1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléslélektan I.

Szöveggyűjtemény/Egységes jegyzet/Kézirat/Bölcsészettudományi Karok

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 488 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 905 példányban. Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: J2-1166. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


BEVEZETÉS
A Szöveggyűjtemény a pszichológia-, pedagógia- és tanárszakos hallgatóknak kíván segítséget nyújtani a neveléslélektani törvényszerűségek megismerésében.
A jegyzet címe — az... Tovább

Előszó


BEVEZETÉS
A Szöveggyűjtemény a pszichológia-, pedagógia- és tanárszakos hallgatóknak kíván segítséget nyújtani a neveléslélektani törvényszerűségek megismerésében.
A jegyzet címe — az általánosan használt „Pedagógiai pszichológiá"-tól eltérően — „Neveléslélektan". Ezzel is demonstrálni szeretnénk, hogy a nevelést a személyiségfejlesztés szempontjából legátfogóbb kategóriának tekintjük. A pedagógiai pszichológia oktatás-és neveléslélektanra történő hagyományos felosztása a nevelési folyamat leszűkítését (oktatáson kívüli megvalósulását) sugallja. A valóságban — céljainkkal összhangban — a tanítás-tanulás is nevelési célokat valósít meg (a képességek fejlesztése, a motivációs bázis alakítása, a gyermekek közös tevékenységben alakuló személyiségtulajdonságainak formálása). Ezért helyesebbnek tartjuk a „Neveléslélektan" elnevezés alkalmazását annak a tudománynak a megjelölésére, amely a széles értelemben vett személyiségfejlesztés törvényszerűségeit a spontán hatások és a szervezett nevelési folyamat során vizsgálja. Ezzel is hozzá kívánunk járulni a nevelőiskola megvalósulásához.
A tudomány hagyományos rendszerétől némileg eltérően, a gyermek személyiségfejlesztését a születéstől a felnőtté válásig egységes folyamatnak tekintjük. Úgy gondoljuk, hogy az iskoláskor előtt (bölcsődei, óvodai) nevelés és a felsőoktatásban folyó képzés pszichológiai alapjai egyaránt a neveléslélektan tárgyát alkotják. így válogatásunkban — a rendelkezésre álló lehetőségek figyelembevételével — e területekkel foglalkozó írások is helyet kaptak.
A neveléslélektani jelenségek szoros kapcsolatban állnak a pedagógiai tevékenységgel és a tevékenység törvényszerűségeit feltáró neveléstudománnyal. Különösen kívánatos a kapcsolat tudatosítása a pszichológia szakos hallgatók esetében, akik tanulmányaik során pedagógiával — önálló stúdiumként — nem foglalkoznak.
A nevelési folyamat pszichológiai törvényszerűségeit társadalmi—családi—környezeti tényezők alakító szerepével összefüggésben mutatjuk be, alapul véve a gyermek tevékenységének és társas kapcsolatainak személyiségformáló hatását.
Az anyag elrendezésében a tágabb környezeti-nevelési hatásoktól haladunk a különböző nevelési intézményekben folyó személyiségfejlesztés pszichológiai összetevőinek tárgyalása felé. A nevelési intézmények egymásra épülése útján egyben az életkori elvet is érvényesítjük. Egy-egy nagyobb fejlődési-fejlesztési periódus anyagát a nevelési (és ebbe ágyazott oktatási) folyamatnak, eljárásoknak a gyermek tevékenységére és társas-közösségi kapcsolataira gyakorolt alakító hatása szempontjából csoportosítottuk. A tanulási és közösségi tevékenységben nehézségekkel küzdő, negatív megnyilvánulásokat mutató, ún. problematikus (szociálisan inadaptált) gyermekek nevelésével összefüggő kérdéseknek — véleményünk szerint — a neveléslélektan (és a neveléstudomány) szerves részét kell alkotniuk. Ezért — a hagyományoktól ugyancsak eltérően — az ide vonatkozó anyag nem Vissza

Tartalom


TARTALOM
I. kötet
Bevezetés 7
I. fejezet
SZEMÉLYISÉGFORMÁLÓ TÉNYEZŐK A CSALÁDBAN
Háber Judit: Iskola és tudás, iskola és kultúra 11
Kádárné Fülöp Judit: Néhány tanulói környezeti változó összefüggése a tanulás
eredményességével 19
Nagy József: Hátrányos helyzet az iskolában 34
R. Hess-V. C. Shipman: A kisgyermekkori tapasztalás és a kognitív eljárások
szocializálódása 41
L. R. Ferguson: A függőségi motiváció és a szocializálódási folyamat 56
Ranschburg Jenő: Az agresszió és a szorongás 71
Hermann Alice-Varga Éva: Adatok a „derék" gyerekek családi hátteréhez 80
J. W. Baldwin: „Problémás" gyermekek - „problémás" család 108
II. fejezet
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS A BÖLCSŐDEI NEVELÉSBEN
Tardos Anna: A három éven aluli gyermeket ellátó intézmények legfontosabb .
nevelési feladatai 119
A. I. Miskisz: A gyermekintézmények feltételeihez történő alkalmazkodási folyamat
sajátosságai két éves gyermekeknél 122
Falk Judit dr.: A gondozónő—gyerek kapcsolat személyességének jelentősége és
alapfeltételei a csecsemőotthonban 130
Vincze Mária dr.: Az étkezés mint a felnőtt és a gyermek kapcsolatának egyik
színtere 137
Tardos Anna: Az önfeledt, békés játék feltételeinek folyamatos biztosítása 142
E. Habináková: 18—24 hónapos gyermekek beszédszintjének összefüggése a nevelési
körülményekkel és a szociális környezettel 152
Tardos Anna: A foglalkoztatás néhány kérdése 156
Tardos Anna—Dehelán Éva—Szeredi Lili:: A szociális szabályok betartását célzó
nevelői magatartás . 165
Pikler Emmidr.: A hospitalizmus megnyilvánulási formái napjainkban 171
III. fejezet
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS AZ ÓVODAI NEVELÉSBEN
Az óvodai nevelés célja és feladatai 179
Közösségi nevelés 182
Mérei Ferenc: A társkapcsolatok megszilárdulása és fejlesztése az óvodában 189.
A. A. Rójak: Óvodáskorú gyermekek társas kapcsolataiban jelentkező nehézségek
pszichológiai elemzése 205
Az óvodai oktatás jellege és feladatai 217,
Hermann Alice: Óvodás gyermekek ismeretszerzési motivációja 222
Járó Katalin: Problémaszerűség és műveleti cselekvés a gondolkodás fejlesztésében . 233
Matematikai foglalkozások 248
L. A. Paramonova: Óvodáskorú gyermekek általánosított képzeteinek fejlesztése a
konstruáló tevékenységben 256
H. Hetzer: A korai olvasás 263
IV. fejezet
A TANULÓK SZEMÉLYISÉGTULAJDONSÁGAINAK FEJLESZTÉSE AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI NEVELÉS FOLYAMATÁBAN
Ja. L. Kolominszkij: Gyermekközösségek 277
Pataki Ferenc: A közösség fejlődéstörvényei 2^6
Járó Katalin: A személyiség kategorizációs szempontú elemzése 299
V. E. Csudnovszkij: A személyiség stabilitása mint neveléslélektani probléma 325
J. Piaget: Az iskolai önkormányzat pszichológiai problémái 339
C. Weiss: A vezetési stílusok hatása 349
Duró Lajos: A személyiség erkölcsi tulajdonságainak és interperszonális kapcsolatainak néhány összefüggése 360
H. Pfeiffer: Osztálytitkárok választásának fejlődés- és szociálpszichológiai aspektusai 366
Mérei Ferenc: A szociometria módszerei és jelenségvilága 373
Boda Fiore-Erdély Éva: A jutalom és a büntetés a nevelési helyzetben 395
R. D. Parké: A büntetés szerepe a szocializáció folyamatában 41 ^
Ormai Vera: Szociálisan inadaptált gyermekek az általános iskolában 436
U. Frederking: Tízéves iskolásgyermekek magatartászavarainak érzelmi háttere 45 ^ Kósáné Ormai Vera: Nevelői eljárások különböző tanulói magatartási rendellenességek esetén
Az iskolai fegyelem ,
C.H. Patterson: A gyakorlati pedagógus és a gyermek érzelmi problémái 480
H.F. Clarizio-S.L. Yelon: Az osztály vezetésének tanuláselméleti megközelítése: Az
alapelvek és a beavatkozási eljárások 483-488
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv