| Előszó | 9 |
| Az oktatástechnológia forrásai, fogalma és feladatai | 11 |
| Az oktatástechnológia kialakulása (rövid áttekintés) | 13 |
| Az OT technikai forrásai | 14 |
| Az OT pedagógiai forrásai | 16 |
| Az oktatástechnológia fogalma | 21 |
| Az OT fogalmának globális megközelítése | 21 |
| Taneszközök. Oktatástechnikai eszköz és eljárás | 21 |
| Oktatástechnika, oktatástechnológia, pedagógiai technológia | 25 |
| Az oktatástechnológia tárgya, feladatai | 27 |
| Az oktatástechnológia szerepe az alapvető pedagógiai problémák megoldásában | 28 |
| Ellenőrző kérdések, feladatok | 30 |
| Önközvetítő információhordozók és főbb előállítási módjaik (grafikai eljárás, fényképezés, házi sokszorosítás) | 31 |
| Az önközvetítő információhordozók néhány általános kérdése | 33 |
| Grafikai eljárással előállítható információhordozók | 36 |
| A falikép | 37 |
| Praktikus tanácsok a grafikai anyagok tervezéséhez és kivitelezéséhez | 37 |
| Tartalmi információkra vonatkozó ajánlások | 38 |
| A figyelemirányítás módjai | 42 |
| A képek szöveges információira vonatkozó grafikai követelmények | 44 |
| Önközvetítő inf. hordozók előállítása fényképezéssel | 46 |
| A fényképezés történetének rövid áttekintése | 46 |
| A fényképezőgépek és egyes segédeszközök | 50 |
| A fényképezőgépek osztályozása | 50 |
| A mélységélesség | 61 |
| Fénymérők | 65 |
| Színszűrők | 67 |
| A fényképezés | 67 |
| Reprodukciós fényképezés | 68 |
| Segédvilágítás | 70 |
| Fényérzékeny anyagok | 72 |
| Önközvetítő ismerethordozók előállítása házi sokszorosítással | 79 |
| Sokszorosítás | 79 |
| Stenciles sokszorosítás | 79 |
| Ormig-szeszes sokszorosítás | 81 |
| Másolás | 82 |
| Hőtechnikai másolás | 83 |
| Elektrosztatikus másolás (xerográfia) | 83 |
| Fénymásolás | 84 |
| Ellenőrző kérdések, feladatok | 88 |
| Állóképvetítők és információhordozóik | 91 |
| A vetítés általános kérdései | 93 |
| A vetítőeszközök világító berendezései | 93 |
| A világítóberendezés járulékos problémája: a hűtés és az érintésvédelem | 96 |
| A vetítőizzó beállítása ("próbadiával"), cseréje, tisztítása | 101 |
| A vetítőkészülék leképező rendszere | 104 |
| Episzkóp, nem átlátszó kép vetítése | 105 |
| Az epidiaszkópokról | 109 |
| Az episzkóp alkalmazása | 109 |
| Az írásvetítő és információhordozói | 109 |
| Az írásvetítő kondenzora: a Fresnel-lencse | 111 |
| Az írásvetítő alkalmazása | 111 |
| Információhordozóinak fajtái (írásvetítő ábrák, mozgásimitációs transzparensek, síkmodellek, makettek, kísérleti eszközök) | 113 |
| Gyakorlati tanácsok az írásvetítő-transzparensek és diaképek tervezéséhez | 115 |
| Praktikus tanácsok a kivitelezéshez - közvetlen fóliára rajzolás esetén | 121 |
| Transzparens-készítés másolással (hőmásolás, hagyományos fotóeljárás, xerox-másolás) | 122 |
| Diavetítés, mikroüvettás kísérletek vetítése | 123 |
| Diavetítés alapszolgáltatású gépekkel | 128 |
| Vetítés speciális szolgáltatású diavetítőkkel. Takarólemez. Időkapcsoló | 131 |
| A diavetítők alkalmazása. Előnyük, hátrányuk. Gyakorlati tanácsok | 133 |
| A diavetítők információhordozói | 137 |
| Mikrofilm, mikrofilm-olvasó | 140 |
| Mozgófilmvetítők, oktatófilm | 145 |
| A mozgófilm rövid története | 147 |
| A mozgáslátás elvi alapja | 147 |
| A filmvetítőgép | 151 |
| A filmvetítőgép szerkezete | 155 |
| A filmvetítőgépek működtetése | 155 |
| Hibelhárítás és karbantartás | 161 |
| A filmvetítéskor előforduló zavarok | 162 |
| Karbantartás | 162 |
| Filmragasztás | 163 |
| Különleges szolgáltatások | 163 |
| A filmek osztályozása technikai paramétereik szerint | 164 |
| Az oktatófilm alkalmazása | 165 |
| Az oktatófilm alkalmazásának előnyei és korlátai | 168 |
| Az oktatófilm hatékony alkalmazásának feltételei, praktikus tanácsok a filmvetítéshez | 168 |
| A filmfelvevőgép | 169 |
| Ellenőrző kérdések, feladatok | 170 |
| A hangtechnika elemei. Auditív információhordozók | 175 |
| Az auditív eszközök általános áttekintése | 177 |
| A lemezjátszó | 177 |
| A hanglemez | 180 |
| Gyakorlati tanács a hanglemezek helyes tárolásához és a lejátszáshoz | 180 |
| A lemezjátszó felépítése és működése | 180 |
| A magnetofon | 184 |
| A magnetofon felépítése | 185 |
| Magnetofon-tipusok | 187 |
| Magnetofon készülékek speciális szolgáltatásai | 189 |
| Hanganyagok előállítása magnetofonnal | 191 |
| Hangfelvétel-készítés magnetofonnal | 191 |
| Közvetített műsorok felvétele rádióból, televízióból | 191 |
| Másolás hangszalagról, hanglemezről | 191 |
| Törlés | 192 |
| Gyorsmásolás | 193 |
| Auditív műsorok technikai szerkesztése | 193 |
| Főbb auditív információhordozók összehasonlítása | 194 |
| Tanácsok, fogások hangosított-dia tervezéséhez | 195 |
| Auditív eszközök használata az oktatásban | 196 |
| Iskolarádió | 197 |
| Ellenőrző kérdések, feladatok | 199 |
| Videotechnika. Iskolatelelevíziótól a nyitott egyetemig | 201 |
| Videotechnika | 203 |
| Képátalakítás | 203 |
| Videoberendezések | 203 |
| Televíziós és videós (képrögzítő) -rendszerek | 204 |
| Videoberendezés az iskolában | 205 |
| Iskolatelevíziótól a nyitott egyetemig | 206 |
| Iskolatelevízió | 208 |
| A tömegkommunikációs eszközök hatása az iskola alapfunkciójára | 208 |
| Nyitott egyetem | 208 |
| Videotex-rendszerek | 210 |
| Ellenőrző kérdések és feladatok | 213 |
| Az oktatógépek és a számítógépes oktatás | 217 |
| Programozott oktatás, mint az oktatógép elvi alapja | 217 |
| A programozott oktatás alapelvei | 217 |
| A programok típusai (lineáris, elágazásos, Sheffield-módszer) | 218 |
| Oktatógépek | 219 |
| Az oktatógépek Skinner-féle jellemzése | 219 |
| Az oktatógépek főbb szerkezeti egységei | 220 |
| Visszacsatoló berendezések | 220 |
| Kollektív oktatógép | 222 |
| Egyéni oktatógép | 226 |
| Számítógép az oktatásban | 226 |
| Számítógéppel szervezett oktatás | 228 |
| Számítógéppek segített oktatás | 228 |
| Begyakorló programok | 229 |
| Ismeretközlő, tanító programok | 229 |
| Probléma-megoldó (felfedeztető) programok | 229 |
| Szimulációs programok | 229 |
| Játék-programok | 230 |
| A számítógépek oktatásbeli alkalmazásának előnyei, hátrányai | 230 |
| Ellenőrző kérdések, feladatok | 234 |
| Taneszköz-rendszerek (multi-média rendszerek) és alkalmazásuk környezetei | 235 |
| Taneszközök rendszerré szerveződése | 237 |
| Az oktatócsomag | 237 |
| Szerkezete | 238 |
| Alkalmazása | 240 |
| Pedagógiai programcsomag | 241 |
| A taneszköz-rendszerek alkalmazásának környezetei | 241 |
| Természettudományos szaktantermek oktatástechnikai felszerelése | 244 |
| Vetítőfelületek | 244 |
| Médiatárak, tanulási forrásközpontok, nevelési központok kialakulásáról | 247 |
| Ellenőrző kérdések | 252 |
| Függelék | 261 |
| Érintésvédelem | 263 |
| AV-műsor forgatókönyve és a forgatókönyv elkészítésének szempontrendszere | 264 |
| Értékelő lap információhordozók minősítéséhez | 266 |
| Filmek, videoműsorok kölcsönzői | 268 |
| Oktatástechnikai eszközökön használt grafikai jelölések | 272 |
| Irodalomjegyzék | 275 |