1.034.800

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvtani önképző

Feladatgyűjtemény érettségizők és felvételi vizsgára készülők számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Továbbképző, Taneszközfejlesztő és Értékesítő Vállalat
Kiadás helye: Veszprém
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 122 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-441-163-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A NYELVTANI ÖNKÉPZŐ elsősorban érettségire készülő diákok, illetve magyar nyelvből felvételizők számára készült. Kiadványunk természetesen nem pótolja a középiskolai anyanyelvi tanulmányokat - a... Tovább

Előszó

A NYELVTANI ÖNKÉPZŐ elsősorban érettségire készülő diákok, illetve magyar nyelvből felvételizők számára készült. Kiadványunk természetesen nem pótolja a középiskolai anyanyelvi tanulmányokat - a tananyagnak azokhoz a témáihoz igyekszik segítséget nyújtani, amelyeknek elsajátítása éppen a feladatmegoldással fejleszthető készségekkel függ össze, illetőleg amelyek leggyakrabban szerepelnek a magyar nyelvi felvételi tesztekben. Tehát elsősorban szövegtani, leíró nyelvtani, nyelvhelyességi és helyesírási ismereteik megszilárdítására és a velük kapcsolatos képességek, készségek fejlesztésére szolgálhat. Nem vállalkozik azonban az anyanyelvi tantárgy egyéb témaköreinek - jelelmélet, stilisztika, nyelvtörténet stb. - áttekintésére.
A NYELVTANI ÖNKÉPZŐ módszerében - másféle szerepének megfelelően - nem követi a középiskolai tankönyveket. Nem a felfedezésből kiinduló gondolati út bejárására késztet egy-egy téma tárgyalásakor, amint ez a témával való korábbi találkozáskor történt a középiskolai tanulmányok során, hanem a - feltehetően - már többé vagy kevésbé elsajátított ismeretek lényegét közli egy-egy rövid elméleti összegezésben, majd ezen ismeretek elsajátításának ellenőrzésére nyújt lehetőséget a kapcsolódó feladattal, illetve a feladat helyes megoldásának közlésével. A nyelvhelyességi és a helyesírási fejezetek szerkezete némiképp eltér a leíró nyelvtani fejezetekétől: egyrészt abban, hogy nem törekszenek teljességre, csak néhány - a könyv szerzői által problematikusnak ítélt - jelenség füzéréből épülnek fel, másrészt abban, hogy a feladatok előtt elméleti tudnivalókat nem tartalmaznak. Elméleti ismereteket, ha szükséges, a nyelv helyességi gyakorlatok megoldási kulcsában közlünk, a helyesírási fejezetben pedig megadjuk a helyesírási szabályzat megfelelő pontjának számát.
A szövegtani és a leíró nyelvtani feladatok egyes témaköreinek egymással való kapcsolatára ->jel után következő címszavakkal utalunk. Végül még egyszer hangsúlyozzuk, hogy könyvünk nem alternatív tankönyv, nem is tankönyvpótló, a magyar nyelv teljes gazdagságát pusztán e könyv segítségével megismerni nem lehet, de a tanult grammatikai tananyag rögzítésében, rendszerezésében és az önellenőrzésben - reméljük - segítséget nyújthat. Vissza

Tartalom

A szöveg
1. Mi a szöveg? Mik a szövegkohézió legfőbb eszközei? Mik a szövegtípusok?
2. Mik a szöveg szerkezeti-grammatikai kapcsolóelemei?
3. Mi biztosítja a szöveg tartalmi-jelentésbeli egységét?
A mondat és a szintagmák
4. Mi a mondat? Milyen fajtáit ismerjük?
5. Mi a hozzárendelő szintagma?
6. Mi a mondat állítmánya? Milyen fajtáit ismerjük?
7. Mi a mondat alanya? Milyen fajtáit ismerjük?
8. Mi a tárgyas szintagma? Mik a tárgy fajtái?
9. Mi a határozói szintagma?
10. Mit kell tudni a magyar határozók rendszeréről?
11. Mi a jelzős szintagma?
12. Mi az értelmező?
13. Milyen alárendelő viszonyokat ismerünk az összetett mondatokban?
14. Milyen mellérendelő összetett mondatokat ismerünk?
15. Milyen részekre bontható a többszörösen összetett mondat?
16. Mi a szórend?
A szófajok
17. Mik a szófajok? Mit kell tudni a szófajokról általában?
18. Mi az ige?
19. Mit kell tudnunk az igeragozásról?
20. Mik az igenemek? Mit nevezünk az ige kötelező bővítményének?
21. Mi a névszó? Milyen szófajok tartoznak hozzá?
22. Mi a főnév? Milyen fajtáit ismerjük?
23. Mi a melléknév?
24. Mi a számnév?
25. Mik a névmások?
26. Milyen közös tulajdonságok révén soroljuk az igeneveket egy szófaji
csoportba?
27. Mi a határozószó?
28. Mik a viszonyjelölő szavak?
29. Mi az indulatszó?
30. Mi a módosítószó?
A szóelemek
31. Mi a szóelem? Mit kell tudnunk a szótövekről?
32. Mik a toldalékok? Mi a képzők, a jelek, a ragok szerepe?
33. Mik a szóalkotás legfőbb módjai? Mit kell tudnunk a szóképzésről és a
szóösszetételről? Mik a mozaikszók?
A hangalakok és a jelentés
34. Mi a jelentés?
35. Milyenek lehetnek a szavak a hangalak és a jelentés kapcsolata szerint?
36. Mit kell tudnunk a beszédhangokról?
37. Hogyan alkalmazkodnak a hangok?
38. Mik a szöveg- és a mondatfonetikai eszközök?
Nyelvhelyességi gyakorlatok
1. A ragozott igealak nyelvhelyességi kérdései
2. A helyes igehasználat
3. A névmások nyelvhelyességi kérdései
4. A határozói, illetve a melléknévi igenév használata
5. A kötőszóhasználat
6. Az igekötők szerepe
7. A rag és a névutó helyes használata
8. Stilárisan oda nem illő szavak a szövegben
9. A szórend hibái
10. A szövegkohézió problémái
Helyesírási gyakorlatok
1. A kiejtés szerinti írásmód
2. A szóelemző írásmód I.
3. A szóelemző írásmód II.
4. A hagyományos írásmód
5. Egybeírás és különírás
6. A kis és a nagy kezdőbetűk
7. A tulajdonnevek írása
8. Az elválasztás
9. Az írásjelek
10. A rövidítések és a mozaikszók
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv