1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fékrendszerek

Felsőoktatási tankönyv

Szerző
Lektor

Kiadó: Maróti-Godai Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 183 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-85286-8-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egy hiánypótló munkát tart kezében az olvasó: magyar nyelven ilyen átfogó és alapos mű, amely összefoglalóan tárgyalja mindazt, amit egy-egy fékrendszerről tudni kell és tudni lehet, a közúti... Tovább

Előszó

Egy hiánypótló munkát tart kezében az olvasó: magyar nyelven ilyen átfogó és alapos mű, amely összefoglalóan tárgyalja mindazt, amit egy-egy fékrendszerről tudni kell és tudni lehet, a közúti járművek fékrendszereiről még nem került kiadásra. Hosszú előkészítő munka eredményeképpen született ez a könyv, egy olyan szerencsés konstellációban, amikor találkozott az ipar és a tudomány, a lehetőség és az igény. Magyarországon nagy hagyományai vannak a járműgyártásnak, gondoljunk csak a századforduló újat alkotó mérnökeire vagy a Csonka személygépkocsigyárra. A hagyományokat jól folytatta az IKARUS és RÁBA vezetésével létrehozott magyar haszonjárműgyártás és az utóbbi években örömmel látjuk a személygépkocsi-ipar ill. a járműalkatrész-gyártó ipar dinamikus fejlődését. Ezen pozitív fejlemények fokozott érdeklődést váltanak ki az egyébként is érdeklődők széles körében a járművek műszaki megoldásai, fejlesztési irányai iránt és ezek között, mint biztonsági szempont, egyik legfontosabb a fékrendszer. Az aktív és passzív biztonság jelentőségének növekedése óriási hajtóerő a fékrendszerek fejlesztése területén. A mű alaposan áttekinti az elméleti alapokat és részletesen tárgyalja a legkorszerűbb fékrendszerek működését és az ahhoz felhasznált egységeket. A szerzők jól kihasználják azt az egyedülálló lehetőséget, hogy a világ egyik vezető fékszerelvénygyártója Magyarországon állítja elő a fékszerelvények egy részét, sőt az elmúlt időszakban jelentős előrelépést tett a kutatás-fejlesztés felfuttatásának irányában is. Kiemelkedő szakmai kihívás, hogy a 2000 év-a jövő - fékrendszerének elektronikus és szelepfejlesztése hazánkban folyik. Ennek megfelelően a könyv tájékoztatást ad a jövő fékrendszereinek lehetőségeiről is. Magyarország gazdasági felemelkedésének egyik fontos tényezője a minél alaposabb szinten megszerzett és szélesebb körben elterjesztett szaktudás. Még fontosabb, ha ez a szaktudás nem csak az általános érdeklődéshez, hanem közvetlen ipari gyakorlathoz is kapcsolódik. Örömmel állapíthatjuk meg, hogy a járműalkatrészgyártás területén Magyarország egyre inkább a fékrendszerek egyik kompetencia-központjává válik és szemünk előtt honosodik meg egy új műszaki kultúra. Ez bővíti az érdeklődők és e könyvet gyakorlatilag használhatók körét is. Itt kell köszönetet mondani a nagyon lelkes szerzőgárdának, különösen azért, hogy a széleskörű elméleti ismeretek átadásán túl a legkorszerűbb fékrendszerek elemein keresztül mutatja be a gyakorlati ismereteket. Ugyanakkor szeretném megköszönni a kiadó szívós munkáját, amely nélkül az olvasó nem tarthatná kezében ezt a fontos művet, amelyet élvezettel lapozhatnak nem csak a szakemberek, hanem a járművek által műszakilag megfertőzött érdeklődők is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 4
1. A fékezés elmélete 5
1.1. A fékezett gépjármű mozgásegyenlete 5
1.2. A fékezés folyamata 6
1.3. Tapadáskihasználás, fékerőfelosztás 7
1.3.1. A gumiabroncs tapadása 7
1.3.2. Fékerőfelosztás 9
2. Fékrendszerek elvi felépítése, követelmények, előírások 11
2.1. Fékrendszerek általános felépítése 11
2.2. Fékelőírások és követelmények a fékrendszerekkel szemben 12
3. Kerékfékszerkezetek 14
3.1. Dobfék szerkezetek 14
3.1.1. Dobfék szerkezetek felépítése 14
3.1.2. Fékpofák felfüggesztése, erőjátéka, dobfék-elrendezések 16
3.1.3. Fékpofák utánállítása 21
3.2. Tárcsafék szerkezetek 24
3.2.1. Tárcsafékek általános felépítése 25
3.2.2. Hidraulikus tárcsafékek konstrukciós kialakítása 26
3.2.3. Sűrített levegős működtetésű tárcsafékek 32
3.3. Kerékfékszerkezetek felújítása 35
3.3.1. Személygépkocsi kerékfékszerkezetek felújítása 35
3.3.2. Haszonjármű fékdobok, féktárcsák és fékpofák felújítása 37
3.4. Kerékfékszerkezetek vizsgálata 41
4. Hidraulikus fékrendszerek 47
4.1. Hidraulikus fékrendszerek elvi felépítése 47
4.2. A főfékhenger 47
4.2.1. Egykörös főfékhengerek 47
4.2.2. Többkörös fékrendszerek 49
4.2.3. Kétkörös főfékhengerek 49
4.3. Hidraulikus fékerő-szabályozók 51
4.3.1. Követelmények 51
4.3.2. Fékerő-szabályozók csoportosítása 51
4.3.3. Nyomásfüggő kapcsolópontú fékerő-szabályozók 51
4.3.4. Terhelésfüggő kapcsolópontú fékerő-szabályozók 52
4.3.5. Lassulásfüggő kapcsolópontú fékerő-szabályozók 53
4.3.6. Különleges fékerő-szabályozók, fékerő-módosításai megoldások 53
4.3.7. Elektronikus fékerőmódosítási megoldások 54
4.4. Munkahengerek 55
4.4.1. Munkahengerek kialakítása 55
4.4.2. Munkahengerek tömítésvizsgálata 55
4.5. Fékcsövek, féktömlők 56
4.6. Fékfolyadék, fékfolyadéktartály, légtelenítés 56
4.7. Hidraulikus rendszerek fékrásegítő berendezései 59
4.7.1. Rudazatba épített depressziós (vákuumos) rásegítők 59
4.7.2. Vákuumszivattyúk 61
4.7.3. Depressziós (vákuumos) rásegítők vizsgálata 61
4.7.4. Hidraulikus rendszerbe épített depressziós rásegítők 61
4.7.5. A fékműködtetés elemeinek kiválasztása 63
4.7.6. Sűrített levegős rásegítők 65
4.7.7. Hidraulikus rásegítők, tisztán segédenergiával működő hidraulikus fékrendszerek 65
5. Hidraulikus blokkolásgátló rendszerek, személygépkocsik elektronikus fékrendszerei 69
5.1. A blokkolásgátló jelentősége, elvi kialakítása 69
5.1.1. A blokkolásgátló hatása a közlekedésbiztonságra 69
5.1.2. Blokkolásgátlók elvi felépítése 69
5.1.3. Alapfogalmak 63
5.2. Nemzetközi előírások és követelmények 69
5.2.1. ABS kategóriák 69
5.2.2. A blokkolásgátlóval szemben támasztott követelmények 69
5.2.3. Az ABS szabályozós energetikai kérdései 70
5.2.4. Nyitott és zárt blokkolásgátlók 71
5.2.5 Az ABS rendszer hidraulikus biztonsága 71
5.3. A gépkocsi hajtásmódjának befolyása az ABS rendszerre 71
5.3.1. Hátsókerékhajtás 71
5.3.2. Elsőkerékhajtás 72
