| Az oktatás, avagy a szükséges utópia (Jacques Delors) | 13 |
| A jövő körvonalai | 14 |
| A megszüntetésre váró feszültségek | 15 |
| Közös jövőnk végiggondolása és felépítése | 17 |
| Az egész életen át tartó oktatás központi helye a társadalomban | 19 |
| Az oktatás különböző szakaszainak újragondolása és rendszerezése | 20 |
| A reformstratégiák sikerre vitele | 23 |
| Nemzetközi együttműködés | 27 |
| Jegyzet | 28 |
| Horizontok | |
| Az alapközösségtől a globális társadalomig | 31 |
| Az egyre népesebb bolygó | 31 |
| Az emberi tevékenység globalizálódik | 32 |
| Az egyetemes kommunikáció | 34 |
| A kölcsönös függőség sokarcúság | 35 |
| Kockázokkal terhes világ | 37 |
| A lokális és a globális | 38 |
| Megérteni a világot, megérteni a másikat | 39 |
| Feladatok és ajánlások | 41 |
| Jegyzetek | 41 |
| A társadalmi kohéziótól a demokratikus részvételig | 42 |
| Az oktatás mint a társadalmi kapcsolatok válságának ellenszere | 43 |
| A kirekesztés elleni harc és az oktatás | 44 |
| Oktatás és társadalmi mozgás: a cselekvés alapelvei | 46 |
| A demokratikus részvétel | 49 |
| Feladatok és ajánlások | 54 |
| Jegyzetek | 54 |
| A gazdasági fejlődéstől a humánfejlődésig | 55 |
| A világgazdaság egyenlőtlen növekedése | 55 |
| Az oktatás gazdasági célú igényei | 56 |
| A tudás egyenlőtlen megoszlása | 57 |
| A nők részvétele az oktatásban: a fejlődés hajtóereje | 60 |
| A megkerülhetetlen kérdés: a fejlődés káros hatásai | 62 |
| Gazdasági növekedés és humánfejlődés | 63 |
| Oktatás a humánfejlődésért | 64 |
| Feladatok és ajánlások | 66 |
| Jegyzetek | 67 |
| Alapelvek | |
| Az oktatás négy alappillére | 71 |
| Megtanulni megismerni | 72 |
| Megtanulni dolgozni | 73 |
| Megtanulni együtt élni másokkal | 76 |
| Megtanulni élni | 78 |
| Feladatok és ajánlások | 80 |
| Jegyzetek | 81 |
| Az egész életen át tartó oktatás | 82 |
| Demokratikus követelmény | 83 |
| Sokdimenziós oktatás | 84 |
| Új idők, új területek | 85 |
| Az oktatás a társadalom középpontjában | 87 |
| Oktatási közösségek | 91 |
| Feladatok és ajánlások | 91 |
| Jegyzetek | 92 |
| Irányok | |
| Az alapoktól az egyetemig | 95 |
| Útlevél az élethez: az alapfokú oktatás | 96 |
| Középfokú oktatás: az élet fordulópontja | 103 |
| A felsőoktatás hagyományos és új feladatai | 107 |
| Parancsoló feladat: küzdelem az iskolai bukások ellen | 112 |
| A szaktudás elismerése az értékelése új módszereivel | 114 |
| Feladatok és ajánlások | 114 |
| Jegyzetek | 115 |
| Új perpektívákat kereső tanárok | 117 |
| Az iskola a világra nyílik | 118 |
| Elvárások és felelősségek | 119 |
| A tanítás mint művészet és tudomány | 120 |
| A tanári munka minősége | 121 |
| Megtanulni, hogy mit fogunk oktatni, és hogyan? | 124 |
| Tanárok munka közben | 125 |
| Feladatok és ajánlások | 127 |
| Jegyzetek | 128 |
| Az oktatás előtt álló döntések: a politika szerepe | 129 |
| Az oktatás döntései, a társadalom döntései | 130 |
| Az innováció és a decentralizáció nyújtotta lehetőségek | 131 |
| Az általános szabályozás szükségessége | 133 |
| Gazdasági és pénzügyi döntések | 135 |
| Az információs társadalom eszközeinek igénybevétele | 142 |
| Feladatok és ajánlások | 147 |
| Jegyzetek | 148 |
| Nemzetközi együttműködés: oktatás a "világfaluban" | 149 |
| Asszonyok és lányok: oktatás az egyenlőségért | 150 |
| Oktatás és társadalmi fejlődés | 151 |
| Az adósságok átirányítása az oktatás javára | 152 |
| Az UNESCO mint az új információs technológiák megfigyelőközpontja | 152 |
| A segítségnyújtástól a partnerségig | 153 |
| A tudósok, a kutatás és a nemzetközi cserekapcsolatok | 156 |
| Az UNESCO új feladata | 157 |
| Feladatok és ajánlások | 158 |
| Jegyzetek | 159 |
| Epilógus | |
| In 'am Al Mufti: Kiemelkedő diákok az oktatásban: a tehetséggondozás | 163 |
| Isao Amagi: Javítani az iskolai oktatás színvonalát | 168 |
| Roberto Carneiro: Az oktatás és az újra életre keltett emberi közösségek: a jövő század szocializáció iskolája | 170 |
| Fay Chung: Oktatás a mai Afrikában | 173 |
| Bronislaw Geremek: Kohézió, szolidaritás és kirekesztés | 176 |
| Aleksandra Kornhauser: Teremtsünk lehetőséget! | 180 |
| Michael Manley: Oktatás, autonómia és társadalmi megbékélés | 186 |
| Karan Singh: Oktatás a világtársadalomért | 189 |
| Rodolfo Stavenhagen: Oktatás egy multikulturális világban | 192 |
| Myong Won Suhr: Lássuk be, hogy mindenkinek jobban kellene élnie | 196 |
| Zhou Nanzhao: Az oktatás és a kultúra együttműködése a gazdasági és humánfejlődés érdekében - ázsiai nézőpontból | 200 |
| Függelék | 209 |