1.034.855

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelési alapismeretek

A gimnázium IV. osztálya számára/Készült az ideiglenes fakultatív tanterv alapján/Ideiglenes jegyzet

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-6583-0
Megjegyzés: Tankönyvi szám: K-72.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A felnövekvő nemzedék sokoldalú fejlesztése több, egymással összefüggő nevelési feladat megoldását kívánja. A nevelési alapismeretek IV. osztályos tananyaga e feladatok megértését, a mindennapos... Tovább

Előszó

A felnövekvő nemzedék sokoldalú fejlesztése több, egymással összefüggő nevelési feladat megoldását kívánja. A nevelési alapismeretek IV. osztályos tananyaga e feladatok megértését, a mindennapos nevelési gyakorlathoz szükséges önállóság /döntő- és cselekvőképesség/ megalapozását kívánja szolgálni. Mult évi tanulmányaink során megismertük a személyiség kialakulásának és fejlődésének fontosabb törvényszerűségeit, a személyiségfejlődés főbb szakaszainak általános jellemzőit. Mindazzal, amivel most foglalkozunk majd valamilyen összefüggésben már találkoztunk. Az eddig tanultak összegezése, pedagógiai rendszerezése és "szakszerű" megfogalmazása lesz e tanév egyik fő feladata. Ehhez újra meg újra elő kell majd venni a III. osztályos jegyzetet. Az ott tanultak felelevenítése ugyanis elengedhetetlen a IV. osztályos tananyag helyes megértéséhez.
A tanultak.birtokában már hozzáértően forgathatjuk a legfontosabb nevelési és oktatási dokumentumokat: Az óvodai nevelés programját /1973/, Az általános iskolai nevelés és oktatás tervét /1978/, A gimnáziumi nevelés és oktatás tervét / 1979/ stb.
A dokumentumok és a jegyzetek segítségével nem lesz nehéz a pedagógiai jelenségek, problémák világos megfogalmazása, sem pedig a szakkifejezések pontos használata.
A leírtakat igyekezzünk szembesíteni saját véleményeinkkel, tapasztalatainkkal, vessük össze saját személyes problémáinkkal. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ez a tantárgy is ne csak ismereteket adjon, hanem nézeteinket és meggyőződéseinket is formálja, járuljon hozzá személyes gondjaink megoldásához.
A nevelési feladatok különféle csoportosításáról az elmúlt tanévben már szó esett. Az idén a személyiségfejlesztés legfontosabb tennivalóival, feladataival ismerkedünk meg. E feladatok olyan képességek és tulajdonságok kifejlesztését szolgálják, melyekre szüksége van a felnövekvő nemzedéknek. Általuk tájékozódik és áll helyt a termelésben és a közéletben, képes az önálló művelődésre és szabad idejének kulturált felhasználására. Vissza

Tartalom

SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS FELADATAI
Bevezetés 3
Világnézeti nevelés 5
A nevelés központi szintetizáló elve: a világnézet 5
A világnézet kialakulása 5
A világnézeti nevelés feladatai 8
Értelmi nevelés 11
Az értelmi nevelés fogalma, feladatai 11
Az értelmi nevelés fő eszköze: az oktatás ... 19
Az oktatás szervezeti keretei és munkaformái 30
Oktatási módszerek és eszközök 38
Erkölcsi nevelés 43
Az erkölcsi nevelésről általában 43
Az erkölcsi nevelés feladatai 45
Erkölcsi fejlődés az egyes életkori szakaszokban 52
Az erkölcsi nevelés szükségessége és folyamatossága 57
Az erkölcsi tevékenység, magatartás és szokásrendszer formálása 64
Magasrendű szükségletek 65
Az akarat fejlesztése 67
Jellemnevelés 68
Tevékeny életre, munkára nevelés 69
Játék 70
Munka 75
Tanulás 77
Közéleti tevékenység 77
Szabadidő-tevékenység 70
A tevékeny életre nevelés pszichológiai alapjai és pedagógiai lehetőségei 81
A közösségi tevékenységek rendszere 83
Az életvitel megalapozása 84
Esztétikai nevelés 87
Az esztétikum fogalma és szerepe a nevelésben 87
Az esztétikai nevelés feladata és feltételei 90
Az esztétikai nevelés tartalma
Az esztétikai nevelés sajátosságai 96
Testi nevelés 100
A testi nevelés helye a személyiség formálásában 100
A testi nevelés feladatai 100
A testi nevelés területei 101
Érzelmi nevelés 112
Az érzelmi nevelés feladata 112
Az érzelmi nevelés feltételei 113
Az érzelmek fejlesztésének tényezői 114
Az érzelmek fajtái, fejlesztésük módszerei 116
Érzelmi nevelés az egyes életkori szakaszokban 119
Az érzelmileg sérült gyermekekkel való foglalkozás 127
A TANÍTÁSI ÓRÁN ÉS AZ ISKOLÁN KÍVÜLI NEVELÉS 129
A nevelés színterei 129
A napközi otthon szerepe a nevelésben 130
Az úttörőmozgalom nevelőmunkája 135
A családi nevelés 141
A NEVELÉS ÁLTALÁNOS MÓDSZEREI 151
A cél- és feladatrendszer összefüggése a módszerekkel 151
Alapfogalmak: ráhatás, módszer, eszköz, fogás 151
Nevelési módszerek és eszközök 153
Közvetett /párhuzamos/ pedagógiai ráhatások 154
Közvetlen /személyes/ ráhatások 159
A NEVELŐ-OKTATÓ MUNKA DOKUMENTUMAI 169
A dokumentumok rendeltetése 169
Az alsófokú intézmények dokumentumai 169
Az óvodai nevelés programja 169
Az általános iskolai nevelés és oktatás terve 171
A tanítási órán és az iskolán kívüli nevelés terve 173
A tanmenet 174
A rendtartás 174
TÁRSADALMI KÖVETELMÉNYEK A NEVELŐVEL ÉS A
NEVELŐKÖZÖSSÉGGEL SZEMBEN. PEDAGÓGUSPÁLYÁK 177
Iskola és pedagógus a változó világban 177
Követelmények a nevelővel szemben 179
Hivatás- és gyermekszeretet 179
Haladó világnézet, eszmei elkötelezettség 180
Szakmai és pedagógiai felkészültség 180
Magas szintű erkölcsiség 182
Pedagógiai képességek 183
Nevelői /vezetői/ stílusok lg4
Demokratikus vezetés 184
Autokratikus vezetés 185
Liberális vezetés 186
A nevelőközösség 186
Az egyes pedagógiai területek sajátos követelményei a nevelőkkel szemben 188
Az óvónő munkája 188
A tanító munkája 189
A szaktanár munkája 190
A gyógypedagógus munkája 191
A bentlakásos intézmények nevelőinek munkája
A SZOCIALISTA KÖZOKTATÁS-POLITIKA ÉS A MAGYAR ISKOLARENDSZER 195
A közoktatás-politikáról 195
Közoktatás-politikánk elvei 195
A magyar iskolarendszer felépítése 196
Az iskoláskort megelőző nevelési intézmények 195
Az iskolás ifjúság nevelési-oktatási intézményei 196
A tankötelezettség és az általános iskola 200
Pedagógusképző intézmények 201
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv