A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Nyolc évig dolgoztam magántanárként. Mint magántanár körülbelül ötven gyereket tanítottam hosszabb-rövidebb ideig (egy hónaptól öt évig terjedt a tanulmányi idő). Ezt az ötven gyereket tekinthetjük...
Tovább
Előszó
Nyolc évig dolgoztam magántanárként. Mint magántanár körülbelül ötven gyereket tanítottam hosszabb-rövidebb ideig (egy hónaptól öt évig terjedt a tanulmányi idő). Ezt az ötven gyereket tekinthetjük reprezentatív mintavételnek, mivel az iskolák között, amelyekbe jártak, az elitiskolák és a nagyon gyenge színvonalú oktatási intézmények egyaránt megtalálhatók voltak; a szociális hátterük anyagi és kulturális szempontból is nagyon változatos volt; és a gyerekek intellektuális színvonala is nagyon széles skálán mozgott: kiemelkedően intelligens gyerekektől (IQ 130 fölött) nagyon átlagosnak tekinthető intelligenciájú gyerekekig (IQ 100 körül) minden árnyalat előfordult tanítványaim között. Ezek a gyerekek abban hasonlítottak, hogy eredménytelenek voltak matematikából az iskolában. Miután néhány évig tanítottam őket, nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a gyerekeket ugyanazok, az iskolában észrevétlen maradó, hibás gondolkodási mechanizmusok akadályozzák a matematika eredményes tanulásában. Saját gyakorlati tapasztalataimra támaszkodva megpróbáltam a tipikus matematikai hibákat rendszerbe foglalni. Ezután tettem kísérletet arra, hogy pszichológiailag általánosítsam tapasztalataimat. Nagy örömmel láttam, hogy a tipikus matematikai hibák gyakorlatban megfigyelhető rendszere tökéletesen magyarázható J. Piaget genetikus ismeretelmélete alapján. Azt a tényt, hogy a tapasztalati rendszerezés ilyen összhangot mutatott az elmélettel, az elmélet empirikus bizonyításaként értékeltem.
Mivel tanítványaim kivétel nélkül igen jól oktathatók voltak az iskolai bukás ellenére, és hosszabb-rövidebb ideig tartó együtt-tanulás után osztályzataik jelentősen javultak, szerettem volna választ kapni arra a kérdésre is, hogy valójában milyen jelenleg a matematikatanítás, és melyek azok a matematikadidaktikai elvek, amelyek azt eredményezik, hogy jobb sorsra érdemes gyerekek is nagy számban buknak az iskolákban.
Úgy gondoltam, az oktatás általános jellemzőiről leginkább „A matematika tanítása" című folyóiratban közölt írások alapján alkothatok képet. Az 1972. és 1989. között megjelent 17 évfolyam anyagát tanulmányoztam át szigorúan olyan szempontok alapján, hogy a tanítást, a matematikai ismeretek átadási folyamatát milyen oldalról közelítik meg az egyes szerzők, és ezek a megközelítések hozzájárulnak-e ahhoz, hogy az iskolai oktatás tényleges gyakorlatában tudják kezelni azokat a tanulási jelenségeket, melyeket mint magántanár tapasztaltam, s amelyekkel megítélésem szerint a tanulók legalább 50%-a jelentős mértékben küzd, 25%-a kisebb mértékben.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
I. fejezet: Amit egy magántanár megfigyelhet 11
II. fejezet: A gyerekek világa 15
1. Tanulható-e a matematika? 15
2. A matematikai jelentés beszűkülése 18
3. Szubjektivizmus 38
3.1. A nyelv 43
3.2. Az írás 50
3.3. A felkészületlen tanár 52
3.4. A matematika buktatói 53
3.5. A merev tanár 55
3.6. A hézagos absztrakció 58
4. Analfabetizmus 62
5. Bábeli zűrzavar 75
III. fejezet: Az emberi gondolkodás csodája: a balkezes gyerek 77
IV. fejezet: A matematikadidaktika lehetőségeiről 85
V. fejezet: Gondolatok a tanárképzésről 89
Pszichológiai és nyelvészeti szakkifejezések 95
Irodalomjegyzék 101
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.