kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Osiris Kiadó |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 564 oldal |
| Sorozatcím: | Osiris Tankönyvek |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | 963-389-728-9 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
| Bevezetés | 15 |
| A neveléslélektan tárgya | 15 |
| A pedagógia és a pszichológia | 16 |
| Irodalom | 27 |
| ELMÉLETI ÉS TÖRTÉNETI KÉRDÉSEK | |
| Utódgondozás és gyermeknevelés - a nevelés evolúciós alapjai | 31 |
| A szülői ráfordítás és a szülői motiváció | 33 |
| Szülővé válás és gyermekvállalás | 35 |
| A szülői szeretet evolúciós alapjai | 36 |
| A csecsemő és a kisgyermek különleges sajátosságai | 39 |
| A fontos mások szerepe a csecsemő érzelmi fejlődésében | 41 |
| Irodalom | 45 |
| A szocializáció elméleti kérdései | 46 |
| Gyermeknevelés: bevezetés a társadalomba | 48 |
| A szocializáció fő kérdéskörei | 51 |
| Mit sajátítunk el a szocializáció során? | 53 |
| A kultúra és a környezet szerepe - A fejlődés és a környezet dinamikája | 53 |
| A kogníció szerepe | 68 |
| Hogyan zajlik a szocializációs tanulás? | 76 |
| A szocializáció interaktív természete | 76 |
| A szocializáció és a normaátadás folyamatai | 88 |
| Miért, milyen indíttatásból vesz részt az egyén a szocializációban? | 104 |
| Irodalom | 107 |
| A gyermekkor és a gyermeknevelés történeti távlatokban | 114 |
| Gyermekek és gyermekkor a modernitás előtt | 120 |
| A magas csecsemőhalandóság és a családtervezés korlátozott volta | 121 |
| A gyerekek szerepe a munkamegosztásban | 124 |
| A felnevelkedés eltérő feltételrendszere | 125 |
| A gyerekkor és a fejlődés linearitása | 126 |
| "Gyerekes" felnőttek és "koravén" gyerekek | 128 |
| A gyermekkor és a modernizáció | 130 |
| A "posztmodern" gyermekkor | 133 |
| Gyermekkép a kultúrszociológiai irodalomban | 137 |
| Irodalom | 143 |
| FELNEVELKEDÉS: AZ ELSŐDLEGES KÖRNYEZET | |
| A család | 147 |
| A család a történelemben | 148 |
| A nukleáris család | 148 |
| Rokoni hálózatok | 152 |
| A családi-rokoni hálózatok társadalmi szerveződései | 154 |
| Kiterjesztett család | 154 |
| Vertikális integráció | 157 |
| Rokoni, politikai és területi szerveződés | 160 |
| A családformák és a modernizáció | 161 |
| Középosztályosodás és nukleáris család | 162 |
| A modern család | 164 |
| A posztmodern gyerekkor "ökológiai fülkéi": családi élet a XXI. században | 166 |
| A nem normatív család | 168 |
| Szempontok a hagyományos család vizsgálatához | 170 |
| A család funkciói | 171 |
| Gazdasági funkció | 171 |
| Reprodukciós funkció | 171 |
| Segítő-, támogatófunkció | 172 |
| A család működése | 177 |
| A család mint rendszer | 178 |
| A házasság alrendszere | 179 |
| A fejlődési aspektus - családi életciklusok | 182 |
| A család létrejötte | 182 |
| Szülővé válás, a csecsemők és a szülők | 185 |
| Kisgyermekes családok | 189 |
| Családok iskolás gyerekekkel | 190 |
| Családok serdülőkorú gyerekekkel | 192 |
| A gyermek leválásának időszaka | 194 |
| A család struktúrája | 195 |
| Az integráltság foka | 196 |
| Hatalom a családban | 197 |
| A családi interakciók és kommunikáció | 201 |
| Szubkultúrák, szegénység és a családi élet | 203 |
| A kultúra és a társadalmi helyzet összefüggéseitől általában és az egyes országokban | 203 |
| Strukturális versus szubkulturális megközelítés | 206 |
| Párválasztás és családi élet a marginális helyzetű családok körében | 207 |
| Gyermekszülés, születésszám | 209 |
| Gyermeknevelés | 210 |
| A szegénység öröklődése | 213 |
| A szociálpolitika szerepe | 215 |
| Irodalom | 216 |
| Szülői-nevelői attitűdök: a szülők gyermeknevelési eljárásai | 220 |
| Szülői-nevelői attitűdök | 220 |
| Történeti előzmények | 220 |
| Mérési eljárások | 222 |
| A gyermeknevelés modelljei | 223 |
| Becker modellje | 223 |
| Baumrind modellje | 225 |
| Maccoby és Martin komplex modellje | 227 |
| Irodalom | 230 |
| A családtagok és mások szerepe a gyermek nevelésében | 231 |
| Az anya szerepe | 231 |
| Az anyaság biológiai és kulturális determinánsai | 231 |
| Az anyai viselkedés empirikus vizsgálata | 235 |
| Az elsődleges kötődés kutatásának három évtizede | 237 |
| Az anyaság feminista interpretációi | 240 |
| Az anyai nevelés fontossága | 243 |
| Anyai munkavállalás | 245 |
| Az apák szerepe a gyermeknevelésben | 247 |
| Apák a korábbi századokban | 248 |
| A mai apák | 250 |
| Az apai szerepkör elemzési szempontjai | 253 |
| A testvérek szerepe a szocializációban | 259 |
| Nagyszülők | 264 |
| A kortársak hatása | 265 |
| Család vagy kortársak? | 271 |
| Irodalom | 272 |
| INTÉZMÉNYEK SZEREPE A GYERMEKNEVELÉSBEN | |
| Kisgyermekeket gondozó intézmények | 281 |
| Bölcsőde | 281 |
| Életkori határok | 282 |
| A gondozás minősége | 283 |
| Anyai szándékok, munkavállalás | 284 |
| Alternatív megoldások | 285 |
| Óvoda | 286 |
| Hermann Alice óvodapedagógiája | 287 |
| Az óvodai nevelés mai problémái | 289 |
| Irodalom | 291 |
| Az iskola | 292 |
| Az iskola funkciói | 293 |
| Néhány történeti reflexió | 293 |
| Az iskola mint átmenet: egyén és közösség | 295 |
| Az iskolarendszer társadalmi funkciói | 297 |
| Bírálatok a közoktatással és az iskolával szemben | 298 |
| Iskolai ártalmak, alternatív törekvések | 298 |
| Radikális iskolakritikák | 300 |
| A "globális" oktatáspolitika alakulása az elmúlt negyedszázad során | 304 |
| Az iskolarendszer intézményi válsága | 308 |
| Az iskola működése és szereplői | 310 |
| Az iskolai osztály | 311 |
| A tanár | 334 |
| A tanulók | 344 |
| Irodalom | 358 |
| Gyerekek, serdülők és a média | 363 |
| A szocializációs folyamat és a média | 364 |
| A média helye a fejlődést meghatározó környezetben: az ökológiai modell relevanciája | 367 |
| A tömegkommunikáció korszaka: változások a felnevelkedés körülményeiben | 372 |
| A tömegkommunikáció | 374 |
| A tömegkommunikáció fogalma | 375 |
| A média hatását magyarázó modellek | 375 |
| A média hatásmechanizmusára vonatkozó pszichológiai elméletek | 377 |
| Életkori sajátosságok a médiahasználatban | 381 |
| A televízió: egy kitüntetett médium | 381 |
| Gyerekek és a televízió | 385 |
| Médiahasználat serdülőkorban | 399 |
| Az internet és más új elektronikus médiaeszközök | 412 |
| A szülők, nevelők szerepe a médiaértésben és a médiahasználatban | 420 |
| A szülői mediáció szerepe | 420 |
| A szülői mediációra vonatkozó hazai vizsgálatok eredményei | 423 |
| Összegezés | 427 |
| Irodalom | 429 |
| Gyermekvédelem | 432 |
| A családi nevelés kontrollja: gyermekbántalmazás és hatósági védelem | 436 |
| A nevelés minősítésének nehézségei | 436 |
| Az ártalomokozó nevelés és a szülői szándék | 438 |
| A gyermekek bántalmazásának előfordulása | 441 |
| A családi ártalmak okai | 442 |
| Egyéni okok | 443 |
| Interakcionális megközelítés | 444 |
| Szociokulturális elméletek | 444 |
| Funkcionális elméletek | 445 |
| A gyerekek elhanyagolása | 446 |
| Gyerekek erőszakos környezetben | 447 |
| A közösségi erőszak mint szocializációs körülmény | 448 |
| Az erőszakos környezet hatása a fejlődésre | 449 |
| A durva bánásmód és bántalmazás következményei | 450 |
| Az ártalomokozó nevelés hatósági kezelése | 452 |
| Gyermekvédelmi intézkedések | 453 |
| A szexuális zaklatás problémája | 456 |
| Gyerekek tanúvallomásai a bíróság előtt | 460 |
| Helyettesítő nevelés: nevelőotthonok, nevelőszülők | 462 |
| Nevelőotthonok | 463 |
| Nevelőszülők | 467 |
| Összegzés: a hatóság illetékessége a gyermekvédelemben | 469 |
| Irodalom | 470 |
| PROBLÉMÁK A NEVELÉSBEN | |
| Pszichológiai zavarok | 478 |
| Normalitás-abnormalitás, egészség-betegség | 479 |
| Az érzelmi élet zavarai | 484 |
| Félelem és szorongás | 484 |
| Fóbiák | 486 |
| Gyermekkori neurózisok | 487 |
| Autizmus | 488 |
| Hiperaktivitás és koncentrációzavar (ADHD) | 489 |
| Gyermekkori depresszió | 495 |
| Öngyilkosság, öngyilkossági kísérletek | 500 |
| Funkciózavarok | 504 |
| A táplálkozás zavarai | 504 |
| Enurézis, enkoprézis | 506 |
| Alvászavarok | 508 |
| Mozgászavarok | 509 |
| Dadogás | 510 |
| Iskolai teljesítményzavarok | 510 |
| Irodalom | 515 |
| Szocializációs-alkalmazkodási nehézségek | 517 |
| Drog- és alkoholfogyasztás | 518 |
| Szintetikus drogok | 520 |
| Agresszív viselkedés | 522 |
| Agresszív viselkedés gyerekeknél | 525 |
| Az agresszív viselkedés és a nevelés | 526 |
| Antiszociális viselkedés | 528 |
| Lopás, csavargás | 528 |
| Fiatalkori bűnözés | 530 |
| Irodalom | 532 |
| Válsághelyzetek a gyermekek életében | 533 |
| Válás, egyszülős családok | 533 |
| A válás | 536 |
| A gyermek elhelyezése és a kapcsolattartás | 540 |
| Halálesetek, gyász | 541 |
| Súlyos betegség, hosszas kórházi tartózkodás | 543 |
| Örökbefogadás, a nem saját gyerek nevelése | 543 |
| Változások az örökbefogadások gyakorlatában | 546 |
| Irodalom | 547 |
| Névmutató | 549 |
| Tárgymutató | 558 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.