| Előszó helyett: levél az olvasóhoz | 5 |
| A zenés színpad múltja | 9 |
| A görög zenés színház | 9 |
| A középkori misztérium | 11 |
| A reneszánsz zenés-színpad | 13 |
| A Camerata | 15 |
| Az Eruidice | 16 |
| Monteverdi és kora | 19 |
| Az Orfeo drámai vázlata | 21 |
| Poppea megkoronáztatása | 24 |
| Monteverdi tanítványai és utódjai | 26 |
| Az angol és francia opera kialakulása | 30 |
| Az opera kezdetei Franciaországban | 32 |
| Rameau | 34 |
| A XVII-XVIII. sz. kiemelkedő operái | 37 |
| Dido és Aeneas (Purcell) | 37 |
| A szövegkönyv és Vergilius | 38 |
| Purcell életrajzi vázlata | 39 |
| Koldusopera | 40 |
| Rinaldo (Händel) | 41 |
| A szöveg és Torquato Tasso | 42 |
| Acis és Galathea (Händel) | 43 |
| Rodelinda (Händel) | 44 |
| Xerxes (Händel) | 45 |
| Händel fő művei | 45 |
| Hyppolite és Aricie (Rameau) | 46 |
| Euripidés és a barokk opera | 47 |
| Az úrhatnám szolgáló (Pergolesi) | 48 |
| Pergolesi és a vígopera | 49 |
| Gluck és Mozart az operaszínpadon | 51 |
| Chirstoph Willibald Gluck | 51 |
| Wolfgang Amadeus Mozart | 54 |
| Gluck és Mozart korának néhány kiemelkedő operája | 59 |
| Orfeusz (Gluck) | 59 |
| A szövegkönyv és Calzabigi | 60 |
| Alceste (Gluck) | 61 |
| Iphigenia Aulisban (Gluck) | 62 |
| A szövegköltemény és Racine | 63 |
| Armide (Gluck) | 64 |
| A szövegkönyv és Quinault | 65 |
| Iphigenia Taurisban (Gluck) | 65 |
| Bastien és Bastienne (Mozart) | 67 |
| Idomeneo (Mozart) | 67 |
| A színigazgató (Mozart) | 69 |
| Titus kegyelme (Mozart) | 70 |
| Metastasio és a XVIII. századi opera | 72 |
| A doktor és patikus (Dittersdorf) | 74 |
| Karl Ditters von Dittersdorf | 75 |
| A falusi borbély (Schenk) | 76 |
| Johann Schenk | 76 |
| Aki hűtlen, pórul jár (Haydn) | 77 |
| Aki az operát írta: Haydn | 79 |
| Karl Maria Weber és kora | 80 |
| A német opera a romantika útjain | 80 |
| Ludwig Spohr | 81 |
| Karl Maria Weber | 81 |
| Hoffmann | 82 |
| Marschner | 82 |
| A német vígopera mesterei: Lortzing, Nicolai, Flotow | 82 |
| A német romantika néhány jelentősebb operája | 83 |
| A bűvös vadász (Weber) | 83 |
| Euryanthe (Weber) | 85 |
| Oberon (Weber) | 86 |
| Cár és ács (Lortzing) | 89 |
| Lortzing és a német vígopera | 91 |
| Márta (Flotow) | 91 |
| Alessandro Stradella (Flotow) | 93 |
| Akiről az opera szól: Alessandro Stradella | 94 |
| Aki az operát írta: Flotow | 95 |
| A windsori víg nők (Nicolai) | 95 |
| Nicolai és a német vígopera | 98 |
| A bagdadi borbély (Cornelius) | 98 |
| Cornelius és a német romantikus opera | 99 |
| Német klasszikusok az operaszínpadon | 100 |
| Schubert | 100 |
| Schumann | 101 |
| Mendelssohn | 101 |
| Wolf | 101 |
| Az olasz opera a romantika útjain | 102 |
| Maestro Barbaja avagy az impresszárió | 102 |
| Rossini | 103 |
| Donizetti | 104 |
| Bellini | 105 |
| A XVIII-XIX. század kiemelkedő olasz operái | 107 |
| A titkos házasság (Cimarosa) | 107 |
| A zeneszerző: Cimarosa | 107 |
| A szövegíró David Garrick | 108 |
| A vízhordó (Cherubini) | 109 |
| Cherubini | 110 |
| Ory grófja (Rossini) | 111 |
| Tell Vilmos (Rossini) | 113 |
| Schiller és az operairodalom | 116 |
| Szerelmi bájital (Donizetti) | 117 |
| Akik a szövegkönyvet írták: Felice Romani, Eguéne Scribe | 118 |
| Mari, az ezred lánya (Donizetti) | 119 |
| Norma (Bellini) | 121 |
| Az alvajáró (Bellini) | 123 |
| A puritánok (Bellini) | 124 |
| Akikről az opera szól | 125 |
| Zárszó a romantikus olasz opera fejezetéhez | 126 |
| Verdi élete és életműve évszámokban | 128 |
| Nabucco | 128 |
| Lombardok | 129 |
| Ernani | 130 |
| A két Foscari | 131 |
| Attila | 132 |
| Machbeth | 132 |
| Luisa Miller | 133 |
| Sziciliai vecsernye | 134 |
| A végzet hatalma | 135 |
| A francia opera száz esztendeje | 137 |
| A francia nagyopera | 137 |
| A forradalmi Párizs (Berlioz) | 140 |
| A társalgó opera | 142 |
| Georges Bizet | 144 |
| Száz év kiemelkedő francia operáiból | 146 |
| József Egyiptomban (Méhul) | 146 |
| Méhul, a zeneköltő | 147 |
| A fehér asszony (Boieldieu) | 147 |
| Boieldieu | 149 |
| A portici néma (Auber) | 150 |
| Fra Divaolo (Auber) | 152 |
| Auber | 153 |
| A Lonjumenau-i postakocsis (Adam) | 154 |
| A zsidónő (Halévy) | 157 |
| Benvenuto Cellini (Berlioz) | 159 |
| Faust elkárhoztatása (Berlioz) | 160 |
| Berlioz | 161 |
| A hugenották (Meyerbeer) | 162 |
| Akikről az opera szól: a hugenották | 165 |
| Az opera zeneköltője: Meyerbeer | 165 |
| Ördög Róbert (Meyerbeer) | 166 |
| Az afrikai nő (Meyerbeer) | 167 |
| Akikről az opera szól: Vasco da Gama | 169 |
| A gyöngyhalászok (Bizet) | 170 |
| Djamileh (Bizet) | 172 |
| Romeo és Júlia (Gounod) | 173 |
| Gounod életrajzának néhány fontosabb adata | 174 |
| Mignon (Thomas) | 175 |
| Ambrosie Thomas | 177 |
| Sámson és Delila (Saint-Saéns) | 177 |
| Saint-Saéns pályafutása az évszámok tükrében | 179 |
| Manon (Massenet) | 179 |
| A történet írója és hőse: Prévost abbé | 181 |
| Werther (Massenet) | 182 |
| Akiről az opera szól: Goethe és az ifjú Werther | 183 |
| Thais (Massenet) | 184 |
| Don Quijote (Massenet) | 186 |
| Don Quijote zeneszerzői | 187 |
| Don Quijote írója: Cervantes | 187 |
| Massenet életének legfontosabb adatai | 188 |
| Louise (Charpetier) | 188 |
| Charpentier | 190 |
| Zárszó a francia opera száz esztendeje című fejezethet | 190 |
| Második zárszó: Harc Wagnerért és harc a wagneri befolyás ellen | 192 |
| Wagner Richard | 195 |
| Rienzi | 196 |
| A Nibelung gyűrűje: | |
| A Rajna kincse | 198 |
| A Walkür | 201 |
| Siegfried | 201 |
