| Előszó helyett | 5 |
| Hagyományos és modern alkotói módszerek a magyar ifjúsági regényirodalomban | |
| Lengyel Balázs: Modernség az ifjúsági irodalomban | 9 |
| Koczogh Ákos: Kaland és korszerűség | 25 |
| Kolta Ferenc: Az ifjúsági regény korszerűségének problémái | 33 |
| Hárs László: Lehetőségek, létjogosultság, szükségesség | 44 |
| Bogáti Péter: Az oroszlánok köztünk vannak | 64 |
| Nagy Péter: A Pál utcai fiúk | 73 |
| Nagy Péter: Légy jó mindhalálig | 78 |
| A történelmi regény az ifjúsági irodalomban | |
| Hegedüs Géza: Hazafias nevelés és ifjúsági irodalom | 85 |
| Hegedüs Géza: Walter Scott öröksége | 92 |
| Köpeczi Béla: Történelmi regény - történelmi szemlélet | 99 |
| Passuth László: Gondolatok a történelmi regényről | 106 |
| Erdődy János: A történelmi regény és a történelmi folyamatosság érzése | 113 |
| Perjés Géza: A történelmi regény lényege: a történetiség | 121 |
| Tüskés Tibor: Miért jó regény a Farkasles? | 136 |
| Csulák Mihály: Ifjúságunk történelmi tudata | 146 |
| Kemsei István: A történelmi regény és gyermekolvasói | 155 |
| Lengyel Balázs: Mi a történelmi igazság az Egri csillagokban? | 162 |
| Nagy Péter: Egri csillagok | 178 |
| Kovalovszky Miklós: A nyelvi régiesítés ifjúsági irodalmunkban | 183 |
| Cikkek az olvasónevelésről | |
| Tóth Béla: Irodalmi nevelés a kora gyermekkorban | 197 |
| Szokolszky István: Az iskola holnapja és a gyermekkönyvtárak | 203 |
| Kisfaludi Sándor: Ami már ma is megvalósítható | 213 |
| Faragó László: Olvasómozgalom és gyermekirodalom | 219 |
| Harsányi István: Adjátok vissza a gyermekeknek a könyveket! | 229 |
| Dokumentumok az olvasónevelésről | |
| Olvasó népért (A mozgalom társadalmi elnökségének felhívása) | 237 |
| Olvasó ifjúságért (A KISZ KB Intéző Bizottságának határozata) | 240 |
| A 18 éven aluli ifjúság olvasása és könyvtári szolgálata (Az V. nevelésügyi kongresszus és a III. országos könyvtárügyi konferencia téziseinek előkészítésekor készült tanulmány) | 246 |
| A nevelés és a könyv (Részletek az V. nevelésügyi kongresszus téziseihez készült beszámolóból) | 265 |
| Az irodalom szerepe az ifjúság nevelésében (Részlet az V. nevelésügyi kongresszus téziseiből) | 280 |
| A könyvtárak a művelődésben (Részletek a III. országos könyvtárügyi konferencia téziseiből) | 286 |
| Irányelvek a 18 éven aluli ifjúság könyvtári ellátásának javítására | 292 |
| Bibliográfia | |
| Bevezető | 307 |
| Bibliográfiák, jegyzékek | 309 |
| Viták, tanácskozások | 319 |
| Az ifjúsági irodalom időszerű kérdései | 320 |
| Hazafiság és hazaszeretetre nevelés az ifjúsági irodalomban | 323 |
| Az ifjúsági könyv az iskolában | 324 |
| Modernség az ifjúsági irodalomban | 325 |
| Cselekményesség, feszültség, katarzis az ifjúsági irodalomban | 327 |
| A pedagógusképzés az olvasó népért | 328 |
| A felnőttábrázolás az ifjúsági irodalomban | 331 |
| A történelmi regény és az ifjúság | 332 |
| Egy-egy cikk hazai gyermekirodalmi és olvasónevelési megbeszélésekről, vitákról 1961-1971 között | 333 |
| Nemzetközi intézményekről, külföldi tanácskozásokról 1962-1971 között | 336 |
| Olvasónevelés, könyvtár, iskola | 342 |
| Olvasónevelés, könyvtár, iskola, önálló kiadványok | 343 |
| Olvasónevelés, könyvtár, iskola. Válogatás folyóiratcikkekből | 351 |
| Olvasónevelés, könyvtár, iskola. Dokumentumok | 361 |
| Válogatás az ifjúsági és gyermekirodalom egyéb szakirodalmából | 364 |
| Általános kérdésekről és az ifjúsági regényről | |
| A mesékről és a gyermekversekről | 371 |
| Az ismeretterjesztő ifjúsági és gyermekkönyvekről | 376 |
| Kiegészítések | 377 |