1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olasz művészet 1895-1952

Triveneto Múzeumok - Arte Italiana 1895-1952/Daimusei Triveneti - Budapesti Történeti Múzeum, Budavári "E" épület, 1991. május 20-június 16./Kiállítási katalógus


Kiadó: Budapesti Történeti Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Olasz  
Méret: 27 cm x 23 cm
ISBN: 88-7813-318-3
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Fekete-fehér és színes fotókkal, reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor 1893 április 19-én Velence város Riccardo Selvatico vezetése alatt úgy elöntött, hogy azzal járul hozza I Umberto király és Savoiai Margit ezüstlakodalmának (1868 április 22-én házasodtak... Tovább

Előszó

Amikor 1893 április 19-én Velence város Riccardo Selvatico vezetése alatt úgy elöntött, hogy azzal járul hozza I Umberto király és Savoiai Margit ezüstlakodalmának (1868 április 22-én házasodtak össze) megünnepléséhez. hogy életre hívja egy "országos művészeti biennále" intézményét (ez 1895-ben nyílt meg), a városi és országos esemény összefüggése kétségtelenül túlnőtt az alkalmon.
A régi velencei Köztársaság, a Serenissima, amely a századok folyamán birodalmat alkotott az Adria és a Földközi tenger keleti része között, már száz évvel korábban szomorú véget ért, mikor Bonaparte első olaszországi hadjárata alatt elfoglalta Venetot és a híres campoformioi szerződéssel átengedte Ausztriának (1797 október 17). A köztársaság meghalt, és elkezdődött Velence "mítosza", a fájdalmas visszafordulás az emlékekhez. Gyenge, tehetetlen visszafordulása polgárság életében, ahol csak a Hajógyár fennmaradása adta meg a lehetőséget a Habsburg-birodalomnak, hogy végre "saját" flottája legyen, amely főleg Ferdinánd Miksa főhercegben talált lelkes és értelmes támogatót és Teghetoffban kitűnő tengernagyot.
A mítoszt az irodalom és a művészetek teremtették meg, külföldiek jelentős közreműködésével: ilyen volt J.M.W. Turner (Júlia és a dajka) Leopold Róbert (Az adriai halászok elindulása), Delacroix (A két Foscari; Marin Faliero dogé lefejezése), Byron, Shelley, Ruskin, R. Browning, C.F. Mayer (Giulia Vendramin Giorgionehoz: "Giorgio, énekelj nekem felejthetetlen Velencémről!"), Nietzsche, von Platen, Gerhart Hauptmann és Hugó von Hoffmansthal, Rilke, és ne feledkezzünk meg Wagnerről, George Sandról, Stendhalról, De Mussetről és J. Taineről, felváltva a magasztalásokat (Barrcs és Renan és Johann Strauss "Egy éj Velencében", 1883) a feltartóztathatatlan szürkület festésével (Thomas Mann "Halál Velencében"-je). És éppen nem sokkal az 1895-ös Biennále után D'Annunzio "Velence és az Ősz kölcsönös szenvedélyéiről beszél.
És ha az 1848-49-es felkelés fellobbanása Daniele Manin és a dalmát Niccolo Tommaseo működése nyomán a régi lobogó kiásása és a nemzeti felemelkedés között osztotta meg a velenceiek lelkét, hogy Arnaldo Fusinato szomorú jóslatában aludjon ki: "dicső vértanú, elvesztél!", Velence és Veneto megszerzése az Olasz Királyság számára - nem dicsőséggel, hanem mások alkuja révén (III Napoleon és Ausztria között) 1866-ban -, "Velence problémáját" döntő választások gyújtópontjába állította. Annál is inkább, mert Olaszország a lagúnák városát már nem találta elszigetelve a szárazföldtől, hála a Fedinánd-féle Velence -Milano vasútvonal (1842-1866) hídjának és ezáltal olyan új helyzetben, amely elválaszthatatlan gazdasági kapcsolatba hozta az egykor alája rendelt venetói szárazfölddel. Csakhogy a Habsburgok létesítette infrastruktúrák (beleértve a kevéssel előbb: 1865-66-ban létesített tengeri kikötőt) nem találtak az olasz valóságban ösztönzéseket az igazi újjáéledéshez. De a nyolcvanas években a széleskörű nehézségek ellenére (munkanélküliség, a termelés válsága, munkáslakások hiánya), megnyílt az út a kereskedelmi, sőt a kulturális újjászületés felé. Mindenekelőtt két ipari jellegű létesítménnyel, idegen töke segítségével is: a Pamutgyárral és a Stucky Malommal, 1883-84-ben; továbbá az oly jellegzetes kézműves és ipari tevékenységek racionalizálásával, összekötve ezt a művészi termékekkel (az üvegtől a csipkékig); e célból szakiskolák létesítéséről gondoskodtak; ugyanakkor Michelangelo Guggenheim felállította az "iparágakra alkalmazott velencei művészeti iskolát" Pietro Selvatico és Camillo Boito politikai és eszmei sugallatát követve. Vissza

Tartalom

Üdvözlő beszédek
12 Giulio Andreotti
13 Jeszenszky Géza
14 GianniDeMichelis
15 Andrásfalvy Bertalan
16 Aldo Tognana
17 DinoDePoli
KATALÓGUS
Massimiliano Pavan
20 A politikai és kulturális légkör 1895-1918
Luigina Bortolatto
28 1895-1914: az új művészet jelei és nyomai
Fred Licht
47 A XX. századi olasz szobrászat
Luigina Bortolat to
66 A Ca' Pesaro korai időszaka
Fred Licht
76 A Futurizmus
Isabella Reale
94 Metafizika
Massimiliano Pavan
105 A politikai és kulturális légkör 1919-1960
Isabella Reale
115 A Novecento-tól az Új Művészeti Frontig
Mario Ursino
125 Az olasz absztrakt irány a második világháború előtt és után 1930-1952
Antonio Latanza
135 Az új olasz zene útja a nyolcszázas és kilencszázas évek között
145 Képek
225 Műalkotások jegyzéke
233 Életrajzok
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Olasz művészet 1895-1952 Olasz művészet 1895-1952 Olasz művészet 1895-1952 Olasz művészet 1895-1952

A lapélek foltosak.

Állapot:
1.650 Ft
820 ,-Ft 50
12 pont kapható
Kosárba
konyv