| Büky Béla: Az anyanyelvi képességek fejlettsége és továbbfejlesztése életkoronként | 5 |
| Bevezetés | 7 |
| A beszéd mint aktív cselekvés | 10 |
| A csecsemő hangadás megnyilvánulásai | 10 |
| Tanácsok a csecsemő hangadás-megnyilvánulásaival kapcsolatban | 14 |
| Az 1-3 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői | 16 |
| Tanácsok a beszéd fejlesztésére az 1-3 éveseknél | 22 |
| A 3-6 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői | 27 |
| Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 3-6 éveseknél | 32 |
| A 6-10 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői | 38 |
| Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 6-10 éveseknél | 40 |
| A 10-14 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői | 63 |
| Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 10-14 éveseknél | 69 |
| A 14-18 éves gyermek beszédtevékenységének jellemzői | 75 |
| Tanácsok a beszéd fejlesztésére a 14-18 éveseknél | 81 |
| Kitekintés a beszédtevékenység néhány elméleti kérdésére és gondjára a 18. életév utáni időszakaszban | 93 |
| A beszédérzékelés | 93 |
| A csecsemő hangérzékelési, közlésérzékelési megnyilvánulásai | 93 |
| Tanácsok a csecsemő hangérzékelésével, illetve közlésérzékelésével kapcsolatban | 95 |
| Az 1-3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői | 96 |
| Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 1-3 éveseknél | 102 |
| Az 3-6 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői | 105 |
| Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 3-6 éveseknél | 110 |
| Az 6-14 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői | 113 |
| Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 6-14 éveseknél | 121 |
| Az 14-18 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői | 125 |
| Tanácsok a beszédérzékelés fejlesztésére 14-18 éveseknél | 135 |
| Kitekintés a beszédérzékelés néhány elméleti kérdésére és fejlesztési gondjára a 18. életév utáni időszakban | 139 |
| Utószó | 140 |
| A felhasznált irodalom | 143 |
| Egyed András: A jelentéstörténet és a fogalmi szerveződés pszicholingvisztikája | 157 |
| Nyelvpszichológia, kommunikáció és társadalmi struktúraváltozás | 161 |
| A nyelv és a tudat mint "szellemi létfenntartási" eszköz | 161 |
| A nyelvi és gondolati továbbépítkezés problémája | 162 |
| A szimbolikus funkció | 164 |
| A pszicholingvisztikai interpretáció mint módszer a pszichikus interfunkcionális kapcsolatainak felderítésére | 171 |
| Mit mond a nyelv önmagáról? | 172 |
| A nyelvek információs adatai a "gondolkodásról" (mint a belső beszédről) és a társas kapcsolatokról | 177 |
| A nyelv és a gondolkodás jogi-erkölcsi szabályozó funkciója | 179 |
| Szperkin egyes gondolatai a mi kutatásunk fényénél | 182 |
| A cselekvés igazolása és a gondolkodás | 186 |
| Amikor a cselekvés akadályba ütközik | 188 |
| A gondolkodás és az alany-tárgy szintézis | 189 |
| A megismerés és a valóság átalakítása | 193 |
| A gondolkodás és a valóság törvényének "szolgálata" | 196 |
| Etikai és noetikai problémák | 197 |
| Nyelv, gondolkodás és fejlődés | 203 |
| Az archaikus rétegek és a magasabb pszichikus funkciók kapcsolata | 205 |
| Társadalmi struktúraváltozás | 213 |
| A serdülőkor analógiájának informatív szerepe | 215 |
| A nyelv (szó) és a valóság elválása | 217 |
| A régebbi nyelvi bázis új "értelmezése" | 218 |
| A tapasztalat mondatba szervezésének követelménye | 227 |
| Amikor az egyén önmagára hallgat (Vigotszkij) | 231 |
| Nyelvi fejlődési mint integrálódás | 233 |
| A "con-science" mint szellemi létfenntartási eszköz | 235 |
| Munkát, tevékenységet, viselkedést jelentő szavak pszicholingvisztikai elemzése | 237 |
| Bibliográfia | 265 |
| Pléh Csaba: A megértés és a szövegalkotás pszichológiája | 271 |
| A pszicholingvisztikáról | 273 |
| Miért éppen pszicholingvisztika? | 273 |
| A beszégmegértés aktív jellege | 274 |
| A nyelvi fejlődés jellege és meghatározói | 279 |
| A beszéd pszichológiája | 284 |
| Nyelv és beszéd | 284 |
| A beszéd megértése | 286 |
| A gyakoriság szerepe | 288 |
| Az analízis-szintézis elmélet | 290 |
| A mondat megértése | 290 |
| A nyelvi anyag tanulása | 300 |
| Érzelmek, asszociációk és képek - néhány szó a szójelentésről | 302 |
| Szabályok, döntések, zavarok - a beszédprodukció néhány pszichológiai jellegzetessége | 306 |
| Hogyan térünk el a logikától a megértés során? | 310 |
| Gondolkodás és nyelv kapcsolata a gyermeknyelvben | 315 |
| Nyelv, megismerés és társas cselekvés a beszéd kezdeteinél | 317 |
| A megismerési fejlődés hatása a nyelvi fejlődésre kisgyermekkorban. Az "enyhített kogitív hipotézis" | 322 |
| A szöveg mint aktualizált nyelv | 328 |
| Monológok makroszerkezete | 331 |
| Lokális szerveződés a dialógusokban | 333 |
| Dialógusok globális szerkezeti elemei | 341 |
| A cselekvéses szerveződés a beszélgetésben | 344 |
| Az értelmezés aktív-konstruktív jellege és a társalgási konvenciók | 353 |
| Hátrányos helyzet és beszéd a kisiskoláskorban | 358 |
| Vizsgálatok a Bernstein-hipotézisről | 362 |
| Vizsgálatok a munkás- és középosztálybeli gyermekek nyelvéről | 363 |
| Család és beszéd | 364 |
| A gyermekek beszédének "javítása" | 367 |
| A nyelvi hátrány fogalmának bírálatai | 369 |
| A nyelvi eltérések természete | 369 |
| Nyelv és gondolkodás | 372 |
| Szociológiai relevancia | 373 |
| Irodalom | 375 |