| Bevezetés | 9 |
| A mozgókép és a valóság térben és időben | 13 |
| A valóság vizuális, művészeti és tudományos ábrázolása | 13 |
| A camera obscurától a laterna magicáig | 15 |
| A mozgatott képtől a vetített mozgóképig | 21 |
| A mozgó képek érzékelésétől a filmkép érzékeléséig | 24 |
| A mozi születésének főbb dátumai és a közönség | 27 |
| A film érzékelése és értelmezése | 28 |
| A film valóságábrázoló szintjei térben és időben | 30 |
| A világ első néprajzi témájú filmfelvételei és katalógusaik | 35 |
| Filmtípusok, témák és elméletek a néprajzi filmkészítésben | 53 |
| Az 1930-40-es évek elméleti és gyarkorlati példák | 53 |
| Az 1960-as évek filmelméleti megállapításai | 55 |
| Az 1980-as évek néprajzifilm-meghatározásai és típusai | 62 |
| A néprajzi filmek csoportosítása tartalom és forma szerint | 69 |
| A néprajzi filmezés Magyarországon | 79 |
| Néprajzi tematika a Magyarországon készült filmekben | 79 |
| A milleniumi filmfelvételektől és híradóktól a néma játékfilmekig | 79 |
| A mozi a legnépszerűbb színház | 81 |
| A néprajzi tematika és nemzeti identitás a magyar némafilmekben | 83 |
| A Néprajzi Múzeum első kísérleti néprajzi filmfelvételek készítésére | 85 |
| A híradók és a néprajzi filmfelvételek a két világháború között | 87 |
| A Magyar Filmiroda tevékenysége és a néprajzi témák | 87 |
| Lajtha László néprajzi filmezési tervei | 89 |
| Gönyey Sándor néprajzi filmjegyzetei | 91 |
| Molnár István táncfelvételei | 94 |
| Bartók Béla és a néprajzi filmezés az 1930-as években | 95 |
| Fejős Pál életműve, néprajzi vonatkozású filmjei | 96 |
| Keszi-Kovács László 16 mm-es filmezése | 98 |
| A finn néprajzi filmes iskola hatása | 100 |
| A híradók és a néprajzi filmdokumentálás | 101 |
| Az 1940-es évek néprajzi filmezései Erdélyben | 102 |
| Néprajzi filmezés a Néptudományi Intézetben II. világháború után | 103 |
| Szőts István és Raffay Anna néprajzi filmjei | 108 |
| Az ELTE Néprajzi Intézetének néprajzi filmjei | 112 |
| Néptáncfilmezések és a népszerű tudományosfilmek | 114 |
| Szinkronhangos néprajzi táncfilmek készítése az UNESCO támogatásával | 117 |
| Néprajzi építészeti filmezés a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban | 124 |
| Az első magyar néprajzi filmkatalógus | 128 |
| A Magyar Televízió és a MAFILM néprajzi filmjei | 128 |
| Az 1980-as évek néprajzi filmkészítő műhelyei és a Néprajzi Filmstúdió | 130 |
| Néprajzi amatőrfilm-fesztiválok és tudományos konferenciák | 131 |
| A Néprajzi Múzeum filmgyűjteménye és a Néprajzi Filmstúdió | 141 |
| A filmgyűjtemény kialakulásától a Néprajzi Filmstúdió megalapításáig | 141 |
| A Néprajzi Múzeum film- és videogyűjteményének jelenlegi összetétele | 153 |
| A néprajzi filmkatalógus könyv formájában és a világhálón | 154 |
| A néprajzi film- és videostúdió munkája és tervei | 155 |
| Gyakorlati módszerek és példák a néprajzi film készítésénél | 159 |
| A film mint kutatási módszer | 159 |
| A néprajzi film három fő műfaja | 161 |
| A filmnyelv és a valóság kapcsolata | 161 |
| A korai néprajzi filmjegyzetek hozzáférhetővé tétele | 163 |
| A valósághűség és a fikció | 164 |
| Előmunkálatok: tudományos kutatás és terepmunka | 165 |
| A forgatási terv és a téma ismerete | 170 |
| A kamera és a stáb megismertetése és elfogadtatása | 171 |
| Kinek a kezében van a kamera? | 173 |
| A kamera helye a forgatás során | 175 |
| A hangfelvétel fontossága a néprajzi filmnél | 178 |
| A forgatás menetének és a film szerkezetének összefüggése | 179 |
| A rendezés a néprajzi filmben | 180 |
| A néprajzi film célja | 181 |
| Az interjú szerepe a néprajzi filmben | 183 |
| Visszajelzések és a filmesek fogadtatása a forgatás során | 184 |
| A felvett anyag, a muszter elemzése és feldolgozása a vágás előtt | 185 |
| A néprajzi film képanyagának vágása | 187 |
| A film struktúrájának kialakítása és a montázs | 187 |
| A feedback-módszer alkalmazása a végleges struktúra kialakításánál | 190 |
| Az etikai és a néprajzi vonatkozások a néprajzi filmben | 191 |
| A film hatásvizsgálata különböző közönség előtt | 192 |
| A történeti és kutatási anyagok identitás erősítő szerepe | 194 |
| A néprajzi-antropológiai film és célközönségei | 196 |
| A néprajzi-antropológiai film és hatásai a társadalom egyéb területein | 197 |
| Új technológiai lehetőségek és a néprajzi-antropológiai filmek | 199 |
| Az őshonos lakosság által készített filmek és az együttműködés | 199 |
| Következtetések a film és a valóság viszonylatában a vizuális antropológiában | 201 |
| Utószó | 206 |
| Irodalomjegyzék | 213 |
| Tari János film- és videóalkotásai | 221 |