Olasz Sándor szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrált.
Fülszöveg
Jókai Anna Napok című regényében olvasható egy mondat, ami akár az életmű központi gondolataként is fölfogható: „van a magas és mély között valami titokzatos kapocs, húzóerő". A hősök - nemcsak ebben a műben - egyszerre süllyednek és (spirituális értelemben) emelkednek: az anyagiban, a materiálisban lefelé tartanak, a szellemiben fölfelé. Jákob lajtorjáján járkálunk egész életünkben. A magas és mély közötti vándorlás az önmagunkkal való szembenézés, a megértés és vállalás lehetősége. Négy évtizedes pályáján ezt „a húzóerőt" különféle műfajokban (novellában, regényben, drámában, esszében és versimában) kutatja Jókai Anna. Olasz Sándor könyve (Bárdos László Önismeret és beavatás című munkája mellett) az életmű teljességre törekvő, monografikus bemutatása, e barangolás esztétikai, gondolati és erkölcsi értékeinek föltárása. Irodalomtörténeti elemzés és nem életrajz, noha az életút számtalan állomására történik utalás.
Jókai Anna Kossuth-díjas író nemcsak a kortárs irodalom...
Tovább
Fülszöveg
Jókai Anna Napok című regényében olvasható egy mondat, ami akár az életmű központi gondolataként is fölfogható: „van a magas és mély között valami titokzatos kapocs, húzóerő". A hősök - nemcsak ebben a műben - egyszerre süllyednek és (spirituális értelemben) emelkednek: az anyagiban, a materiálisban lefelé tartanak, a szellemiben fölfelé. Jákob lajtorjáján járkálunk egész életünkben. A magas és mély közötti vándorlás az önmagunkkal való szembenézés, a megértés és vállalás lehetősége. Négy évtizedes pályáján ezt „a húzóerőt" különféle műfajokban (novellában, regényben, drámában, esszében és versimában) kutatja Jókai Anna. Olasz Sándor könyve (Bárdos László Önismeret és beavatás című munkája mellett) az életmű teljességre törekvő, monografikus bemutatása, e barangolás esztétikai, gondolati és erkölcsi értékeinek föltárása. Irodalomtörténeti elemzés és nem életrajz, noha az életút számtalan állomására történik utalás.
Jókai Anna Kossuth-díjas író nemcsak a kortárs irodalom meghatározó alakja, hanem hatalmas olvasótábora számára egy szakrális gondolkodásmód megtestesítője.
Vissza
Tartalom
ÉLET ÉS MŰ 7
AZ ALLEGORIKUS KÖZLÉSMÓDTÓL
A SZIMBOLIKUS FELÉ 17
REGÉNY ÉS DRÁMA 34
NAGYREGÉNY A HETVENES ÉVEK ELEJÉRŐL 43
NOVELLA HAGYOMÁNY ÉS MEGÚJÍTÁSA 57
ÖNREFLEXIÓ ÉS FELADATÉRTELMEZÉS 66
A PANASZ LEÍRÁSA
A 70-ES, 80-AS ÉVEK FORDULÓJÁNAK
NOVELLISZTIKÁJÁBAN 79
A MÁSODIK POÉTIKAI FORDULAT 92
LEÍRÓ HITELESSÉG ÉS SZÖVEGSZERŰSÉG
A VÖRÖS ÉS VÖRÖSBEN 103
TÖBBRÉTEGŰ JELENTÉSSZERKEZET
AZ EGYÜTTLÉT C. REGÉNYBEN 111
A SZEGÉNY SUDÁR ANNA ÉS
A NAPLÓREGÉNY 123
A MEDITÁCIÓ KORSZAKA 134
LÉTÉRTELMEZÉS - PÁRHUZAMOS ÉLETEKBEN 147
APOKRIF IMÁK, KISNOVELLÁK, ESSZÉK 158
JÓKAI ANNA KÖTETEI 169
JÓKAI ANNA ÉLETMŰSOROZATA 170
JÓKAI ANNA IDEGEN NYELVRE LEFORDÍTOTT
ÖNÁLLÓ KÖTETEI 171