| A pedagógia és a társadalom | 9 |
| Dr. Zrinszky László: Iskola és társadalom (TIT Pedagógiai Füzetek, 1978. 7-24. p.) | 11 |
| Gerhart Neuner: A szocialista általános képzés elmélete (Tankönyvkiadó, 1977. 106-129. p.) | 23 |
| Rudolf Gönner: A nevelés mint a jövő elővételezése - modern pedagógia perspektivái (Magyar Pedagógia, 1978. 2. sz. 187-194. p.) | 42 |
| A szocialista nevelés célrendszere | 53 |
| Petrikás Árpád: Elmélet és gyakorlat az iskola szocialista nevelési rendszerének fejlesztésében (Pedagógiai Szemle, 1979. 2. sz. 102-111. p.) | 55 |
| Boros Dezső: A nevelés fő feladatai az emberi tevékenység - és viszonyrendszer alapján (Pedagógiai Szemle, 1979. 2. sz. 112-117. p.) | 66 |
| A szocialista nevelés eszközrendszere | 75 |
| A. Sz. Makarenko: A nevelés módszerei (A. Sz. Makarenko Neveléselméleti Müvei, I. Budapest, 1965. 100-121. p.) | 77 |
| A. Sz. Makarenko: Fegyelem, életrend, büntetés és buzditás (A. Sz. Makarenko: Neveléselméleti Müvei, I. Budapest, 1965. 122-149.p.) | 99 |
| Dr. Vastagh Zoltán: A módszerek alkotó alkalmazása (Az osztályfőnök mühelyében. Pécs, 1977. 5-11. p.) | 126 |
| A nevelés folyamata | 133 |
| Dr. Kelemen László: A nevelési folyamat pszichológiája. (Pedagógiai Szemle, 1966. 6. sz. 484-499. p. - L. még a Pedagógiai pszichológia alapkérdései c. könyvben. Tankönyvkiadó, 1967. 113-133. p.) | 135 |
| A. Harcsev: A nevelési folyamat dialektikájáról (Eszmény, erkölcs, etika. Kossuth Könyvkiadó, 1976. 234-247. p.) | 157 |
| Dr. Vastagh Zoltán: Az általános iskola nevelési rendszerének folyamatos fejlesztése (Az iskola irányitása, vezetése. Kutatások. (1979. 2. sz. 13-24. p.) | 169 |
| A világnézet nevelés | 177 |
| Zoltai Dénes: Az ateista nevelés módszertani kulturáltsága (Világnézeti nevelés és vallásos világnézet. II. kötet. Budapest, 1963. 101-1361. p.) | 179 |
| A közösségi nevelés | 199 |
| A. Sz. Makarenko. Az egyénre való ráhatás pedagógiája (A. Sz. Makarenko Neveléselméleti Müvei, I. Budapest, 1965. 150-174. p.) | 201 |
| Dr. Horváth Lajos: A tanulói önkormányzat fejlesztésének utjai az általános iskola mozgalmi életében (Akadémiai Kiadó, 1979. 19-40. p.) | 226 |
| Dr. Székely Tibor: A közösségi nevelés néhány időszerű kérdése (Budapesti Nevelő, 1978. 3. sz. 56-62. p.) | 249 |
| A nevelés fő feladatainak megvalósítása | 259 |
| Az értelmi nevelés | |
| Dr. Kiss Árpád: Korszerü müveltség, korszerü iskola (Jausz Béla emlékkötet. Debrecen, 1976. 95-109. p.) | 261 |
| Dr. Kelemen László: A gondolkodás nevelése az általános iskolában (Tankönyvkiadó, 1969 201-204. p.) | 275 |
| Vitányi Iván: A kreativitás alkalmazása és jelentősége (Valóság, 1979. 10. sz. 82-85. p.) | 287 |
| Dr. Füle Sándor. Tanulásra nevelés az általános iskolában (Tanulmányok az általános iskolai oktató-nevelő munka köréből. II. rész. Magyar Pedagógiai Társaság, 1970. 495-510. p.) | 291 |
| Az erkölcsi nevelés | |
| Dr. Biró Katalin: Az erkölcsi nevelés folyamata (Osztályfőnöki kézikönyv az általános iskola 1-4. osztálya számára. Tankönyvkiadó, 1978. 102-119. p.) | 305 |
| Dr. Bábosik István: Az erkölcsi tudatosság szerepe a magatartás szabályozásában (Akadémiai Kiadó, 1975. 11-66. p. 211-226. p.) | 319 |
| Az egyéb fontos irodalom jegyzékét lásd Pedagógia II. (Neveléselmélet) c. tanárképző főiskolai tankönyvben. (Tankönyvkiadó, 1980.) | |