kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Tűzött kötés |
| Oldalszám: | 192 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Megjelent 936 példányban. Tankönyvi szám: J 1-443. Kézirat. |
| Távlati kép a filozófiáról | 11 |
| Mivel foglalkozik a filozófia? | 11 |
| Várakozások | 12 |
| Előítéletek | 13 |
| Megközelítések | 16 |
| Beállítódások | 19 |
| Záró megjegyzések | 21 |
| Vitás kérdések | 21 |
| Kritikai gondolkodás | 22 |
| Kérdések | 22 |
| Bevezető megfontolások | 22 |
| A jelektől az érvekig | 24 |
| A deduktív érvelés | 28 |
| Az induktív érvelés | 29 |
| A gondolkodás néhány csapdája | 31 |
| Néhány záró megjegyzés | 33 |
| Vitás kérdések | 34 |
| Sorsszerűség vagy szabadság? | 35 |
| Kérdések | 35 |
| Néhány bevezető megfontolás | 35 |
| Főbb válasz-alternatívák | 36 |
| Sorsszerűség | 36 |
| Törvényszerű rend a világban | 38 |
| Öndetermináció | 40 |
| Indeterminizmus és szabadakarat | 42 |
| Néhány záró megfontolás | 45 |
| Vitás kérdések | 47 |
| Ismeretelméleti alternatívák | 49 |
| Kérdések | 49 |
| Bevezető megjegyzések | 49 |
| Empirizmus | 50 |
| Naiv realizmus | 51 |
| Reprezentatív realizmus | 51 |
| A józan ész-realizmus | 52 |
| Analitikus filozófia | 53 |
| Szubjektív idealizmus | 54 |
| Klasszikus és logikai pozitivizmus | 55 |
| Racionalizmus | 57 |
| A megismerés mint visszaemlékezés | 57 |
| A megismerés mint megvilágosodás (illumináció) | 58 |
| Vannak velünk született eszméink? | 59 |
| A legbiztosabb ismereteink a priori természetűek | 60 |
| A megismerés mint lényeglátás | 61 |
| Kritikai racionalizmus | 61 |
| Tekintélyelvűség | 62 |
| Szkepticizmus | 65 |
| Záró megfontolások | 66 |
| Vitás kérdések | 67 |
| Az igazság sokarcúsága | 68 |
| Kérdések | 68 |
| Az igazság mint megismerési cél | 68 |
| Az igazság megfelelés-elmélete | 69 |
| Az igazság mint transzcendentális meghatározottság | 71 |
| A jelentéstani (szemantikai) igazságfogalom | 72 |
| Az igaz, ami nyilvánvaló? | 74 |
| Az igazság mint összetartozás | 75 |
| Az igazság mint hatékony vagy működőképes ismeret | 77 |
| Az igazság konvencionalista és dialogikus felfogása | 78 |
| Néhány záró gondolat | 79 |
| Vitás kérdések | 81 |
| Változatok a lét értelmezésére | 82 |
| Kérdések | 82 |
| Bevezető megjegyzések | 82 |
| A materializmus korai formái | 83 |
| A modern materializmus két változata | 85 |
| Idealista létértelmezések | 88 |
| Teológiai dualizmus | 89 |
| Egzisztencializmus | 93 |
| Néhány záró megfontolás | 95 |
| Vitás kérdések | 95 |
| Az emberi természet | 97 |
| Kérdések | 97 |
| Bevezető megfontolások | 97 |
| Pesszimista álláspontok | 98 |
| Az ember bűnbeesett lény | 98 |
| Csakugyan agresszív lény az ember? | 99 |
| Filozófiai antropológia metafizika nélkül | 101 |
| Az ember önmegvalósító lény | 104 |
| Záró gondolatok | 107 |
| Vitás kérdések | 108 |
| Vallás | 109 |
| Kérdések | 109 |
| Teológia és vallásfilozófia | 109 |
| Mi a vallás? | 110 |
| Elképzelések Isten természetéről | 111 |
| A kinyilatkoztatás és a filozófusok Istene | 112 |
| Isten a világban vagy a világ Istenben? | 113 |
| A radikális teológia | 114 |
| A humanizmus is vallás? | 115 |
| A vallás mint értékközvetítő | 117 |
| Hagyományos vallásosság | 117 |
| Liberális és neo-ortodos vallásosság | 118 |
| Szituációs értékfelfogás | 119 |
| A vallási értékek szekularizációja | 120 |
| Záró megfontolások | 121 |
| Vitás kérdések | 121 |
| Erkölcs | 123 |
| Kérdések | 123 |
| Néhány bevezető megfontolás | 123 |
| Relativista válaszok | 124 |
| Az érzelmek vagy a közvetlen belátások teszik erkölcsössé cselekedeteinket? | 125 |
| Az élvezetek kultusza (hedonizmus) és a haszonelvűség (utilitarizmus) | 126 |
| A kulturális relativizmus elmélete | 128 |
| Abszolutista válaszok | 130 |
| Az abbrobációs (helyeslési) felfogás | 130 |
| A természeti törvény-felfogás | 131 |
| Fejlődéstani elméletek | 132 |
| Kísérletek az egyoldalú értelmezés leküzdésére | 134 |
| Az erkölcsi jó mint küzdelem az emberi teljességért | 134 |
| A következmény, a szándék vagy a cselekvésmód az erkölcs hordozója, | 135 |
| Néhány záró megfontolás | 138 |
| Vitás kérdések | 139 |
| Politika | 140 |
| Kérdések | 140 |
| Bevezető megfontolások | 140 |
| A hatalom természete | 141 |
| A hatalom központosítása | 142 |
| A központi hatalom elutasítása | 146 |
| Javaslatok a hatalom megosztására | 147 |
| A hagyományos liberalizmus | 148 |
| A modern liberalizmus | 150 |
| Záró megfontolások | 151 |
| Vitás kérdések | 153 |
| Az esztétikum világa | 154 |
| Kérdések | 154 |
| Bevezető gondolatok | 154 |
| A forma szerepét hangsúlyozó válaszok | 156 |
| A szépség mint az eszme megjelenése | 156 |
| A művészet mint a természet hieroglifáinak megfejtése | 158 |
| Az esztétikai objektumok mint érzelmek kifejezői | 158 |
| Mi váltja ki az "érdeknélküli" tetszést? | 160 |
| Tartalmi megközelítések | 161 |
| A művészet mint felépítmény | 162 |
| Lukács és Adorno esztétikája | 163 |
| A művészi az, ami természetes? | 164 |
| A műalkotás mint eszmény és feltárulkozás | 165 |
| Záró megjegyzések | 166 |
| Vitás kérdések | 167 |
| Életstratégiák | 168 |
| Kérdések | 168 |
| Bevezető megjegyzések | 168 |
| Alternatívák | 169 |
| Nagy eszmények vonzásában | 169 |
| Az eszmény szembesítése a valósággal | 169 |
| Hallgassunk az ész szavára | 170 |
| Éljünk a mindennapoknak | 170 |
| A világ elfogadása olyannak, amilyen | 171 |
| Keressük az élvezetet és kerüljük a fájdalmat | 172 |
| Az élet izgalmas kaland | 172 |
| Keressük önmagunkat | 173 |
| Az élet értelmetlen | 173 |
| Visszatekintés | 174 |
| Függelék | |
| Idegen filozófiai kifejezések | 175 |
| Névmutató | 187 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.