| Őskor | 13 |
| A nevelés ősi formái | 13 |
| Az intézményes nevelés csírái | 17 |
| Ókor | 19 |
| Nevelés a folyam menti kultúrákban | 19 |
| Mezopotámia | 20 |
| Egyiptom | 24 |
| India | 29 |
| Kína | 31 |
| Az európai kultúra bölcsőjénél: antik görög nevelés | 35 |
| A spártai nevelés | 38 |
| Az athéni nevelés | 44 |
| A hellenisztikus nevelés | 51 |
| Görög filozófusok a nevelésről | 54 |
| Nevelés az ókori Rómában | 64 |
| A római nevelés korszakai | 65 |
| Quintilianus pedagógiai gondolatai | 73 |
| A korai kereszténység és a nevelés | 75 |
| Emberfelfogás, embereszmény | 77 |
| A korai keresztény nevelés jellemzői | 77 |
| Középkor | 87 |
| A klerikus műveltség átadásának intézményei | 87 |
| Kolostori iskolák | 89 |
| Plébániai iskolák | 93 |
| Székesegyházi iskolák | 94 |
| A középkori egyetemek | 95 |
| A világi nevelés | 100 |
| A lovagok nevelése | 100 |
| A városi polgárság iskolái | 103 |
| A középkor gyermekfelfogása | 105 |
| A magyar intézményes nevelés kezdetei | 106 |
| Reneszánsz és humanizmus | 113 |
| A világ és az ember felfedezése | 113 |
| A humanisták mozgalma | 114 |
| A városi-plébániai iskola tananyagának módosulása | 119 |
| A reneszánsz úri nevelés | 120 |
| Humanista gondolkodók véleménye a nevelésről | 123 |
| A humanisták iskolakritikája | 138 |
| A reneszánsz gyermekképe | 139 |
| Reneszánsz nevelés Magyarországon | 142 |
| A műveltség tartalmának átformálódása | 142 |
| Reneszánsz főúri nevelés Magyarországon | 145 |
| Academia Istropolitana | 148 |
| Reformáció és ellenreformáció | 151 |
| Reformáció és nevelés | 151 |
| Luther a nevelésről | 152 |
| A nevelés célja | 152 |
| Iskolaszervezeti hatása | 155 |
| A katolikus megújhodás (ellenreformáció) pedagógiája | 157 |
| Új szervezetek és iskolatípusok | 157 |
| Katolikus leánynevelési törekvések | 167 |
| Iskoláztatás a Mohács utáni Magyarországon | 171 |
| Protestáns iskolák | 172 |
| A népoktatás | 173 |
| Katolikus iskolák | 175 |
| Az átmenet korszaka: XVII. század | 177 |
| Johannes Amos Comenius pedagógiai szintézise | 177 |
| Élete | 178 |
| Comenius felfogása az ember rendeltetéséről | 181 |
| Nézetei a gyermekről, didaktikai elvei | 184 |
| Iskolarendszere | 187 |
| Sárospataki évek | 190 |
| Új tanítórendek, közösségek | 193 |
| Kalazancius és a piaristák | 193 |
| Új gyermekfelfogás | 196 |
| A tudományok első magyar összegzője: Apáczai Csere János | 200 |
| Az erdélyi protestáns iskolaügy a XVII. században | 201 |
| Apáczai Csere János életútja | 202 |
| Fő művei | 207 |
| Pázmány Péter, a katolikus oktatás megújítója | 214 |
| A protestáns iskolák helyzete a XVII. század végén | 219 |
| A felvilágosodás kezdetei | 222 |
| A protestáns pedagógia hatása a polgárosodásra | 222 |
| John Locke és a gentleman-nevelés | 224 |
| A pietizmus hatása a nevelésre | 233 |
| A felvilágosodás győzelme | 235 |
| Rousseau természetelvű pedagógiája | 236 |
| Élete | 236 |
| A gyermek felfedezése | 241 |
| A módszerek | 244 |
| A nevelés tartalma és az életkori szakaszok | 246 |
| Helvetius a pedagógia mindenhatóságáról | 254 |
| A német felvilágosodás | 255 |
| A tanítóképzés | 257 |
| A filantropisták mozgalma | 259 |
| A neohumanizmus | 264 |
| Pestalozzi pedagógiája - a kéz, fej és szív kiművelése | 265 |
| Tanulóévek | 266 |
| Neuhof | 268 |
| Egy remete esti órája | 269 |
| Lénárd és Gertrúd | 270 |
| "Vizsgálódásaim a természet menetéről..." | 272 |
| Stans | 274 |
| Burgdorf | 276 |
| Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit? | 277 |
| Yverdon | 278 |
| Jean Paul levanája - romantikus költői hitvallás a nevelésről | 280 |
| Nevelés a XVIII. századi Magyarországon | 283 |
| Hagyományok, változások | 283 |
| A tananyag bővülése | 286 |
| Iskolaügy a felvilágosult abszolutizmus korában | 294 |
| Az I. Ratio Educationis | 296 |
| Tessedik Sámuel szarvasi reformjai | 302 |
| A II. Ratio Educationis | 305 |
| A hazai pedagógiai gondolkodás fejlődése | 307 |
| Főúri magánnevelők tanulmányai | 307 |
| Módszertani művek | 310 |
| Iskoláztatás és pedagógia a XIX. században | 315 |
| Néhány európai ország iskolaügyének áttekintése | 315 |
| Anglia | 315 |
| Franciaország | 316 |
| Oroszország | 317 |
| Német nyelvterületek | 317 |
| A német filozófiai pedagógia | 319 |
| Kant | 319 |
| Fichte | 323 |
| Hegel | 327 |
| Schleiermacher | 329 |
| A pedagógia önálló tudománnyá válásának kezdetei | 333 |
| Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések | 333 |
| Milde - a katolikus szemléletű tudományos pedagógia megteremtője | 335 |
| Herbart lélektani alapozású pedagógiája | 338 |
| A filozófiai-erkölcstani háttér | 339 |
| Asszociációs lélektan | 340 |
| Neveléstana | 341 |
| Herbart követői | 345 |
| A Herbart-kritika megjelenése | 349 |
| Usinszkij | 349 |
| Tolsztoj | 352 |
| A XIX. század első felének magyar neveléstörténete | 356 |
| Első óvodáink | 356 |
| Népoktatás | 360 |
| Tanítóképzés | 362 |
| Közép- és felsőoktatás | 364 |
| Eötvös József, a polgári forradalom kultuszminisztere | 366 |
| A tudományos pedagógia hazánkban a XIX. század első felében | 369 |
| A pozitivizmus hatása a pedagógiára | 373 |
| August Comte | 375 |
| A "tökéletes élet pedagógiája" - Herbert Spencer | 378 |
| Alexander Bain pedagógiai rendszere | 381 |
| Evolucionizmus és materializmus | 384 |
| Az "életfilozófia" hatása | 386 |
| A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer | 387 |
| Friedrich Nietzsche kultúrakritikája | 389 |
| "Élet" és "Cselekvés" Bergson filozófiájában | 393 |
| Keresztény szociális és népnevelési törekvések | 396 |
| Don Bosco pedagógiája | 398 |
| További gyermekvédelmi-szociális törekvések | 402 |
| A század tömegmozgalmának hatása | 403 |
| Magyar neveléstörténet 1849-1919 | 409 |
| Iskolaügy és pedagógia az abszolutizmus korában | 409 |
| Népoktatás | 410 |
| Középfokú oktatás | 412 |
| Felsőoktatás | 414 |
| Pedagógia és iskoláztatás 1867-1919 között | 416 |
| A népoktatási törvény | 416 |
| A népoktatás alakulása 1868-1918-ig | 419 |
| A középiskolák fejlődése | 424 |
| Felsőoktatás, tanárképzés | 428 |
| A magyar gyermektanulmányi mozgalom | 432 |
| Nagy László pedagógiája | 436 |
| Nevelésügyi törekvések a forradalmak idején | 439 |
| A magyar neveléstudomány fejlődése a kiegyezéstől 1948-ig | 444 |
| A budapesti egyetem "pedagógiai iskolája" | 445 |
| A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai | 467 |
| A debreceni egyetem "pedagógiai iskolája" | 476 |
| Iskolaügy és pedagógia a XX. században | 485 |
| Új pedagógiai és pszichológiai törekvések | 485 |
| A pragmatizmus nevelésfelfogása | 486 |
| A gyermektanulmány | 493 |
| A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig | 503 |
| A radikális neveléskritika tárgya: a hagyományos iskola | 503 |
| A művészetpedagógiai irányzat | 505 |
| A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje | 508 |
| Természettudományos biológiai-antropológiai koncepciók | 511 |
| A reformpedagógia fejlődésének második szakasza | 518 |
| A Waldorf-pedagógia | 519 |
| Amerikai reformpedagógiai törekvések | 525 |
| A Progresszív Nevelési Társaság létrejötte | 528 |
| A Jen-plan, a reformpedagógia egyik záró szintézise | 530 |
| Az állampolgári nevelés | 533 |
| A munkaiskola | 535 |
| A reformpedagógia fejlődése az egyes országokban | 552 |
| A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 561 |
| Az elméleti pedagógia főbb irányzatai | 562 |
| Kultúrpedagógia | 563 |
| A szociálpedagógiai irányzat | 573 |
| Foerster morálpedagógiája | 585 |
| A nagy pszichológiai iskolák hatása | 589 |
| A reformpedagógia fejlődésének harmadik szakasza | 602 |
| Iskolaügy és pedagógia Magyarországon 1919 és 1945 között | 611 |
| Kultúrpolitika és közoktatásügy a húszas években | 613 |
| Népoktatás | 617 |
| Középiskolák | 620 |
| Felsőoktatás | 624 |
| A harmincas-negyvenes évek nevelésügye | 629 |
| Reformpedagógiai irányzatok hazánkban | 634 |
| Cserkészet | 634 |
| A reformpedagógia szellemében működő hazai iskolák | 636 |
| Az 1945 utáni magyar iskoláztatás története | 645 |
| Harc az iskoláért | 645 |
| Az iskolarendszer átformálása | 645 |
| Két közoktatási reformtervezet | 647 |
| A NÉKOSZ | 653 |
| Az iskolák államosítása | 654 |
| Az "ötvenes évek" | 657 |
| Óvodák | 657 |
| Általános iskolák | 658 |
| Középiskolák | 661 |
| Felsőoktatás, pedagógusképzés | 664 |
| Forradalom és rendszerváltás között | 668 |