| Előszó | 7 |
| Törvényi keretek | 11 |
| Bevezető | 11 |
| A pedagógiai program elfogadásának előkészítése | 12 |
| A pedagógiai program részei | 13 |
| Pedagógiai program a nappali rendszerű iskolai oktatásban | 15 |
| A felnőttoktatás pedagógiai programja | 18 |
| A pedagógiai program elfogadása, jóváhagyása | 19 |
| Összegzés | 21 |
| Jogszabályok jegyzéke | 22 |
| Helyzetelemzés | 23 |
| Feltételek, szabályozási környezet | 24 |
| "Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!" | 25 |
| Szükségletek, igények, elvárások | 27 |
| Kinek, minek kell megfelelni? | 27 |
| Az érdekeltségi csoportok elvárásai | 28 |
| Értékvizsgálat | 30 |
| Tanítás - tanulás | 31 |
| A képzés szerkezete | 32 |
| A képzés tartalma | 32 |
| A tanulás szervezeti formái | 32 |
| Tanulásszervezési eljárások | 33 |
| Az iskola helyi értékelési rendszere | 33 |
| Továbbképzés | 36 |
| Szervezet | 37 |
| A döntési rendszer | 37 |
| Az információs rendszer | 37 |
| Az értékelés, ellenőrzés rendszere | 38 |
| A konfliktuskezelés módjai | 38 |
| A szervezet hatékonysága | 38 |
| Kapcsolatok | 39 |
| Készítsünk pedagógiai programot! | 43 |
| Előszó | 43 |
| A pedagógiai program | 44 |
| Mi az a pedagógiai program? | 44 |
| A pedagógiai program funkcióiról | 45 |
| A készítés folyamatáról | 47 |
| Egy lehetséges menetrend | 49 |
| Mi nem lehet a pedagógiai program? | 52 |
| A pedagógiai program vázlata | 52 |
| Mi legyen a pedagógiai programban? | 52 |
| A bevezetés | 53 |
| Az iskola jogállása | 53 |
| Alapelvek, értékek, célok | 54 |
| Az iskola képzési rendje | 57 |
| Az iskola pedagógiai folyamata | 60 |
| Az iskola értékelési-ellenőrzési rendszere | 63 |
| A helyi tanterv | 64 |
| Iskolahasználók az iskolai közéletben | 67 |
| A feltételek | 68 |
| A mellékletek | 72 |
| Tan-terv-tan | 73 |
| Bevezetés | 73 |
| A helyi tanterv előkészítése | 75 |
| Tantárgyi helyzetelemzések elkészítése munkaközösségi szinten | 75 |
| Differenciálás az iskolai helyi tantervben | 76 |
| Alap- és kiegészítő szolgáltatások köre | 78 |
| Tanítási módszerek | 78 |
| Tantervírás vagy tantervi adaptáció? | 78 |
| Az iskolai és tantárgyi helyi tantervek elkészítésének segítői | 79 |
| A tantervkészítés ütemezése | 79 |
| Az iskolavezetés előkészítő feladatai | 80 |
| Ha az iskola önállóan fejleszt tantervet | 80 |
| A tantárgyi struktúra kialakítása | 81 |
| A tantárgyi célok megfogalmazása | 84 |
| Az iskolai óraterv kialakítása | 85 |
| A tananyag kiválasztása és elrendezése | 88 |
| Követelményrendszer; a magasabb évfolyamra lépés feltétele | 91 |
| Az alkalmazott tankönyvek (és tanulmányi segédletek) kiválasztásának elvei | 95 |
| Értékelés és minősítés | 96 |
| Ha az iskola teljes tantervcsomagot (illetve tankönyvcsaládot) választ | 102 |
| Az iskola adaptál tantervet I. | 102 |
| Ha az iskola (a pedagógus) egyes tanterveket (tankönyveket) választ | 104 |
| Az iskola adaptál tantervet II. | 104 |
| Továbbképzési terv összeállítása | 106 |
| Hogyan látták az animátorok? | 107 |
| Függelék | 137 |
| Irodalomjegyzék | 137 |
| Az első pályázati csoport listája | 139 |
| A második pályázati csoport listája | 142 |