| Bevezetés | 5 |
| Úttörők | |
| Comenius, Ámos János: A didaktika | 19 |
| Az ifjúság együttes neveléséről és az iskolák szükségességéről | 22 |
| A mindkét nembeli egész ifjúság neveléséről | 24 |
| Vivés, Juan Luis: A tudós és a nevelő | 27 |
| Rabelais, Francois: Szabad emberek közössége | 30 |
| Montaigne, Michel: A világlátásról és az emberek tanulmányozásáról | 31 |
| A mai nevelés tökéletlenségéről | 33 |
| A nevelésnek természetes hajlamaink ellen való küzdelméről | 34 |
| Hogyan kell olvasni a régi írókat? | 35 |
| Apáczai Cseri János: Az iskolák szükségéről | 36 |
| Locke, John: Gondolatok a nevelésről | 45 |
| Bethlen Miklós: Tanulásomról és Kereszturi Pál metódusáról | 51 |
| A nevelői gondolkodás nagy képviselői | |
| Rousseau, Jean Jacques: A gyermek | 55 |
| Mire jó ez? | 58 |
| Lafontaine meséi | 61 |
| A tények beszéde | 66 |
| Ürményi József és társai: Ratio Educationis (bevezetés) | 68 |
| Pestalozzi, Johann Heinrich: Hogyan oktatja Gertrud gyermekeit | 75 |
| Keller, Gottfried: Svájci iskola a XIX. század első felében | 91 |
| Herbart, Johann Friedrich: A pedagógia alapvetése | 96 |
| A sokoldalúság feltételei (formális fokozatok) | 107 |
| Kármán Mór: A pedagógia helye a tudományok sorában | 109 |
| Spencer, Herbert: A neveléstudomány hiányai | 117 |
| Lélektan és nevelés | |
| James, William: A lélektan és a nevelés művészete | 125 |
| Az akarat | 129 |
| Claparéde, Edouard: A funkcionális lélektan eredete | 140 |
| A pillanatnyi édrek törvénye | 144 |
| A funkcionális autonómia törvénye | 147 |
| Az értelem lélektana | 150 |
| Az akarat nevelése | 155 |
| Nevelés demokráciára | 158 |
| Sikorsky, J. A.: A gyermek fejlődésének alaptényei | 162 |
| Párhuzam az állati és emberi lélek között | 163 |
| A gyermek saját én-jének kifejlődése | 165 |
| Bühler Sarolta: A lelki serdülés élettani alapjai | 166 |
| Piéron, Henri: A kísérleti lélektan | 176 |
| A viselkedés (comportement) nagy alakjai | 176 |
| A teremtő gondolat és az észszerű tapasztalat | 179 |
| Az egyének rangsorolása | 183 |
| Wallon, Henri: Néhány kérdés a munka lélektanából | 188 |
| Megjegyzések a test-módszerről | 193 |
| Szelekció és irányítás | 199 |
| Nagy László: Az érdeklődés fejlődése | 202 |
| A szociális érzés | 205 |
| Társadalom és nevelés | |
| Tarde, Gabriel: Mi a társadalom | 217 |
| Durkheim, Emile: A pedagógia és szociológia | 234 |
| Plaget, Jean: Az erkölcsi tekintély tana Durkheim szerint (vita). Az erkölcsi nevelés | 249 |
| Rouma, Georges: A közösségi nevelés egy iskolája | 276 |
| Imre Sándor: A szocialisták nevelői gondolkodása | 281 |
| Dewey, John: A tanítási óra | 289 |
| Humanizálható-e a természettudomány? | 293 |
| Lenin, Wladimir Iljics: Az ifjúsági szövetségek feladatai | 301 |
| Makarenko, Anton: Jellem és kultúra | 308 |
| A "Minden jól megy" c. fejezetből | 312 |
| Ősz | 315 |
| Szerzőink rövid életrajza | 321 |
| Név- és szómagyarázat | 323 |