A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Népiskolai hitelemzéstan

A katholikus lelkészek, hitelemzők, tanitók s nevelők, úgyszintén növendékpapok s tanitójelöltek használatára

Szerző

Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 368 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Malatin Antal könyvnyomdája. Irta s a Kalocsai Egyházmegyei Főhatóság engedélyével kiadta: Fonyó Pál.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Miután a népiskola egyes tantárgyai kezelésének megkönnyebbítésére már annyi önálló s kimerítő vezérkönyv létezik és versenyez egymással: jelen művem megírásánál nem érhettem be azzal, hogy a... Tovább

Előszó

Miután a népiskola egyes tantárgyai kezelésének megkönnyebbítésére már annyi önálló s kimerítő vezérkönyv létezik és versenyez egymással: jelen művem megírásánál nem érhettem be azzal, hogy a népiskolai hitoktatás általános elveit ismertetem, hanem kivánatosnak és szükségesnek láttam a részletekbe is belemenni, s a bibliai történet, katekizmus, szertartások s egyháztörténet kezelésének módszerét részletesebben megismertetni, sőt a hitelét gyakorlásával is tüzetesen foglalkozni.
Az általános rész összeállításánál főképen Benda, Damroth, RAdlinszky, Répássi, Schüch, Talabér, s bárány, Mennyei, Lubrich művei, továbbá az 1876. évi püspöki tanterv szolgáltak forrásul; míg a részletes hitelemzéstan megirásánál főképen Burgel, Hujman, Jais, Knecht, Kozma, Magnus, Oeler, Rapaics, Schöberl, Schleiniger, Sickinger, Schmitt művei után indultam; ahol pedig már ezek nem kalauzoltak, s ahol ezek elveit nem osztottam, ott a tanítástan általános elvei és majd másfél évtizedre terjedő tapasztalataim voltak irányadók. Az egyes forrásokra többszörösen hivatkozom, s a hol ezek részletei elveimmel megegyeztek és munkám keretébe beillettek, ott ezeket több helyen csaknem szószerint idézem, mit szükségesnek véltem itt az igazság érdekében szintén megemlíteni.
Vissza

Tartalom

Bevezetés
1. A vallás és vallásosság 1
2. A vallásoktatás szükségessége 3
3. Mikor kezdjük a vallásoktatást? 5
4. A vallástanitás az első gyermekkorban 6
5. A népiskolai vallásoktatás vagy hitelemzés 8
6. A hitelemzés kezelésének nehézségei 10
7. A népiskolai hitelemzéstan 11
8. A hitelemzéstan felosztása 12
9. A hitelemzéstan irodalma 12
Első rész.
10. Az általános hitelemzéstan feladata és felosztása 16
I. fejezet.
A hitelemzés kezelője.
11. Kit és mennyiben illet a hitelemzés? 17
12. Az egyházi hitelemző teendői 18
13. A tanitó munkaköre a hitelemzésnél 19
15. A tanerők befolyása és jelentősége 22
16. A tanerőkben megkivántató tulajdonok 23
17. A szükséges lelki és szivtulajdonságok megszerzése 24
18. A tanerők ügybuzgósága és ennek fokozása 25
20. A szülők közreműködése a valláserkölcsös nevelésben 27
21. A helyi tanhatóságok és a hitelemzés 29
II. Fejezet.
A hitelemzés alanya.
22. A gyermek és gyermekismeret 30
23. A gyermekek fokozatos osztályozása 32
24. A gyermekek vallásoktatásának főczélja 33
25. A gyermekek alaki képzésének feltételei a hitelemzésnél 34
26. Az értelem meggyőződésének feltételei 35
27. A bizonyitékok forrásai és nemei 36
28. A hitelemzői bizonyitásról általában 38
29. A bizonyitékok megválasztása és kifejtése 39
30. A hitelemzői czáfolás 40
31. Az emlékezet és művelése 41
32. A sziv művelésének jelentősége és feltételei 43
33. A vallásos érzelmek és ezek gondozása 44
34. A hit, remény és szeretet érzelmeinek különös ápolása 46
35. Az erkölcsi érzelmek és ezek fejlesztése 48
36. A lelkiismeret és lelkiismeretesség 49
37. A lelkiismeret felébresztése és élénkitése 51
38. A lelkiismeret fejlesztése és biztos irányzása 53
39. Az akarat meginditása és ennek eszközei 54
40. A gyakorlati tanulságok levonása 55
41. Az inditó s kötelező okok és ezek alkalmazása 57
42. Az akarat edzése és ennek eszközei 60
III. Fejezet.
A hitelemzés anyaga.
43. A hitelemzés tananyagáról általában 62
44. A tananyag helyes megválasztása 62
45. A népiskolai vallásoktatás tárgyai és forrásai 63
46. Az egyházhatósági tanterv, ennek kellékei és szükségessége 65
47. Az egyházhatósági tanterv főelvei 65
48. A főpásztori tanterv részletes intézkedései 68
49. A részletes tanterv s ennek készitése és szükségessége 61
50. A helyi tanterv és készitése 72
51. A hitelemzési napló és vezetése 74
52. A tananyag megértetésének jelentősége 75
53. Az ismeret föltételei: a képzet és fogalom 76
54. A képzetek közlése mint eszközlendő? 77
55. A fogalom s annak fajai 79
56. Az egyszerű és összetett fogalmak képzése 80
57. Az elvont fogalmak alakitása 81
58. A gyűjtő és tagadólagos fogalmak képezése 83
59. Az érzékfölötti tárgyak fogalmának kifejtése 84
60. Az itéletek és képezése 85
61. A következtetések és ezek alakitása 86
62. A képzetek és fogalmak élénkitése 88
63.A példák és ezek használata 89
64. A hasonlatok alkalmazása 80
65. Az érzékités és ellentétek 91
66. A közmondások és szómagyarázat közlése 91
IV. Fejezet.
A hitelemzés kezelése.
67. A hitelemzés kezelésének feltételei 93
68. A tanitástani elvek jelentősége 93
69. A tanitási főelvek érvényesitése a hitelemzésnél 94
70. A fegyelmezés és ennek eszközei 98
71. A figyelem felköltése és fentartása 100
72. A szorgalom és ennek elősegitése 101
73. Az előkészület és ennek szükségessége 103
74. A kidolgozásnál mely tanmenet használandó? 104
75. A hitelemzési tanalak 106
76. A kérdések helyes intézése 107
77. A feleletek és ezek kezelése 108
78. A hitelemzés nyelvezete 110
79. A megértés és ennek eszközei 112
80. A magyarázás fő irány-elvei 114
81. A hitelemzés anyagának külső elrendezése 115
82. A szóbeli előadás jelentősége és feltételei 117
83. A hitelemzési óra általános beosztása 117
84. A hitelemzői tanhangulat 119
85. A helyes szóejtés kellékei 120
86. A hanghordozás megválasztása 121
87. Az arczjátékok és taglejtések 122
Második rész.
88. A részletes hitelemzéstan, ennek feladata és felosztása 124
I. Fejezet.
A bibliai történetek kezelése.
89. A biblia történet 125
90. A bibliai történet szerepe a népiskolában 126
91. A biblia tananyagának osztályok szerint való beosztása 127
92. Vezérelvek a bibliai történetek kezelésénél 130
93. Az ó-szövetségi történetek tanítása 131
94. Az új-szövetségi történetek kezelése 133
95. A bibliai előadásának segédeszközei 134
96. A bibliai képek módszertani kezelése 136
97. A bibliai földrajz tanitása 139
98. Tanszerek, vezér- és segédkönyvek a bibliai történetek kezeléséhez 139
99. Az evangéliumi szakaszok előadása a népiskolában 140
II. Fejezet.
A katekizmus feldolgozása.
100. A katekizmus jelentősége és használata 142
101. A katekizmus viszonya a többi hittani tárgyhoz 144
102. A káté tananyagának osztályok szerint való beosztása 145
103. Általános vezérelvek a katekizmus kezelésénél 149
104. A hat főigazság-, és a hitről szóló részlet 152
105. A hitágazatok előadása 153
106. A szeretetnek kettős és Istennek 10 parancsa 157
107. Az öt parancs, a bűn és nemei, az erények és a ker. tökéletesség 162
108. A malaszt, sz. mise, búcsú, szentelmények és imádságok 165
109. A hét szentség előadása 167
110. A katekizmus kezelésének segédeszközei 170
111. Taneszközök, segéd- és vezérkönyvek a káté kezelésénél 171
112. Hitelemzés az ismétlő iskolában 172
113. A templomi hitelemzések 173
III. Fejezet.
A kath. szertartások és ünnepek ismertetése.
114. A kath. szertartások és ünnepek ismertetésének jelentősége 176
115. A szertartások ismertetésének terjedelme a népiskolában 178
116. A szertartások tananyagának osztályok szerint való beosztása 178
117. Módszertani vezérelvek a szertartások ismertetésénél 180
118. A szertartások tanulmányozásának forrásai 183
119. Tan-, segéd- és vezérkönyvek a szertartások ismertetéséhez 184
IV. Fejezet.
Az egyháztörténet tanitása.
120. Az egyháztörténet tanításának jelentősége és szükségessége 187
211. Az egyháztörténet tananyagának megválasztása a népiskolában 189
122. Az egyháztörténet tananyagának osztályok szerint való feltagolása 190
123. Általános vezérelvek az egyháztörténet tanitásánál 192
124. A római szék iránt való kegyeletes ragaszkodás ápolása az egyháztörténet tanitásánál 194
125. Az egyháztörténet tanitásának segédeszközei 196
126. A legendának és a szentek életének jelentősége és ismertetése a népiskolában 198
127. Tanszerek, segéd- és vezérkönyvek az egyháztörténet tanításához 200
V. Fejezet.
A hitélet gyakorlása.
128. A hitélet gyakorlásának jelentősége és gondozása 202
129. Az imádság szükségessége és betanitása 203
130. Az imádságok sorrendje és ájtatos végzése 205
131. A házi ájtatosságok gondozása 206
132. Egyes ima-társulatok és jó egyletek ajánlása 208
133. A szent mise hallgatása körüli teendők 211
134. A ministrálás és a ministráczio 213
135. Isten igéjének hallgatása 215
136. Az ünnepélyesebb isteni tiszteleteken és körmeneteken való részvétel 216
137. Az egyházi énekek gondozása 218
138. A szentséglátogatás, szentségimádás és lelki áldozás 219
139. Az oltáriszentség vételéről 221
140. Az első áldozók előkészítése 223
141. Az első gyónok előkészitése 228
142. A gyakori gyónás jelentősége és a közös gyónásra való előkészítés 231
143. A bérmálás szentségének felvétele 233
144. Egyes jó cselekedetek gyakorlása s a keresztény tökéletességre való törekvés 235
145. Egyes keresztény erények gyakorlása 238
146. A rossz hajlandóságok fékezése a valláserkölcsi fogyatkozások orvoslása 241
147. A titkos bűnök és ezek lehető orvoslása 244
248. A szentek tiszteletének jelentősége a valláserkölcsös életben 250
Függelékek.
I.
A hitelemzés története.
1. Bevezetés 254
2. Az apostolok és egyházatyák hitelemzése 255
3. Az átalakulás korszaka 261
4. A hitoktatás fejlődése az újkorban 266
5. A legujabb kor hátrányai és vivmányai a hitelemzés terén 271
II.
Részletes hitelemzési tanterv.
1. Tanterv és I. és II. osztály számára 278-280
2. A III. és IV. osztály hitelemzési tanterve 281-283
3. Az V. és VI. osztály hitelemzési tanterve 284-286
III.
Módszertanilag kidolgozott hitelemzései.
A. A bibliai törénetből 287
1. A teremtés -
2. Izsák feláldoztatása 292
3. az özönvíz 295
4. A háborgó tenger 297
5. az inaszakadt 298
6. Jézus az olajfák hegyén 301
B. A katekizmusból 304
1. Mi Atyánk betanitása -
2. A reggeli imádság 307
3. Szentháromság 312
4. Isten tulajdonai 318
5. A negyedik parancs 324
6. A lelkiismeret vizsgálás 329
7. A bánat 335
C. A szertartásokból 342
1. Karácsony -
2. A keresztség szertartásai 343
3. A húsvéti ünnepkör 346
D. Az egyháztörténetből:
1. A magyarok megtérése 347
2. IX. Pius pápai működése 352



Fonyó Pál

Fonyó Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fonyó Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Népiskolai hitelemzéstan Népiskolai hitelemzéstan Népiskolai hitelemzéstan Népiskolai hitelemzéstan Népiskolai hitelemzéstan Népiskolai hitelemzéstan

A borító élei kopottak, néhány lap széle javított.

A lapélek mintázottak.

Állapot:
7.980 ,-Ft
40 pont kapható
Kosárba
konyv