| Előszó | 5 |
| Az olvasási, kultúraelsajátítási folyamat sokrétűsége és társadalmi jelentősége | 12 |
| Az olvasási képtelenség mint a kultúra demokratizálásának fontos minőségi feltétele | 13 |
| Az irodalmi folyamat mint szociális funkció | 20 |
| A szépirodalmi olvasásnak mint kultúraelsajátításnak kommunikációs, nyelvi-szemantikai és esztétikai (irodalomtörténeti) vonatkozásai | 28 |
| A szépirodalmi olvasási folyamat pszichikus és művelődési (önművelési, személyiségformáló) vonatkozásai | 39 |
| Vizsgálat a felnőttek szépirodalmi recepciós képessége-szintjének és típusainak megismerésére | 55 |
| Vizsgálati célunk | 55 |
| A vizsgálat folyamata | 62 |
| A vizsgálat néhány elméleti alapkérdése | 62 |
| A három regény kiválasztásának indokai | 68 |
| Az anyaggyűjtés, feldolgozás módszerei | 71 |
| A felnőttek szépirodalmi recepciós képességének szintje és típusai az ezerkilencszázhatvanas évek végén | 90 |
| A recepció különböző szintjét és típusait kialakító tényezők | 90 |
| A szépirodalmi művek recepciójának szintje felnőtteknél | 101 |
| A szépirodalmi művek olvasásának, recepciójának jellegzetes típusai | 117 |
| 1. típus: Az alapvető problémák meg nem értése | 118 |
| 2. típus: A szimplifikáló recepció | 120 |
| 3. típus: Az egyes részmondanivalót képviselő alakok nézőpontjával azonosuló olvasó | 133 |
| 4. típus: Alacsony szintű, szubjektív hiányérzetek kielégítését igénylő olvasó | 139 |
| 5. típus: Az ellenáló, merev személyiségnek az irodalmi hatást kizáró, visszautasító recepciója | 143 |
| 6. típus: A történést jelenségszinten felfogó recepció | 147 |
| 7. típus: Önkiépítési aspektusból értékelő recepció | 149 |
| 8. típus: A presztizs aspektusú recepció | 152 |
| 9. típus: A tartalmilg vizsonylag helyesen elemző és értékelő olvasó | 156 |
| 10. típus: A tartalom és forma dialektikus egységében elemző és értékelő olvasói magatartás | 164 |
| Felnőttek recepciós képessége szintjét meghatározó és befolyásoló tényezők | 171 |
| Az egyes recepciós szinteken levő felnőttek fő sajátosságai | 172 |
| Az iskolai végzettség és a szépirodalmi recepciós képesség | 178 |
| Az életkor recepciós képességet befolyásoló szerepe | 206 |
| Olvasói gyakorlottság és recepciós képesség | 212 |
| A nemek szerinti megoszlás hatása a szépirodalmi recepcióra | 221 |
| A recepciót befolyásoló egyes tényezők hatóereje | 229 |
| A szépirodalmi mű struktúrája, specifikus vonásai és az adekvát recepció | 235 |
| Kísérlet a felnőttek irodalmi elemző-, értékelőképessége és jártassága fejlesztésére | 252 |
| A kísérlet célja és folyamata | 253 |
| A kísérlet eredményei a felnőttek recepciós képességének fejleszthetőségéről | 261 |
| A recepcióvizsgálatok művelődési jelentősége és saját vizsgálatunk művelődéspolitikai konzekvenciái | 278 |
| Mellékletek | 295 |