A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Nyelvi képességek/Fogalomkincs/Megértés

A pszicholingvisztika gyakorlati lehetőségei

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 387 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-7820-7
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ha gondolatban 800-1000 évvel visszalépünk az időben - mondjuk a nemsokára 800. évfordulóját ünneplő első szövegemlékünk, a Halotti Beszéd korában -, akkor a maitól merőben eltérő anyanyelvi helyzettel találjuk magunkat szembe. Nem pusztán a mai szavak akkori megfelelőinek másféle hangzására vagy a szóanyag összetételére, az azóta elavult számos szóra, kifejezésre gondolunk, hanem például arra, hogy ebben a távoli időben vajon többet beszéltek-e az emberek egymással vagy kevesebbet. Bízvást állíthatjuk, hogy ekkoriban általában kevesebbet szóltak egymáshoz, de a lényeges különbség különösen abban van, hogy a mai, televíziót, rádiót, sőt sokszor a messziről hozzánk szűrődő tévé-, rádióhangokat hallgató emberhez viszonyítottan a régiek sokkal kevesebb emberi szót hallottak. Mindent összevéve a szónak sokkal nagyobb súlya volt, mint manapság.

Tartalom

Büky Béla: Az anyanyelvi képességek fejlettsége és továbbfejlesztése életkoronként5
Bevezetés7
A beszéd mint aktív cselekvés10
A csecsemő hangadás megnyilvánulásai10
Tanácsok a csecsemő hangadás-megnyilvánulásaival kapcsolatban14
Az 1-3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői16
Tanácsok a beszéd fejlesztésére az 1-3 éveseknél22
A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői27
Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 3-6 éveseknél32
A 6-10 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői38
Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 6-10 éveseknél40
A 10-14 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői63
Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 10-14 éveseknél69
A 14-18 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői75
Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 14-18 éveseknél81
Kitekintés a beszédtevékenység néhány elméleti kérdésére és gondjára a 18. életév utáni időszakaszban93
A beszédérzékelés93
A csecsemő hangérzékelési, közlésérzékelési megnyilvánulásai93
Tanácsok a csecsemő hangérzékelésével, illetve közlésérzékelésével kapcsolatban95
Az 1-3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői96
Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 1-3 éveseknél102
Az 3-6 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői105
Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 3-6 éveseknél110
Az 6-14 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői113
Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 6-14 éveseknél121
Az 14-18 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői125
Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 14-18 éveseknél135
Kitekintés a beszédérzékelés néhány elméleti kérdésére és fejlesztési gondjára a 18. életév utáni időszakban139
Utószó140
A felhasznált irodalom143
Egyed András: A jelentéstörténet és a fogalmi szerveződés pszicholingvisztikája157
Nyelvpszichológia, kommunikáció és társadalmi struktúraváltozás161
A nyelv és a tudat mint "szellemi létfenntartási" eszköz161
A nyelvi és gondolati továbbépítkezés problémája162
A szimbolikus funkció164
A pszicholingvisztikai interpretáció mint módszer a pszichikus interfunkcionális kapcsolatainak felderítésére171
Mit mond a nyelv önmagáról?172
A nyelvek információs adatai a "gondolkodásról" (mint a belső beszédről) és a társas kapcsolatokról177
A nyelv és a gondolkodás jogi-erkölcsi szabályozó funkciója179
Szperkin egyes gondolatai a mi kutatásunk fényénél182
A cselekvés igazolása és a gondolkodás186
Amikor a cselekvés akadályba ütközik188
A gondolkodás és az alany-tárgy szintézis189
A megismerés és a valóság átalakítása193
A gondolkodás és a valóság törvényének "szolgálata"196
Etikai és noetikai problémák197
Nyelv, gondolkodás és fejlődés203
Az archaikus rétegek és a magasabb pszichikus funkciók kapcsolata205
Társadalmi struktúraváltozás213
A serdülőkor analógiájának informatív szerepe215
A nyelv (szó) és a valóság elválása217
A régebbi nyelvi bázis új "értelmezése"218
A tapasztalat mondatba szervezésének követelménye227
Amikor az egyén önmagára hallgat (Vigotszkij)231
Nyelvi fejlődési mint integrálódás233
A "con-science" mint szellemi létfenntartási eszköz235
Munkát, tevékenységet, viselkedést jelentő szavak pszicholingvisztikai elemzése237
Bibliográfia265
Pléh Csaba: A megértés és a szövegalkotás pszichológiája271
A pszicholingvisztikáról273
Miért éppen pszicholingvisztika?273
A beszégmegértés aktív jellege274
A nyelvi fejlődés jellege és meghatározói279
A beszéd pszichológiája284
Nyelv és beszéd284
A beszéd megértése286
A gyakoriság szerepe288
Az analízis-szintézis elmélet290
A mondat megértése290
A nyelvi anyag tanulása300
Érzelmek, asszociációk és képek - néhány szó a szójelentésről302
Szabályok, döntések, zavarok - a beszédprodukció néhány pszichológiai jellegzetessége306
Hogyan térünk el a logikától a megértés során?310
Gondolkodás és nyelv kapcsolata a gyermeknyelvben315
Nyelv, megismerés és társas cselekvés a beszéd kezdeteinél317
A megismerési fejlődés hatása a nyelvi fejlődésre kisgyermekkorban. Az "enyhített kogitív hipotézis"322
A szöveg mint aktualizált nyelv328
Monológok makroszerkezete331
Lokális szerveződés a dialógusokban333
Dialógusok globális szerkezeti elemei341
A cselekvéses szerveződés a beszélgetésben344
Az értelmezés aktív-konstruktív jellege és a társalgási konvenciók353
Hátrányos helyzet és beszéd a kisiskoláskorban358
Vizsgálatok a Bernstein-hipotézisről362
Vizsgálatok a munkás- és középosztálybeli gyermekek nyelvéről363
Család és beszéd364
A gyermekek beszédének "javítása"367
A nyelvi hátrány fogalmának bírálatai369
A nyelvi eltérések természete369
Nyelv és gondolkodás372
Szociológiai relevancia373
Irodalom375
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Nyelvi képességek/Fogalomkincs/Megértés Nyelvi képességek/Fogalomkincs/Megértés

A borító kopott. A gerinc javított.

Állapot:
980 ,-Ft
8 pont kapható
Kosárba
konyv