1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás-finanszírozás és költségmodell

Szerző
Szerkesztő
Kapcsolódó személy
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatás sok résztvevőjét, intézményvezetőt, pedagógust, a fenntartó önkormányzatok szakembereit és az oktatásirányításban dolgozókat régen foglalkoztatja az a kérdés, hogy valójában mennyibe... Tovább

Előszó

Az oktatás sok résztvevőjét, intézményvezetőt, pedagógust, a fenntartó önkormányzatok szakembereit és az oktatásirányításban dolgozókat régen foglalkoztatja az a kérdés, hogy valójában mennyibe kerül a közoktatás? Mekkora az egyes tanulókra jutó ráfordítás, a tanulócsoportok átlagköltsége? Drágán vagy túl olcsón üzemel egy-egy intézmény? Az is izgalmas kérdés, hogy a ráfordítások megoszlása miként alakul az egyes szakmai vagy fenntartási feladatok között?
1992. tavaszán a Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére jelentős munkával országos felmérés készült a közoktatás intézményi ráfordításairól, amelybe reprezentatív minta alapján a különböző típusú intézmények 1,5-3 %-a került be. A kutatásban résztvevők az oktatási költségvetés állami, önkormányzati, intézményi bevételei, alapítványi és egyéb forrásainak összetétele mellett arra voltak kíváncsiak, hogy milyen a különböző intézménytípusok költségfelhasználási struktúrája, az állandó és a változó költségek aránya.
A tanulmány arra keresi a választ, hogy ráfordítások elmaradnak a költségek és az infláció emelkedésétől, vagy követik az inflációt? Igaz-e, hogy mind jobban zsugorodik a szakmai közvetlen költségek belső aránya, relatíve kevesebb jut az intézmények felújítására, karbantartására? Ugyancsak választ kerestek arra is, hogy miként alakul az épületek felújítási szükséglete?
Nem érdektelen az sem, hogy az oktatás bevételi forrásán belül mekkora az állami támogatás, a helyi kiegészítés, a saját bevétel, esetleg az alapítványi támogatás aránya.
Köztudott, hogy az intézményi ráfordítások jelentős része bér és bérjárulék költségek, de ez ténylegesen a legnagyobb költség a közoktatásban? Vajon miért érzik úgy sokan, hogy kevés pénz jut az iskola- és óvodaépületek fenntartására, mekkora az ilyen irányú átlagos költség? Választ kerestek a tanulmány készítői arra is, hogy az állami normatívák miként követik az intézményi költségeket... Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ (dr. Novák István) 5
Bevezető a kutatási feladatokhoz (dr. Novák István) 1
1. Az oktatás finanszírozásának nemzetközi tendenciái 8
(Szalay Lászlóné, dr. Szép Zsófia)
1.1. Az oktatás és a gazdaság kapcsolata 8
1.2. Az oktatási kiadások az OECD országokban 10
1.3. Az oktatásfinanszírozás Kanadában 14
1.4. Az oktatás finanszírozása Európában 19
1.5. A magániskolák finanszírozása néhány országban 32
1.6. A szakképzés finanszírozása Németországban 34
1.7. A Világbank szerepe az oktatásfinanszírozásban 38
1.8. Általánosítható tendenciák 41
2. A közoktatási ráfordítások Magyarországon
(Dr. Szép Zsófia) 43
2.1. A források 44
2.2. Az oktatási ágazat kiadásai 48
2.3. Az intézményi költségvetések struktúrája 50
2.4. Az oktatási kiadások a statisztikai adatok tükrében 52
2.5. Az oktatási kiadások teljesülése 1991. évben 54
3. Oktatásfinanszírozás a felmérés tükrében (Dr. Nóvák István, Práff Csaba, Szalay Lászlóné dr. Szép Zsófia) 57
3.1. A vizsgálat módszere 58
3.2. Számítási modell 61
3.3. A közoktatási intézmények pénzügyi helyzete 66
3.4. A költségek megoszlása intézménytípusonként 89
3.5. Az iskolarendszerű szakképzés finanszírozása 97
4. A tapasztalatok összegzése (Dr. Novák István) 107
5. Javaslatok a finanszírozásra
(Dr. Novák István, Szalay Lászlóné, dr. Szép Zsófia) 116
5.1. Gondolatok egy új finanszírozási rendszer kialakításához 116
5.2. Az oktatásfinanszírozási rendszer fejlesztésének alapelvei 133
FÜGGELÉK 147
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A közoktatás-finanszírozás és költségmodell A közoktatás-finanszírozás és költségmodell A közoktatás-finanszírozás és költségmodell

A borító és a lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
5 pont kapható
Kosárba
konyv