1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasásra nevelés és pedagógusképzés

HUNRA konferenciák előadásai

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) megalakulásáról és kezdeti tevékenységéről
A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) létrejöttét sokéves előkészítő munka előzte meg. Kádárné Fülöp Judit hosszú éveken át... Tovább

Előszó

A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) megalakulásáról és kezdeti tevékenységéről
A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) létrejöttét sokéves előkészítő munka előzte meg. Kádárné Fülöp Judit hosszú éveken át tagja volt az International Reading Association (Nemzetközi Olvasástársaság = IRA) Európai Fejlesztési Bizottságának, illetve e sorok írója 1987-től vehetett részt egy-egy konferencián előadóként. E nemzetközi egyesület 1956-ban az Amerikai Egyesült Államok és Kanada szakembereinek összefogásával 5425 fővel szerveződött meg. 1966-ban már 44269 tagjuk volt, s 1993-ra ez a létszám 93919 lett. Európa 28 országában működnek már szervezeteik. Sorukban a Magyar Olvasástársaság 1991. október 31-én 63 fővel alakult meg. A Fővárosi Bíróság 1992. február 24-én önálló szervezetként jegyezte be, tehát két éve létezünk. Az érdemi munka az 1992. február 28-29-én, az Országos Széchényi Könyvtárban rendezett első konferenciánkon, - az akkori vezetés (Juhász Gyula főigazgató, Poprády Géza és Szente Ferenc főigazgató helyettesek) nagylelkű támogatásával - kezdődött el. Azóta négy hazai konferenciát rendeztünk, több külföldi meghívásnak eleget téve előadások sorát tartottuk, a magyar- és az angolnyelvű szaksajtóban publikációink folyamatosan napvilágot látnak. Meggyőződésünk szerint az olvasás iránti érdeklődés, a nyomtatott szó presztízse, az írásbeli kultúra terjesztésének ügye, az olvasási készség színvonala nem csak egyszerűen az első osztály, nem az olvasókönyv, nem az olvasástanítási módszer, nem az alsó tagozat, nem a gyermekkönyvkiadás, nem a gyermek- és ifjúsági sajtó, nem az irodalomtanítás, nem csupán a közoktatás és a könyvtári rendszer ügye. Hanem bonyolult, összetett társadalmi jelenség, melynek sokféle összetevőjét - a részelemek fontosságát és relatív önállóságát hangsúlyozva - csak interdiszciplináris, az egészre figyelő módszerekkel és eszközökkel lehet megérteni és befolyásolni. Vissza

Tartalom

NAGY Attila: Előszó - A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) megalakulásáról és kezdeti tevékenységéről 7
I. Szöveg és olvasója - változatok a szövegértelmezésre 11
VASY Géza: Olvasatlan olvastatók? A magyar szakos tanári pályára jelentkezők olvasottsága 13
SZIKORÁNÉ Dr. KOVÁCS Eszter: A „líra teremtett világa" - A költői szöveg értelmezésének, befogadásának kérdéséhez 18
CS. JÓNÁS Erzsébet: A szépirodalomban jelölt nem-verbális kommunikatív eszközök szövegértelmező szerepe 23
ALBERTNÉ Dr. HERBSZT Mária: A szövegértelmezés néhány pragmatikai vonatkozása 28
II. Eszközök, módszerek, színterek - határon innen és túl 33
GÓSY Mária: Olvasni tanítanak-e az olvasókönyvek? 35
BOCSÁK Istvánné: Az olvasóvá nevelés néhány alapproblémája 40
ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna: A szövegértő olvasás fejlesztése 45
HANGAY Zoltán: A szótárak ismeretének fontossága a felkészülésben 52
LANSTYÁK István: Kétnyelvűség és anyanyelvi nevelés 56
BORBÁTH Erzsébet: A moldvai csángó gyermekek kétnyelvűsége 64
SUPPNÉ Dr. TARNAY Györgyi: Tanítójelöltek felkészítése az olvasásra nevelésre 68
SZIKSZAI Lajosné: Szövegértés, szövegértelmezés 72
LUKÁCS István: Olvasásra nevelés és történelem 76
SZALLÓS-KIS Ferenc: A román irodalom megszerettetése Székelyföldön 80
BENE Kálmán: A „versolvasóvá" nevelés érdekében 84
H. TÓTH István: A művet mindig ketten alkotják 92
KOVÁCS Mária: Olvasóvá nevelés a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán 97
BÖSZÖRMÉNYI Csaba: Az olvasásra nevelés szerepe a főiskolai hallgatók iskolai gyakorlatában 102
TÓTH Istvánné: A gyakorló magyartanár problémái 106
MIKULÁS Gábor: Olvasóvá nevelés - folyóméterben mérve? 111
BÁBI MÓRICZ Tünde: Olvasásra nevelés - könyvtáros szemmel (Esély és lehetőség) 114
TAVASZI Hajnal: „...én is olvasó vagyok..." avagy olvasótáborok meghonosítása Erdélyben 119
HAJDUCSEK Judit: Olvasásra nevelés - egyetemista szemmel 124
KAMARÁS István: Embertan?! 127
Summary 130
A kötet szerzői 131
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv