A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Palota a sugárúton

A Magyar Államvasutak Rt. székháza (Budapest, Andrássy út 73-75.)

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Magyar Államvasutak Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 88 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8621-32-x
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és fotókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Andrássy út 73-75. számú bérpalotát 125 évvel ezelőtt, 1876. szeptemberében adták át a Magyar Királyi Államvasutak igazgatósági irodái részére, és azóta is ez a MÁV székháza. az épületet... Tovább

Előszó

Az Andrássy út 73-75. számú bérpalotát 125 évvel ezelőtt, 1876. szeptemberében adták át a Magyar Királyi Államvasutak igazgatósági irodái részére, és azóta is ez a MÁV székháza. az épületet 1875-76-ban kifejezetten a vasúttársaság igazgatási céljaira építették akkor, amikor a vállalat még csak a mai vonalainak töredékével rendelkezett, és a központi igazgatási létszám sem haladta meg a 300 főt. A székház a Magyar Királyi Államvasutak Hivatalnokai és Szolgái Nyugdíjintézete tőkéjéből épült és hosszú ideig az intézet tulajdona volt, az igazgatóság csak bérelte az épületet. Tehát a MÁV Nyugdíjintézet tagjainak köszönhető, hogy az Igazgatóság már az államvasutak megalakulása után nyolc évvel végleges és méltó helyet talált az ország talán legimpozánsabb sugárútján. Szimbolikus értékű, hogy a Sugárutat, a későbbi Andrássy utat és a MÁV székházát egyszerre adták át rendeltetésének. Az 1950-es években az épületet államosították, és csak a rendszerváltás után, 1996-ban került a Magyar Államvasutak Rt. tulajdonába, bár használója mindvégig a MÁV volt.
A MÁV vonalainak dinamikus növekedésével az igazgatóság létszáma gyorsan gyarapodott, ezért a székházat folyamatosan bővítették. Az elmúlt 125 év folyamán négyszer történt nagyobb átépítés, ennek következtében az épület alapterülete több mint duplájára nőtt. az átépítések során nagyrészt sikerült megőrizni az épület eredeti külső megjelenését és a belső reprezentatív tereket is. Az épület külsejét hosszú ideig csak az Andrássy út építészeti szabályozása védte. Noha műemléki védettséget ma sem élvez, az Andrássy út részeként 1990 óta a Nemzeti Örökség része, és - talán már a közeljövőben - a Világörökség része lesz... Vissza

Tartalom

Előszó7
A MÁV Üzletigazgatóság elhelyezése a cég alakulásakor9
A MÁV Hivatalnokai és Szolgái Nyugdíjintézete11
A MÁV Nyugdíjintézet építkezései a sugárúton13
A székház építése17
A székház első és második bővítése25
Az épülettűz és a székház harmadik bővítése29
Háborús előkészületek37
Események az Igazgatóság épületében a német megszállás idején (1944-1945)39
Újrakezdés és a MÁV Nyugdíjintézet felszámolása43
A Vezérigazgatóság épületének újabb bővítései és rekonstrukciója45
Domborművek, szobrok és emléktáblák az épületen kívül és belül53
Utószó59
Mellékletek61
Épület- és ingatlanadatok:61
Igazgatótanácsi ülés jegyzőkönyv (1874. december 15.)62
A Fővárosi Közmunkák Tanácsa bekebelezési engedélye a sugárúti építő konzorcium számára (1874. december)65
A székház céljára 1875. január 2-án megvásárolt 4037-4041. számú telkek egyikének tulajdoni lapja67
A székház céljára 1883. október 16-án megvásárolt 4042-4043. számú telkek egyikének tulajdoni lapja68
Igazgatótanácsi ülési jegyzőkönyv (1876. július 3.)69
A Magyar Kir. Államvasutak Hivatalnokai és Szolgái Nyugdíjintézetének mérlege az 1876-os évről70
Jegyzetek79
Források79
Irodalomjegyzék81
Képek és térképek jegyzéke83
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv