| Bevezetés | 1 |
| Plutarchos: Lykurgos | 2 |
| Platon: Az állam | 4 |
| Arisztotelész: Politika | 7 |
| Quintilianus: Szónoklattan | 10 |
| Biblia | 12 |
| Párbeszéd egy latin nyelvtankönyvből | 15 |
| Lovaggá avatás | 16 |
| A Gellért-legenda | 17 |
| Iskolai testi fenyítésből származó gyermekölés | 18 |
| Vittorino da Feltre iskolájáról | 19 |
| Francois Rabelais: Gargantua egy napja | 20 |
| Montaigne: A gyermekek neveléséről | 22 |
| Erasmus Rotterdamus: A gyermekek nevelése | 24 |
| Janus Pannonius: Dicsőítő ének mesteréhez a Veronai Guarinóhoz | 26 |
| Aurelius Lippus Brandolinus: Hunyadi Mátyás az egyén természetes adottságairól és a nevelésről | 28 |
| Luther Márton végrendelete | 29 |
| Bethlen Gábor utasítása a Gyulafehérvári Kollégium számára | 30 |
| A jezsuiták tanulmányi szabályzatából | 32 |
| Pázmány Péter: Mint kell a keresztény leányt nevelni? | 34 |
| Pázmány Péter: A fiaknak istenes neveléséről | 36 |
| Comenius: Nagy oktatástan | 38 |
| Comenius: A lelki tehetségek kiműveléséről | 42 |
| Comenius: A nagyfényű pataki iskola tervezete | 44 |
| Comenius: Orbis Sensualium Pictus | 46 |
| Apáczai Csere János: Magyar Enciklopédia | 48 |
| Apáczai Csere János: Tanács | 50 |
| Apáczai Csere János: Az iskolák felettébb szükséges voltáról | 52 |
| John Locke: Gondolatok a nevelésről | 54 |
| Jean-Jacques Rousseau: Emil vagy a nevelésről | 56 |
| Johann Heinrich Pestalozzi: Vázlatos emlékirat | 59 |
| Maróthi György: Arithmetica vagy a számvetésnek mestersége | 63 |
| Weszprémi István: A kisded gyermekeknek nevelésekről | 66 |
| Bessenyei György: A holmi | 67 |
| Bessenyei György: Egy magyar társaság iránt való jámbor szándék | 68 |
| Ratio Educationis | 71 |
| Tessedik Sámuel: A parasztember sorsa milyen és milyen lehetne Magyarországon | 74 |
| Tessedik Sámuel: Tizenkét paragrafus | 76 |
| Kölcsey Ferenc: Parainesis Kölcsey Kálmánhoz | 79 |
| Széchenyi István: A Kelet Népe | 81 |
| Kossuth Lajos: Felelet gr. Széchenyi Istvánnak | 83 |
| Eötvös József: Kelet Népe és Pesti Hírlap | 84 |
| Vörösmarty Mihály: A Kelet Népe 1841-ben | 85 |
| Táncsics Mihály: Életpályám | 86 |
| A Magyar Tanítók Első Egyetemes Gyűlésének naplójából | 87 |
| Robert Owen: Észrevételek a gyáripari rendszer hatásáról | 90 |
| Robert Owen: Önéletrajz | 92 |
| Johann Friedrich Herbart: Pedagógiai előadások vázlata | 94 |
| Az 1868. XLIV. tc. a nemzetiségi egyenjogúság tárgyáben | 102 |
| 1879. XVIII. tc. a magyar nyelv tanításáról a népoktatási tanintézetekben | 103 |
| Kármán Mór: A nevelés feladatai | 104 |
| Fodor József: Egészségtan | 107 |
| Wlassics Gyula: Kultúra és társadalomkritika | 110 |
| Apponyi Albert: Programbeszéd | 111 |
| Waldapfel János: Adalékok a tanító etikájához | 113 |
| Imre Sándor: A magyar nemzetnevelés szervezésének főszempontjai | 115 |
| Weszely Ödön: A pedagógia és a pszichológia viszonya | 117 |
| Fináczy Ernő: A neveléstörténet tárgyáról és feladatáról | 120 |
| Fináczy Ernő: Elméleti pedagógia | 122 |
| Schueller István: A személyiség elve a nevelésben | 124 |
| Ellen Key: A gyermek évszázada | 126 |
| John Dewey: Az iskola és a társadalom | 129 |
| Edouard Claparede: A funkcionális nevelés | 131 |
| Maria Montessori: Kézikönyvem | 133 |
| Georg Kerschensteiner: A munkaiskola fogalma | 135 |
| Celestin Freinet: A modern iskola technikája | 137 |
| Rudolf Steiner: Milyen szempontok alapján jött létre a Waldorf-iskola? | 139 |
| Nagy László: A gyermek érdeklődésének lélektana | 140 |
| Kornis Gyula: Kultúrpolitikánk irányelvei | 143 |
| Klebelsberg Kuno: A magyar kultúra jövője | 145 |
| Klebelsberg Kuno: Testnevelés | 147 |
| Hóman Bálint: Magyar sors - magyar hivatás | 148 |
| Németh László: A Medve-utcai polgári | 149 |
| Az 1921. évi LIII. tc. A testnevelésről | 150 |
| Az 1926. évi VII. tc. A mezőgazdasági népiskolák létesítéséről és fenntartásáról | 152 |
| Az 1940. évi XX. tc. Az iskolázási kötelezettségről és a nyolcosztályos népiskoláról | 154 |
| Javasolt irodalom | 156 |
| Kislexikon | 159 |
| Tartalomjegyzék | 169 |