A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatás-gazdaságtan

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Közgazdasági Szemle Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 162 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-04-9792-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az oktatás ügyeiben diákként, tanárként vagy szülőként érintettek gyakran csak általános elvek kimondásával nyilvánítanak véleményt. Az oktatás a legjobb beruházás! Legyen (ne legyen) tandíj, mert az javítja (rontja) az esélyegyenlőséget! Az iskolázás terheit a szülőknek (az iskoláknak) kell viselniük! Be kell zárni a kisiskolákat, mert túlságosan sokba kerül a fenntartásuk! Nem szabad bezárni őket, mert az rontja a kistelepülések lakóinak jólétét!...
Ezekben a kérdésekben akkor folyhat termékeny vita, ha felmérjük az oktatás egyéni és társadalmi hasznait és költségeit, valamint azt, hogy kik a különféle tehermegosztási formák kedvezményezettjei és kárvallottjai. Ez a könyv remélhetően felhívja az oktatási viták résztvevőinek figyelmét arra, hogy milyen tényeket szokás figyelembe venni az oktatási beruházások megítélésekor, a tandíjak funkcióinak és hatásának vizsgálatakor vagy más, a társadalmat érintő oktatási kérdések elemzéséhez.
A könyv részletesen tárgyalja az oktatás... Tovább

Fülszöveg

Az oktatás ügyeiben diákként, tanárként vagy szülőként érintettek gyakran csak általános elvek kimondásával nyilvánítanak véleményt. Az oktatás a legjobb beruházás! Legyen (ne legyen) tandíj, mert az javítja (rontja) az esélyegyenlőséget! Az iskolázás terheit a szülőknek (az iskoláknak) kell viselniük! Be kell zárni a kisiskolákat, mert túlságosan sokba kerül a fenntartásuk! Nem szabad bezárni őket, mert az rontja a kistelepülések lakóinak jólétét!...
Ezekben a kérdésekben akkor folyhat termékeny vita, ha felmérjük az oktatás egyéni és társadalmi hasznait és költségeit, valamint azt, hogy kik a különféle tehermegosztási formák kedvezményezettjei és kárvallottjai. Ez a könyv remélhetően felhívja az oktatási viták résztvevőinek figyelmét arra, hogy milyen tényeket szokás figyelembe venni az oktatási beruházások megítélésekor, a tandíjak funkcióinak és hatásának vizsgálatakor vagy más, a társadalmat érintő oktatási kérdések elemzéséhez.
A könyv részletesen tárgyalja az oktatás gazdasági szerepéről szóló elméleteket. Három teóriát vizsgál: az emberi tőke elméletét, amely szerint az oktatás növeli a résztvevők termelékenységét, a szűrőelméletet, amely azt állítja, hogy az oktatás csupán információt szolgáltat az egyének teljesítményéről és a munkaerő-szükségleten alapuló megközelítést, amely szerint a gazdasági növekedéshez meghatározott számú és képzettségű munkavállalóra van szükség, s a megfelelő kínálat megteremtésében áll az oktatáspolitika elsődleges feladata. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
Az emberi tőke elmélete11
Az emberi tőke elméletének előzményei11
Az emberi tőke meghatározása13
Az emberi tőke értékének mérése15
Az oktatás nem pénzbeli hozama21
Az egyének beruházási döntései23
Vállalati beruházási döntések27
Kormányzati beruházási döntések30
Az életkereseti görbék jellegzetességeinek magyarázata az emberitőke-elmélet szerint41
Összefoglalás43
Költség-haszon elemzés az oktatásban45
Az oktatás költségei46
Az oktatás haszna49
Problémák az oktatás költségeinek és hasznának mérésékor52
A megtérülési ráta számításának módszerei56
A nettó jelenérték vizsgálata60
Vizsgálatok az oktatás megtérülési rátájáról62
Összefoglalás68
Az oktatás és a gazdasági növekedés70
Az oktatás gazdasági növekedéshez való hozzájárulásának mérése aggregált termelési függvények segítségével72
Újabb kísérletek az oktatás növekedéshez való hozzájárulásának mérésére80
Összefoglalás84
A szűrőelmélet86
A szűrés haszna és költségei88
Empirikus vizsgálatok a szűrőelmélet helytállóságáról95
Összefoglalás98
Oktatástervezés100
A munkaerő-szükségleten alapuló oktatástervezés100
A megtérülési ráták számításán alapuló oktatástervezés109
Összefoglalás113
Az oktatás finanszírozása115
A legfontosabb kérdések115
A közoktatás finanszírozása122
A felsőoktatás finanszírozása131
A támogatások szintje135
Összefoglalás137
Az oktatás költséghatékonyságának elemzése, oktatási termelési és költségfüggvények139
Az oktatás költséghatékonyságának elemzése139
Oktatási termelési függvények142
Hatékony iskolák148
Oktatási költségfüggvények149
Összefoglalás154
Irodalom157

Varga Júlia

Varga Júlia műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varga Júlia könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv