A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Részlet a könyvből:
Egy új állami intézmény felállítását kimondó politikai, majd jogi döntésnek többféle oka lehet. Az új intézmény bevezetéséhez fűződő „tisztán" ideológiai megfontolások (az...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
Egy új állami intézmény felállítását kimondó politikai, majd jogi döntésnek többféle oka lehet. Az új intézmény bevezetéséhez fűződő „tisztán" ideológiai megfontolások (az intézmény „előszeretete"), a rendelkezésre álló intézményrendszer alacsony hatékonysága, illetve nemzetközi kötelezettségvállalás egyaránt megalapozhatnak egy ilyen döntést. Az intézménytípus kiválasztása, feladatkörének meghatározása és beillesztése az egyéb intézmények rendszerébe, olyan feladatok, melyek gondos mérlegelésének elmulasztása az új intézmény szerepzavarához, folyamatos hatásköri konfliktusokhoz vezethet. Ennek megfelelően az ombudsmani intézmény felállítása előtt is elvileg legalább két szempontot figyelembe kellett venni. Ezek az ombudsmani intézmény elvi jellemzői és az új intézménytől elvárható feladatok.
Az ombudsmani intézmény bevezetését Magyarországon a Nemzeti Kerekasztal megbeszélésein született politikai döntés alapozta meg. A jogi keretek alapját az utolsó ún. „rendi"1 Országgyűlés 1989. évi alkotmánymódosítása biztosította.2 Az intézmény bevezetésének indokai megegyeznek az alkotmánymódosítás fő céljával: a rendszerváltozás utáni politikai rendszer rendelkezzék minél több olyan intézménnyel, amely a kormányzati hatalom ellensúlyozására alkalmas.1 Bár az első átfogóbb, nemzetközi tapasztalatokat is hasznosító írás 1992-ben született, az eltelt időben jó néhány tudományos írás látott napvilágot, amelyek az ombudsmani intézmény egy-egy elemét (hatáskörüket, viszonyukat más szervezetekhez, egy-egy fontosabb esetüket) vizsgálják.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 9
Ombudsmankép, ombudsman-modellek 13
A magyar jogirodalom ombudsmanképe 13
Az ombudsmani intézmény története és terjedése 13
Az intézmény társadalmi-politikai háttere 14
A fontosabb ombudsman modellek és az Európai Unió ombudsmanja 16
A svéd ősmodell és skandináviai terjedése 17
A sajátságos brit és francia ombudsman 21
Lengyelország - Közép-Kelet Európa első ombudsmanja 25
Az Európai Unió ombudsmanja 27
Az Európa Tanács és az ombudsman-minimum 30
Az ombudsman-ajánlás 31
Európa Tanács - a közigazgatás ellenőrzésének eszközei 33
Európa Tanács - az ombudsman ismérvei 37
Státus-kritériumok: függetlenség, parlamenti választás 38
Eljárási kritériumok: cél, hatáskör, vizsgálati jogosultság 41
Intézkedési kritériumok: végrehajtható határozat helyett nézetek kifejtése, ajánlás 50
Országgyűlési biztosok Magyarországon 54
A magyar országgyűlési biztosok intézményének alkotmányos alapjai 54
Az Alkotmány és szövegének változása 54
Az országgyűlési biztosok működését szabályozó más törvények 58
Az országgyűlési biztosok státusa 59
Az országgyűlési biztosok státusának szabályai az Alkotmányban 59
Választás 59
Függetlenség 61
Az országgyűlési biztosok státusának részletes törvényi szabályai 64
A törvényhozó elképzelése az országgyűlési biztosokról 64
Az országgyűlési biztosok függetlensége és felelőssége 66
Összeférhetetlenség, választhatóság, mentelmi jog 68
Az országgyűlési biztos személyes eljárási kötelezettsége és helyettesítése 70
Az országgyűlési biztosok eljárása 72
Az Alkotmány eljárási szabályai 72
Az intézmény célja: a jogvédelem 72
Az eljárás tárgya: a „visszásság" 76
Az eljárás kezdeményezője: bárki 81
Az eljárás általános törvényi szabályai és kialakult gyakorlata 83
Az országgyűlési biztosok hatásköre 89
A beadványok elfogadhatóságának elemzése 89
Az eljárás személyi feltételei (ratione personae) 94
Az absztrakt személyi feltétel 94
Érintettség-sértettség 95
A hivatalbóli eljárás 97
Az eljárás tárgybeli feltételei (ratione materiae) 98
A hatóságok 98
A közszolgáltatók 105
A panasz összefüggése az alkotmányos jogokkal és a nyilvánvaló alaptalanság 106
A sérelem és közvetlen veszélye, a csekély jelentőség 109
Az előzetes (előkészítő) eljárás 111
Az eljárás időbeli feltételei (ratione temporis) 111
A (korlátlan) visszaható hatály tilalma - 1989. október 23 111
Az idő előtti beadvány - a jogorvoslati lehetőség kimerítésének következménye 112
Az egy éves szabály 116
Az új adatot, tényt nem tartalmazó beadvány 117
A beadvány sorsa az eljárási feltételek hiányában 117
Az országgyűlési biztosok intézkedései 118
Az országgyűlési biztosok intézkedéseinek szabályai az Alkotmányban 118
Az országgyűlési biztosok feladata: a kivizsgálás vagy kivizsgáltatás 118
A visszásság orvoslása: az országgyűlési biztosok intézkedései 121
A vizsgálat közös törvényi szabályai, a vizsgálati eszközök és az intézkedési jogosultság 127
Az alkotmányos jogokkal kapcsolatos visszásság megállapítása, vizsgálati módszerek 127
A visszásság orvoslását célzó intézkedések rendszere 131
Az országgyűlési biztos általános intézkedései: az ajánlás és a kezdeményezés 131
Az országgyűlési biztos különös (speciális) intézkedései 135
Az országgyűlési biztos rendkívüli intézkedése: az Országgyűléshez fordulás joga 138
A külön biztosokra vonatkozó sajátos szabályok 140
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló törvény sajátos szabályai 140
A kisebbségi biztos tevékenységére vonatkozó külön szabályok 142
Az adatvédelmi biztos tevékenységére vonatkozó külön szabályok 147
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, mint a gyermekek jogainak védelmezője 155
Az országgyűlési biztosok eljárásának természete 157
A magyar országgyűlési biztosok és az absztrakt ombudsman-ismérvek 157
Az ombudsmanok és az alkotmányvédelem 158
Az alkotmányvédelem normatív fogalma 159
Az új alkotmány szabályozási elveiről született országgyűlési határozat 159
Az alkotmányvédelem más jogszabályokban és hozzájuk kapcsolódó szövegekben 161
Alkotmány, alkotmánybíráskodás, alkotmányvédelem 165
A magyar Alkotmány, mint magatartási szabály 165
Az alkotmány megkülönböztetett helyzete, alkotmánytípusok 167
Alkotmányvédelem-e az országgyűlési biztosok jogvédelmi eljárása? 173
Függelék 177
Irodalom 189
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.