| Előzmények | |
| 1. §. A különös tanítástan fogalma és szükségessége | 1 |
| I. Szakasz - A vallás tanmódja | |
| 2. §. A vallástanításnak lehetősége és szükségessége | 3 |
| 3. §. A vallástanító személyisége | 7 |
| 4. §. A vallástanítás igényelte tulajdonságok megszerzése | 12 |
| 5. §. A vallástan forrásai | 14 |
| 6. §. A bibliatanításnak fontossága és czélja | 16 |
| 7. §. A bibliai tananyag megválasztása | 22 |
| 8. §. A katekizmus szükségessége és kellékei | 25 |
| 9. §. A vallástanítás az első gyermekkorban | 29 |
| 10. §. A vallástanítás az elemi oskolában | 32 |
| 11. §. A hitelemzés | 39 |
| 12. §. Minták bibliai elbeszélésekre és hitelemzésre | 44 |
| 13. §. A vallástanítás a középtanodákban | 48 |
| II. Szakasz - A nyelv tanmódja | |
| Az anyanyelv tanmódja | |
| 14. §. Az anyanyelvtanítás czélja az elemi tanodákban | 51 |
| 15. §. Az elemi tanodai nyelvtanításnak szabályai | 56 |
| 16. §. A nyelvtanítás az alosztályban | 59 |
| 17. §. Olvasástanítás a középosztályokban | 93 |
| 18. §. Olvasástanítás a felosztályokban | 97 |
| 19. §. A mintaszerű olvasás tanulmányozása | 99 |
| 20. §. A nyelvtan az elemi tanodában | 110 |
| 21. §. Minta néhány nyelvtani alak tanítására | 115 |
| 22. §. A helyes irás az elemi tanodában | 120 |
| 23. §. Az irálygyakorlások szükségessége az elemi tanodában | 128 |
| 24. §. Az irálygyakorlások czélja és anyaga | 131 |
| 25. §. Az irálygyakorlások módszere | 132 |
| 26. §. Útmutatás az olvasmányok kezelésére | 137 |
| Az anyanyelv tanmódja a középtanodákban | |
| 27. §. Az anyanyelv tanításának czélja, anyaga a középtanodákban | 141 |
| 28. §. Az anyanyelv tanmódja | 144 |
| 29. §. A gymnasiumi magyar olvasó könyvek | 150 |
| 30. §. Szóbeli gyakorlatok | 152 |
| 31. §. A középtanodai magyar feladatok | 155 |
| 32. §. Az anyanyelvnek magán olvasása a középtanodákban | 162 |
| III. Szakasz - Idegen nyelvek tanmódszere | |
| 33. §. Az idegen nyelvek tanmódja általában | 165 |
| 34. §. Az ó remeknyelvek tanmódja az 1. és 2. tanfolyamban, vagy az alsó öt osztályban | 169 |
| 35. §. Az ó remeknyelvek tanmódja a 3. tanfolyamban | 178 |
| 36. §. Az olvasmányok megválasztása | 187 |
| 37. §. Fordítás anyanyelvből az ó remekekbe | 189 |
| IV. Szakasz - A mennyiségtan tanmódja | |
| Bevezetés | |
| 38. §. A mennyiségtan nevelési jelentősége | 194 |
| 39. §. A mennyiségtan tanmódja általában | 200 |
| A mennyiségtan tanmódja az elemi tanodákban | |
| Bevezetés | |
| 40. §. Az elemi számvetés fogalma s felosztása | 207 |
| 41. §. Az elemi számvetés tananyaga az elemi tanodában | 211 |
| A fejbeli számvetés tanmódja | |
| 42. §. A fejbeli számvetés tanításának szabályai | 212 |
| 43. §. A fejbeli számvetés módszerének gyakorlati kivitele | 220 |
| 44. §. Tanfolyamok és gyakorlati tanfokozatok a fejbeli számvetésre | 223 |
| A számjegyekkel való számvetés tanmódja | |
| 45. §. A számjegyekkel való számvetés tanításának általános szabályai | 239 |
| 46. §. Eljárási minták | 242 |
| A mértani alaktan és mértani rajz az elemi tanodákban | |
| 47. §. Fogalom és tárgy | 252 |
| 48. §. A mértani alaktan tartalma és czélja | 254 |
| 49. §. Az alaktan módszere | 256 |
| 50. §. A kitalálható tanalak az alaktan tanításában | 261 |
| 51. §. Eljárási minta az alaktan tanítására | 264 |
| III. fejezet | |
| 52. §. A mennyiségtan tanmódja a gymnasiumban | 265 |
| V. Szakasz - A természettudományok tanmódja | |
| A természettudományok az elemi tanodában | |
| 53. §. A természettudományok jelentősége az elemi tanításban | 271 |
| 54. §. A természettudományok anyaga az elemi tanodában | 276 |
| 55. §. Eljárás az elemi tanodai természetrajz tanításában | 278 |
| 56. §. Eljárás az elemi tanodai természettan tanításában | 285 |
| A természettudományok tanítása a gymnasiumban | |
| 57. §. A természettudományok jelentősége a gymnasiumban | 289 |
| 58. §. A természettudományok tananyaga az algymnasiumban és a classicai ágban | 293 |
| 59. §. A természettudományok tananyaga a gymnasium reál ágában | 297 |
| 60. §. Eljárási szabályok a gymnasiumi természetrajz tanítására | 301 |
| 61. §. A természettudományi kirándulások | 313 |
| 62. §. A természettan tanmódja a gymnasiumban | 316 |
| VI. Szakasz - A földrajz tanmódja | |
| Bevezetés | |
| 63. §. A földrajz jelentősége a tanodákban | 324 |
| A földrajz tanítása az elemi tanodában | |
| 64. §. A tananyag megválasztása | 328 |
| 65. §. Eljárási szabályok a földrajz tanítására | 330 |
| II. fejezet | |
| 66. §. A földrajz tanmódja a gymnasiumban | 342 |
| VII. Szakasz - A történelem tanmódja | |
| Bevezetés | |
| 67. §. A történelem jelentősége a tanodában | 345 |
| A történelem a gymnasiumban | |
| 68. §. A gymnasiumi történelem tanításának czélja | 355 |
| 69. §. A gymnasiumi történelmi tanítás anyaga | 357 |
| 70. §. Tanfolyamok a gymnasiumi történelem tanítására | 360 |
| 71. §. Általános eljárási szabályok a gymnasiumi történelem tanítására | 371 |
| 72. §. A történelem tanítása emlézési szempontból | 376 |
| 73. §. A gymnasiumi történelem tanítása értelmi szempontból | 379 |
| 74. §. A történelem tanítása érzelmi szempontból | 384 |
| 75. §. A történelem tanítója | 386 |
| A történelem tanítása az elemi tanodában | |
| 76. §. A történelem tanításának szüksége az elemi tanodában | 390 |
| 77. §. A történelem tananyaga az elemi tanodában | 392 |
| 78. §. Eljárási szabályok az elemi tanodai történelem tanítására | 397 |
| VIII. Szakasz - A bölcselet tanmódja | |
| 79. §. A bölcselet fogalma és feladata | 400 |
| 80. §. A bölcselkedés tanításának lehetősége és szüksége általában | 403 |
| 81. §. Különféle nézetek a gymnasiumi bölcselet előtanáról | 407 |
| 82. §. A bölcseleti előtan anyaga, tanításának lehetősége és szüksége | 412 |
| 83. §. Eljárási szabályok a bölcseleti előtan tanítására | 418 |
| 84. §. Tájékoztató a bölcselkedés mezején | 421 |
| IX. Szakasz - A rajztanítás | |
| 85. §. A rajztanítás szükségessége általában | 442 |
| 86. §. A rajztanítás nemei | 446 |
| 87. §. Általános szabályok a rajztanításra | 448 |
| 88. §. Eljárási szabályok az egyes rajznemek tanítására | 452 |
| X. Szakasz | |
| 89. §. A szép irás tanítása | 459 |
| XI. Szakasz - Az ének tanmódja | |
| 90. §. Az ének fogalma | 466 |
| 91. §. Az énektanítás jelentősége az iskolában | 466 |
| 92. §. Az énektanítás czélja és anyaga az iskolában | 472 |
| 93. §. A tanítás általános elveinek alkalmazása az énektanításra | 476 |