tanulmányozásának esztétikai módszere megszabja a vizsgálat tárgyát is, amely legkönnyebben az esztétikai és kritika elválasztásával határozható meg. Míg a kritika az egyedi alkotásra, s a megvalósult tartalom-forma viszony értékelésére irányul, az esztétika a művészet egészének sajátosságait, összefüggéseit és mozgástörvényeit tárja fel, a művészet és a valóság változó kapcsolatát elemzi.
A filmművészet - más művészetekhez hasonlóan - nem egyenlő sem a művészek - alkotásaikban kifejeződő - egyéni sajátosságaival, sem az egyes alkotások összességével. Folyamatként létezik, amelynek objektív tendenciája van, s ennek csak egyik meghatározója a művészek adottságai és az egyéni körülményei. Emellett hatnak a filmművészet hagyományai, amelyek megszabják a művészeti általánosítás fokát. A megismerés különböző területének eredményei, illetve a társadalmi érintkezés eszközeinek szintje azzal, hogy - politikai, filozófiai, erkölcsi stb. vonatkozásban - befolyásolják a művész és a valóság kapcsolatát. A társadalmi pszichológia jelenségei - a társadalomban ható rokon- és ellenszenvek, illúziók, célkitűzések stb. -, amelyek valóságváltoztatásra ösztönöznek. S végül maga a társadalmi lét, nemcsak mint a szellemi élet végső meghatározója, hanem mint konkrét tapasztalati anyag.
A filmművészet fejlődésének objektív folyamatában kibontakozó tendencia maga is sokrétű (kiemelése már feltételez bizonyos elvonatkoztatást az ismétlődő vagy továbbélő jelenségektől), de minden korszakban van egy többé-kevésbé röviden is körülhatárolható alapvető jellemzője: a film megismerési és kapcsolatteremtő funkcióinak esztétikai jellege. A kapcsolatteremtő funkció megköveteli a művész valóságot megváltoztató szándékát, s ehhez az eszmei alapot - az ideált, mint elképzeléseinek koncentrátumát a világot és a világ kívánatos változását illetően. Mindez esztétikai orientációvá csak akkor válik, ha művészeti megismerésen alapul, s a filmművészet a valósággal önálló kapcsolatra képes. Ennek lehetőségét a film csak keletkezése bizonyos fokán érte el.
A filmesztétikai alapjainak ismeretéhez - a fentiek miatt - a filmművészet keletkezési és fejlődési vonalának tárgyalása szükséges, mert ez tartalmazza a valósághoz való viszony változásainak, következésképpen a társadalom alakításában való részvétel lehetőségének alapvető jellemzését. A filmművészet és a valóság kapcsolata formanyelvi apparátussal jön létre. Kizárólag ebből nem lehet azonban megmagyarázni a kapcsolat változásainak okát és forrásait. Ellenkezőleg: a filmművészet és a valóság kapcsolatának változásai magyarázzák meg a formanyelv módosulását (gazdagodását, átalakulását, stb.) is. Következésképpen nem elegendő megmaradni a filmnyelv tanulmányozásánál. Szükség van ezen túl a filmművészet fejlődési szakaszainak áttekintésére, különös tekintettel a valósághoz való viszony változásaira. A filmművészet tanulmányozásánál nem szabad megelégedni egyszerűen "nyelvi" stúdiumokkal, már csak azért sem, mert a "morfológia" ismerete még a "szintaxis" lényegét sem tárja fel, nemhogy a "mondatok" gondolati tartalmát. Nincs filmértés általában. A filmművészet formanyelvi apparátusának ismerete nem biztosítja a filmek értését, mivel a filmekben a valóság esztétikumait (magát a valóságot) kell megérteni, illetve átérezni. Mivel a hordozóközeg - a valóság -, s a feltáró - az adott társadalmi szférában élő művész - állandóan más, maguk az esztétikumok és feltárásuk módjai is változékonyak. Minderről nyilvánvalóan csak egy részletes filmtörténet adhat képet. A vázlatos áttekintés megfelelő tájékozódást biztosíthat a történelmi tanulmányokhoz azzal, hogy a specifikus vonások mellett az általánosra is figyelmet fordít, jellemezve a filmművészet és a valóság kapcsolatának változásait.
"A filmesztétika alapjai" olyan tanulmányi program, amely az eligazodást segíti azok számára, akik a filmművészet élő egészét kívánják tanulmányozni, vagy azzal a céllal, hogy többet kapjanak a filmművészeti alkotásokból, vagy ezen túl, másokat is hozzásegíthessenek a bonyolultabb történelmi-társadalmi-művészeti-esztétikai összefüggések megértéséhez. Vissza

Tartalom

Előszó3
Körülhatárolás3
Esztétika vagy kritika3
Feladat4
A filmművészet formanyelve6
Forma és tartalom6
A formanyelv7
A fényképezett világ7
Az irodalom a filmművészetben7
A színész a filmművészetben8
A díszlet és környezet a filmművészetben9
A fényérzékenyésg10
A fény és árnyék10
A síkszerűség11
A képkivágás12
A szemszög13
A mozgás13
A filmtér és filmidő14
A vágás15
A felvevőgép folyamatos mozgásai16
A hang a filmművészetben17
A hangképzés18
A filmcselekmény20
Ábrázolás és szemlélet21
Az életanyag21
A filmművészet specifikuma22
A fejlődés elve24
A művészeti általánosítás24
Techikai és szociológiai vonatkozások25
A fejlődés tendenciái26
A filmművészet keletkezése27
Az indulás iránya27
A korai francia film28
A burleszk megjelenése29
Cél: a drámaiság30
Az impresszionizmus30
A kezdeti eredmények32
Az olasz aranysorozat33
A Nápolyi Iskola34
Az angol Brightoni Iskola34
A korai amerikai film35
Dawid Wark Griffith36
A korai dán film38
A korai svéd film40
A német expresszionizmus42
Illusztrativizmus és romanticizmus45
A némafilm virágzása48
A megoldandó feladat48
A német kammerspiel48
A naturalista film és a Neue Sachlichkeit50
A német avantgarde52
A fejlődés másik útja Amerikában52
Charles Chaplin53
Erich von Stroheim56
A társadalomkritika57
A francia avantgarde58
A francia filmiskola kezdete60
Tradicionalisták és újítók a szovjet filmben62
A dokuentumfilm és a kalandfilm63
Az eizensteini iskola65
Pudovkin és Ermler69
A némafilm eredményei és korlátai70
A filmművészet a harmincas években73
A német nekilendülés73
Az angol dokumentumfilm-iskola76
A francia filmiskola kibontakozása78
Renoir és Carne82
Társadalomkritika az amerikai filmben a harmincas években85
Az amerikai avantgarde87
A pszichológiai ábrázolás88
A kor követelményei a szovjet filmben91
A kor követelményei ellen95
Realizmus?96
A háború utáni filmművészet99
A mai filmművészet99
A franica filmiskola sorsa99
Az olasz neorealizmus102
A spanyol neorealizmus106
Kölcsönhatás nélkül108
A japán filmművészet109
A japán példa110
A modern filmművészet112
A svéd filmművészet112
Ingmar Bergman114
A neorealizmus válsága118
A kiútkeresés lehetséges iránya120
A franica film kiútkeresése126
A cinéma verité128
A francia új hullám131
Alain Resnais135
A nyugat-német filmművészet138
A brit iskola140
A háború utáni angol film142
A Free Cinema143
Új törekvések az angol fllmben144
A háború utáni helyzet Amerikában146
Az experimentalizmus151
A New Cinema154
A New-Yorki Filmiskola156
A filmművészet átalakulása az ötvenes években161
A szovjet film a sematizmus ellen163
A pozitív program nevében168
A népi demokráciák filmművészete171
A lengyel filmművészet174
A szubjektív realizmus176
A csehszlovák filmművészet megújulása183
A magyar filmművészet185
A magyar film megújlása190
Összegezés201
Társadalom és valóság201
A láthatatlan világ201

Nemes Károly

Nemes Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemes Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv