1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar filmművészet története 1957 és 1967 között

Szerző

Kiadó: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 722 oldal
Sorozatcím: Filmművészeti könyvtár
Kötetszám: 56
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol és orosz nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A korszak sajátossága
A hatvanas évek a magyar filmművészet legjelentősebb fejlődési korszaka.
A magyar filmművészetnek korábban is voltak lendületei és eredményei. Volt jelentékeny szakasza is,... Tovább

Előszó

A korszak sajátossága
A hatvanas évek a magyar filmművészet legjelentősebb fejlődési korszaka.
A magyar filmművészetnek korábban is voltak lendületei és eredményei. Volt jelentékeny szakasza is, amikor a felszabadulás után, a társadalmi haladás érdekében végre nyíltan és egészében vállalhatta a valóság ábrázolásának feladatát. Ezt a lendületet azonban megtörte az objektív nehézségekkel együtt ható dogmatikus és szektás kultúrpolitika. Az ötvenes évek közepén kibontakozó lendületet viszont a revizionista áramlat, az ellenforradalom akasztotta meg. Az ötvenes éveket jelentős nekifutások, kiemelkedő művek jellemezték, de hiányzott a magyar filmművészet egészének áramlatszerűen kibontakozó fejlődési tendenciája. A magyar filmművészet csak a hatvanas években emelkedett az egyetemes filmművészet szintjére, önállóan és alkotóan kapcsolódván a magyar társadalmi valósághoz.
A magyar filmművészetnek ez a - hatvanas években bekövetkező - alapvető sajátossága többet követel, mint a művek egyszerű felsorakoztatását és hátterük vizsgálatát. S ez a több a vizsgálódást némileg elméleti irányba tereli, ezért a történelmi ismertetést átszövik az elméleti tanulmányok. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS
A kutatás módszere..........................7
A korszak sajátossága........................7
A filmtörténet tárgya........... 8
A filmművészeti fejlődés mozzanata ........................12
Az alapszempont...............15
Periodizáció - a magyar
filmművészet egy évtizede . ..........18
1957-1967 jogosultsága...........18
A társadalmi és kulturális közeg.........19
A filmgyártás szervezeti változásai ........ 26
A FILMMŰVÉSZETI FEJLŐDÉS KIINDULÓPONTJA
ÉS KÖZEGE
A mennyiségi oldal.................37
Alkotók és alkotások............37
Az agitációtól a művészetig..........41
A filmformanyelv ereje................41
A társadalmi konszolidációban való részvétel
és a művészeti konszolidálódás.............43
Film és irodalom ..............56
A film és az irodalom hagyományos kapcsolata .... 56
Irodalmi adaptációk.............60
Társadalmi ellentmondás
és művészeti konfliktus ............72
Az agitáció alkalmatlansága,
az irodalom másodlagos szerepe.........72
Az ábrázolási hagyományok összeütközése
az új konfliktusokkal............89
A MAGYAR FILM VÁLTOZÁSÁT BEVEZETŐ
FILMKRITIKÁI ÉS FILMELMÉLETI KERESÉS
A filmtudomány kezdetei...........95
A szellemi élet élénkülése...........95
A filmkritika elméleti jellegének erősödése.....96
AZ EGYETEMES FILMMŰVÉSZET
MINT A MAGYAR FILMMŰVÉSZETI FEJLŐDÉS
ÖSZTÖNZŐJE
Az ún. modern filmművészet
kialakulása................109
Megváltozott valóság - átalakult filmművészet .... 109
A FILMMŰVÉSZETI FEJLŐDÉST SEGÍTŐ
TÉNYEZŐK ÖSSZEGEZŐDÉSE
A fejlődési körülményeket koncentráló erő.....125
A dramaturgia mozgékonysága.........125
A MAGYAR FILMMŰVÉSZET
ÁTALAKULÁSÁNAK ELSŐ LÉPÉSEI
Árnyalatok és fordulatok...............143
A tagolás értelmetlensége...........143
Máriássy Félix...............145
A keresés folytatása.............145
„Külvárosi legenda" . ............145
„Csempészek"..............148
„Álmatlan évek"..............149
"Próbaút"................153
A keresés vége?..............154
Ranódy László..............158
A reflexek................158
"A tettes ismeretlen"............159
A kitörés lehetetlensége...... .....162
Kosztolányi Dezső és Ranódy László.......164
Makk Károly...............168
A sematizmus után.............168
„Ház a sziklák alatt"............171
„39-es dandár"..............175
,Megszállottak"..............177
„Elveszett paradicsom"...........185
„Az utolsó előtti ember...........190
A Fiatalok
Balázs Béla Filmstúdiója...........195
Egy új jelenség?..............195
Keletkezés és kezdet............197
Változások a rövidfilmben...........201
Fokozott érzékenység............201
A dokumentumfilm átalakulása .........202
Új vonások az animációs filmben........209
TÉNYEK ÉS TENDENCIÁK
A fejlődés mozzanatai............219
Eredmények és hiányok...........219
A magyar prózai irodalom néhány változása
és eredménye (1957 és 1967 között)
a filmművészet szemszögéből..............228
A RENDEZŐK IDŐSEBB GENERÁCIÓJA
A HATVANAS ÉVEK
FILMMŰVÉSZETI LENDÜLETÉBEN
Az alkotás egysége.............241
Életkor és művészeti szerep..........241
Fábri Zoltán...............243
A fokozás lehetősége............243
„Bolond április"..............244
Édes Anna"...............245
„Dúvad"...................248
Két félidő a pokolban"...........249
Húszóra" . ...............251
Utószezon"...............261
Herskó János...............264
Az igazi kezdet..............264
„Párbeszéd"...............269
„Szevasz Vera"..............272
Bacsó Péter............. 276
A dramaturgia után..............276
„Nyáron egyszerű"........... 277
„Szerelmes biciklisták"............282
„Nyár a hegyen"..................284
Kovács András..............289
Előtanulmányok..............289
„Nehéz emberek".............291
„Hideg napok"..............297
„Falak".................306
ÚJ A RÖVIDFILMBEN
A magyar "cinema direct"..............319
A népszerű tudományos filmtől
a dokumentumfilmig.............319
A "felnőtt" Balázs Béla Stúdió.........330
Több mint szárnypróbálgatások.........330
Animáció és élet..............338
A tulajdonképpeni animációs film........338
FILMMŰVÉSZETI KÖZEG MINT
HATÁSKONCENTRÁLÓ ELEM
E szocialista filmművészet
felzárkózása
az egyetemes filmművészet
változásaihoz...............351
A fejlődés két mozzanata...........351
A szovjet filmművészet megújulása........352
A lengyel és csehszlovák filmművészetnek
a magyar filmművészeti fejlődéshez
hasonló tendenciái.............362
A RENDEZŐK FIATALABB GENERÁCIÓJA
A HATVANAS ÉVEK MAGYAR FILMMŰVÉSZETÉNEK
LENDÜLETÉBEN
Az életkor mint esztétikai tényező........383
A hagyományok megkötő ereje.........383
Zolnay Pál................385
Az alkotói út egyenetlensége......... . 385
Az eredmények..............385
„Hogy szaladnak a fák"...........388
Jancsó Miklós...............393
A változás előtt..............393
„Oldás és kötés" ....................404
"Így jöttem"...............412
„Szegénylegények"................418
"Jelenlét"................425
„Csillagosok, katonák"............427
„Csend és kiáltás"............ . 434
Néhány sajátosság.............439
Gaál István.................443
A népi ihletés és a nyugati hatás.........443
Kezdet és fordulat.............444
"Sodrásban"...............446
Generációk. ...............450
Szabó István...............455
Szabályos életút?.............455
Trilógia.................456
Az „Álmodozások kora"...........461
Az „Apa"................465
Kardos Ferenc............471
Közös kezdet...............471
„Ünnepnapok"..............476
Kósa Ferenc..................481
A meglepetés...............481
A „Tízezer nap"..............483
Késve, de nem későn ............493
Sándor Pál................495
Líra és vígjáték..............495
A MAGYAR FILMMŰVÉSZET
MÁSODIK VONALÁNAK KIALAKULÁSA
Az avantgarde
és a kommersz között............501
Kiegészítés?..................501
A vígjáték problémája............512
Műfaji nehézségek.............512
ELMÉLETI ÖSSZEGEZÉS ÉS ÉRTÉKELÉS
A filmkritika
és a filmművészet egysége...........533
Bírálat és támogatás.............533
Esztétikai minősítés -
társadalmi átalakulás............539
A „cselekvő film".............539
Esztétikumok és drámák............557
Új ellentmondás: új konfliktus - új hős......557
Formanyelvi megújulás............570
Életanyag és ábrázolás........................570
Múlt és jövő .........................582
Új korszak felé ..........................582
FÜGGELÉK
Jegyzetek ............................589
Filmográfia .........................606
Bibliográfia ...........................678
Angol nyelvű összegezés........................707
Orosz nyelvű összegezés........................712

Nemes Károly

Nemes Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemes Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv