| Előszó | 7 |
| A népművelő és segítőtársai | 9 |
| A népművelő és a pálya | 11 |
| Ki a népművelő? | 11 |
| A pályaválasztás indítékai | 12 |
| Milyen a népművelő? | 14 |
| Szakma vagy hivatás? | 24 |
| Szakember és politikus | 25 |
| A népművelő rangja | 31 |
| A fluktuáció | 34 |
| Az első napok sodrában | 37 |
| Találkozás az alkalmazóval | 37 |
| A bemutatkozástól a beilleszkedésig | 38 |
| Az első napok legfontosabb feladatai | 40 |
| A művelődési ház és környezete | 53 |
| Helyünk a közművelődés rendszerében | 55 |
| A művelődési ház alapfunkciója | 55 |
| A közművelődés rendszere | 57 |
| A művelődési otthoni hálózat | 58 |
| A helyi kulturális hálózat | 66 |
| Felettes szerveink | 67 |
| A közművelődés állami irányítása | 67 |
| Fenntartók és működtetők | 72 |
| Az ellenőrzések és a népművelő | 74 |
| Társadalmi követelmények | 81 |
| Helyi adottságok | 82 |
| A település arculata | 83 |
| A gazdasági helyzet jellemzői | 85 |
| A társadalmi élet alakulása | 85 |
| A lakóhely kulturális helyzete | 89 |
| A helyi adottságok megismerésének és a helyismeretek alkalmazásának lehetőségei | 91 |
| A lakóhely felméréses módszerű megismeréséről | 91 |
| A helyi adottságok megismerése közvetlen megfigyelések útján | 93 |
| A helyismeretek alkalmazásának néhány lehetőségéről | 97 |
| A művelődési otthoni munka néhány sajátossága | 111 |
| Ellentmondások | 112 |
| A művelődési ház helyi intézmény | 113 |
| A látogatókról | 114 |
| A nevelés folyamatáról | 117 |
| A művelődési otthoni munka főbb területei, formái, módszere és eszközei | 120 |
| A parttalanság | 126 |
| A művelődési ház vezetéséről | 129 |
| A vezetésről általában | 131 |
| Vezető és szakember | 131 |
| A vezetés támaszai | 133 |
| Együttműködés | 134 |
| Együttműködési zavarok | 135 |
| Az iskola és a művelődési ház | 137 |
| Együttműködés a könyvtárral | 139 |
| A művelődési ház és a gazdasági egység együttműködése | 141 |
| Az együttműködés főbb formái | 144 |
| Együttműködés - alkalmazkodás - önállóság | 144 |
| Tervezés | 151 |
| Tervezési problémák | 151 |
| A terv főbb típusai és a tervkészítés szakaszai | 153 |
| Helyzetelemzés: a település gazdasági, társadalmi és kulturális helyzetének alakulása | 155 |
| Az elmúlt évi munkaterv végrehajtásának értékelése | 156 |
| A művelődési ház munkaterve | 161 |
| Szervezés | 166 |
| Közönségszervezés, közönségkapcsolatok | 166 |
| Műsorszervezés, műsorpropaganda | 172 |
| Munkaszervezet és működés | 179 |
| Költségvetés és gazdálkodás | 180 |
| Ütközések és megoldások | 185 |
| Változások és választások | 188 |
| Az első ütközések tanulságai | 188 |
| Problémák és megoldási lehetőségek | 192 |
| Kérdőjelek | 210 |
| Sikerek és kudarcok | 217 |
| Útravaló | 221 |
| Mellékletek | 225 |