5.3.3. Összkerékhajtás 72
5.4. A jelfeldolgozás elmélete és az ABS érzékelők 72
5.4.1. Kerékfordulatszám érzékelők 72
5.4.2. Lassulásérzékelő 73
5.5. ABS szabályzási filozófiák 73
5.5.1. Szabályzás a kerék lassulása alapján 73
5.5.2. Szabályzás a kerék csúszása alapján 74
5.5.3. Kombinált szabályzás 74
5.6. ABS elektronika 74
5.7. Az ABS rendszerek áttekintése 75
5.8. Bosch blokkolásgátlók 75
5.8.1. Bosch ABS 2S 75
5.8.2. Bosch ABS 2E 77
5.8.3. Bosch ABS 2 EH 78
5.8.4. Bosch ABS 5 78
5.8.5. Bosch ABS 7 79
5.8.6. Az elektrohidraulikus fékrendszerek fejlesztési irányai 80
5.9. ITT Teves MK II ABS 80
5.10. ITT Teves MK IV ABS 83
5.11. ITT Teves MK 20 86
5.11.3. Aktív vákuumos fékrásegítő 90
5.11.4. Aktív hidraulikus fék 90
5.11.5. Elektronikus fékrendszer, elektromechanikus kerékfékszerkezettel 91
6. Légfék-rendszerek 92
6.1. Sűrített levegő rendszerek energiaellátása 92
6.1.1. A kompresszor 92
6.1.2. Olaj- és vízelválasztók 93
6.1.3. A nyomásszabályozó szelep 94
6.1.4. Vízkiválasztó berendezések 95
6.1.5. Fagymentesítő szerelvények 98
6.1.6. Védőszelepek 99
6.1.7. Légtartályok és víztelenítésük 100
6.1.8. Áteresztőszelepek 101
6.1.9. Visszacsapószelepek 102
6.1.10. Nyomáshatároló szelepek 102
6.1.11. Nyomásmérők, kapcsolók, vizsgáló csatlakozók 102
6.1.12. Csövek, csővezetékek, csőkötések 103
6.1.13. Sűrített levegőellátó rendszerek kapcsolásai 108
6.1.14. A sűrített levegő ellátó rendszerek fejlesztése 108
6.2. Sűrített levegős és kombinált (hidropneumatikus) üzemi fékrendszerek 109
6.2.1. Pedálszelepek (főfékszelepek) 109
6.2.2. Relészelepek 111
6.2.3. Sűrített levegős fékerő-szabályozók 112
6.2.4. Üzemi fékműködtető berendezések 116
6.2.5. Kombinált (hidropneumatikus) fékrendszerek 117
6.2.6. Üzemi fékrendszerek kapcsolásai 118
7. Pótkocsik fékezése 119
7.1. Ráfutó- (félig átmenő) fékek 119
7.2. Átmenő fékek 120
7.2.1. Hidraulikus átmenőfék 120
7.2.2. Sűrített levegős átmenőfék 120
7.2.3. Pótkocsi fékező, illetve fékrendszerek 126
8. Haszonjármű blokkolásgátlók és elektronikus fékrendszerek 128
8.1. Haszonjármű blokkolásgátlók 128
8.1.1. Haszongépjármű ABS-ASR rendszerek alkotóelemei 128
8.1.3. Negyedik generációs ABS rendszerek 134
8.1.4. Haszongépjármű ABS-ASR rendszerek diagnosztikai lehetőségei 134
8.2. Pótkocsik blokkolásgátló rendszerei 138
8.2.1. Pótkocsi ABS rendszerek áramellátása 138
8.2.2. Pótkocsik ABS rendszerkonfigurációi, szabályozási módok 139
8.2.3. VARIO rendszerű pótkocsi ABS-ek 139
8.2.4. Kompakt pótkocsi ABS-ek 141
8.3. Haszonjárművek elektronikus fékrendszerei 142
9. Rögzítő fékrendszerek 145
9.1. Személygépkocsik rögzítő fékrendszerei 145
9.2. Haszonjárművek rögzítő fékrendszere 146
9.3. Rugóerő-tárolós fékrendszerek kapcsolásai 150
10. Tartós lassító fékek 151
10.1. Tartós lassító fékrendszerek szükségessége 151
10.2. Motorfékek 152
10.3. Retarderek 152
10.3.1. Hidrodinamikus retarderek 152
10.3.2. Örvényáramú retarderek 154
11. Haszongépjármű féktechnika 1997-ben 156
Mellékletek 160
Irodalomjegyzék 180
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv