| Bevezetés | 3 |
| A neveléselmélet fogalma | 3 |
| A burzsoa neveléselmélet | 3 |
| A szocialista neveléselmélet | 5 |
| A neveléselmélet tárgya | 6 |
| A neveléselmélet tanulmányozásának jelentősége | 6 |
| A neveléselmélet alapfogalmai | 8 |
| A nevelés folyamata | 8 |
| A nevelés tágabb és szükebb fogalma | 8 |
| A nevelés folyamata | 9 |
| A nevelés folyamatának célja | 11 |
| A nevelés folyamatának feladatai és azok egysége | 13 |
| A nevelés cél- és feladatrendszere az általános iskola viszonylatában | 14 |
| A nevelés folyamatának központi alapelve: a világnézeti nevelés | 16 |
| A világnézet és a világnézeti nevelés lényegének helyes értelmezése | 16 |
| A világnézeti nevelés helye a nevelés folyamatában | 17 |
| A nevelés alapelvei | 18 |
| A nevelés alapelveinek lényege, rendszere és összefüggése | |
| A kommunista eszmeiség elve | 19 |
| A tudatosság elve | 19 |
| Az aktivitás elve | 20 |
| A közösségi nevelés és az egyéni bánásmód elve | 21 |
| A követelés és tisztelet elve | 23 |
| A pozitivumokra való támaszkodás elve | 24 |
| A tervszerüség elve | 24 |
| Az életkori sajátosságok figyelembevételének elve | 25 |
| A nevelő vezetőszerepének és a növendék önállóságának elve | 26 |
| A nevelőhatások egységének elve | 27 |
| A nevelés szervezete | 27 |
| A családi közösség | 28 |
| A nevelés lehetősége és tényezői a családban | 28 |
| A családi nevelés feltételei és feladatai | 29 |
| A családi nevelés hibái | 30 |
| A család és az iskola kapcsolata | 31 |
| A család és az iskola együttmüködésének formái | 32 |
| Az iskolaközösség | 35 |
| Az iskolaközösség vonásai | 36 |
| Az iskolaközösség kialakulása | 36 |
| Az iskolaközösség szervezete | 37 |
| A nevelőközösség | 37 |
| A tanulóközösség | 38 |
| Az osztályközösség | 39 |
| Az uttörőközösség | 40 |
| Az osztályfőnök nevelőmunkája | 40 |
| A társadalom közössége | 44 |
| A nevelés módszerei | 44 |
| A meggyőzés és egyes formái | 49 |
| A gyakorlás és egyes formái, eszközei, tényezői | 55 |
| Értelmi nevelés | 69 |
| Korszerü általános müveltség nyujtása | 69 |
| Az általános müveltség hagyományos fogalma és birálata | 71 |
| A korszerü általános müveltség az általános iskolában: "alapmüveltség" | 73 |
| Az értelmi képességek fejlesztése | 74 |
| Az érzékelés és észlelés fejlesztése | 74 |
| A figyelem fejlesztése | 75 |
| Az emlékezet fejlesztése | 75 |
| A képzelet fejlesztése | 76 |
| A gondolkodás fejlesztése | 76 |
| A tudományos világnézet kialakítása | 77 |
| A világnézet kialakulásának folyamata | 77 |
| Az általános iskolai tanulók világnézeti fejlettsége | 79 |
| A világnézeti nevelés tartalma az általános iskolában | 80 |
| A világnézeti nevelés lehetősége a tanítási órákon | 81 |
| A világnézeti nevelés lehetősége a tanitási órákon kívül | 85 |
| A vallásos világnézet és nevelőmunkánk feladatai | 87 |
| Politechnikai nevelés | 90 |
| A marxizmus-leninizmus klasszikusai a politechnikai oktatásról | 90 |
| A politechnikai nevelés, mint az iskolával szemben támasztott társadalmi igény | 93 |
| A politechnikai képzés és az általános iskola | 94 |
| A gyakorlati foglalkozás elnevezésü tantárgy fogalma-célja-feladatai-alapvető elvei-kapcsolata a nevelés többi területeivel | 99 |
| A gyakorlati foglalkozás tanitásának tartalmi kérdései: müszaki, mezőgazdasági és háztartási ismeretek és gyakorlatok tanitása | 102 |
| Politechnikai oktatás és szakmai irányu képzés a gimnáziumban | 105 |
| Erkölcsi nevelés | 108 |
| Alapismeretek | 108 |
| Az erkölcs fogalma | 108 |
| Az erkölcs történeti jellege | 108 |
| Az erkölcs osztályjellege | 108 |
| Az egyes erkölcsi rendszerek történeti áttekintése | 109 |
| A kommunista erkölcs kialakulása | 110 |
| A kommunista erkölcs tartalmi jegyei | 112 |
| A kommunista erkölcsi nevelés folyamata | 116 |
| A kommunista erkölcsi nevelés folyamata és fő mozzanatai | 116 |
| Az erkölcsi nevelés kapcsolata a nevelés többi területeivel | 119 |
| A gyermek erkölcsi fejlődése | 120 |
| A kommunista erkölcsi nevelés területei | 121 |
| A közösségi nevelés | 122 |
| Szocialista humanizmusra nevelés | 137 |
| Munkára nevelés | 140 |
| Szocialista fegyelemre nevelés | 148 |
| Szocialista hazafiságra-proletár nemzetköziségre nevelés | 153 |
| Jellemnevelés | 159 |
| Esztétikai nevelés | 163 |
| Az esztétikai nevelés fogalma, célja és helye a szocialista nevelési rendszerben; kapcsolata a nevelés többi területeivel | 163 |
| Az esztétikai nevelés alapjai, elemei, feladatai és elvei | 165 |
| Az esztétikai nevelés tartalma és eszközei az általános iskolában | 170 |
| Esztétikai nevelés és rajzoktatás | 170 |
| Képzőmüvészeti esztétikai nevelés | 172 |
| Esztétikai nevelés a szépirodalom segítségével | 175 |
| Zenei esztétikai nevelés | 177 |
| Táncmüvészet és esztétikai nevelés | 179 |
| Szinház és film az esztétikai nevelésben | 180 |
| A tanulók osztályon és iskolán kivüli müvészi tevékenységének formái | 181 |
| A pedagógus egyéniségének szerepe a tanulók esztetikai nevelésében | 182 |
| Az esztetikai nevelés területeinek koordinálása | 184 |
| Testi nevelés | 185 |
| A testi nevelés fogalma és helye a szocialista nevelési rendszerben | 185 |
| A testi nevelés -célja, feladatai, alapvető elvei, kapcsolata, a nevelés többi területeivel | 187 |
| A testi nevelés szerepe és feladatai az általános iskolai nevelésben | 192 |
| Az életkori sajátosságok ismeretének fontossága a testi nevelésben | 195 |
| Az iskolai testi nevelés eszközei: a testgyakorlatok - a természet természetes erői - egészségügyi feltételek | 197 |
| A szocialista pedagogus személyisége | 204 |
| A szocialista pedagógus legfőbb tulajdonságai | 206 |
| nevelői hivatásérzet | 206 |
| az eszmei-politikai fejlettség | 206 |
| sokoldalu képzettség, magas szinvonalu általános müveltség | 208 |
| pedagógiai és módszertani felkészültség | 208 |
| a gyermek iránti szeretet és a gyermek egyéniségének megbecsülése | 210 |
| alkotó munka és bátor kezdeményezés iránti érzék | 212 |
| A különleges nevelés kérdései | 213 |
| A különleges nevelés tárgya és feladatai | 213 |
| A testi fogyatékosságok | 214 |
| Az érzékszervi fogyatékosságok | 215 |
| A szellemi fogyatékosságok | 219 |
| A nehezen nevelhetőség esetei | 220 |
| A fiatalkori bünözés | 222 |
| Irodalom | 225 |