| Istenek alkonya | 203 |
| A Nibelung-mítosz fejlődésének állomásai | 207 |
| A Ring filozófiai mondanivalója | 208 |
| A Nibelung-gyűrűje zenekara | 209 |
| Trisztán és Izolda | 211 |
| Akikről a Trisztán valóban szól és akiket jelképesen idéz | 212 |
| A Trisztán zenéjéről | 214 |
| Parsifal | 215 |
| A modern opera és előfutárai | 223 |
| A "modern" művészet | 223 |
| A libretto forradalma | 228 |
| Könyvespolc és operaszínpad | 230 |
| Romantika és modern stílus | 233 |
| A szovjet opera és klasszikus előzményei | 237 |
| Glinka | 237 |
| Dargomizsszkij | 237 |
| Muszorgszkij | 237 |
| A Borisz Godunov "regénye" | 238 |
| Rimszkij-Korszakov | 238 |
| Csajkovszkij | 239 |
| Anton Rubinstein | 240 |
| Cézár Kjui | 240 |
| Szerov | 240 |
| Tanejev, Arenszkij, Glazunov | 240 |
| Rachmaninov | 242 |
| A nagy témák: A csendes Don, Új barázdát szánt az eke | 243 |
| Dzserzsinszkij | 243 |
| Reinhold Glier | 243 |
| Hacsaturján | 243 |
| Hrenyikov | 243 |
| Prokofjev | 243 |
| Sosztakovics | 244 |
| Saporin, Spengyarov, Kabalevszkij | 245 |
| Igor Sztravinszkij | 246 |
| A lengyel és cseh opera. A nemzeti romantika | 246 |
| Rózycki | 246 |
| Szymanowsik | 246 |
| A cseh romantika (Smetana) | 247 |
| Dvorák | 248 |
| Janácek | 248 |
| Fibich | 249 |
| Bohuslav Martinu | 249 |
| Novák | 49 |
| Jaromir Weinberger | 249 |
| A magyar opera új útjai | 251 |
| Erkel | 251 |
| Goldmark | 251 |
| Doppler | 252 |
| Mihalovich, Hubay, Poldini, Nándor, Szántó, Dohnányi | 252 |
| Bartók Béla | 253 |
| Kodály Zoltán | 253 |
| Kóda, Polgár, Horusitzky, Kenessey, Ránki, Hajdu, Szőnyi, Ribáry, Hidas | 254 |
| Német későromantika, német modernizmus | 250 |
| A német későromantika | 256 |
| R. Strauss | 257 |
| Thomas Mann a német muzikalitásról | 259 |
| Strauss pályafutása címekben és évszámokban | 260 |
| Humperdinck | 260 |
| Wilhelm Kienzl | 261 |
| Hans Pfitzner | 261 |
| Max Schillings | 261 |
| Franz Schreker | 261 |
| Klenau, Korngold, Reznicek | 262 |
| D'Albert | 262 |
| Busoni | 263 |
| Schönberg és köre | 263 |
| Alban Berg | 265 |
| Egon Wellesz | 265 |
| Paul Hindemith | 266 |
| Krenek | 266 |
| Kurt Weill | 266 |
| Werner Egk | 267 |
| Gottfried von Einem | 267 |
| Boris Blacher | 267 |
| Karl Orff | 267 |
| Heinrich Sutermeister | 268 |
| Hanz Werner Henze | 268 |
| Wolfgang Fortner | 269 |
| Az olasz opera útja | 270 |
| Verdi | 270 |
| Ricci-testvérek, Petrella | 270 |
| Ponchielli | 271 |
| Bioto, Cilea, Giordano, Franchetti, Alfano, Wolf-Ferrari, Pizzetti | 273 |
| Zandonai | 273 |
| Mascagni | 274 |
| Leoncavallo | 274 |
| Puccini | 276 |
| Az olasz szimfonikusok lázadása | 276 |
| Respighi | 276 |
| Malipiero | 277 |
| Casella | 277 |
| Dallapiccola | 278 |
| A francia szimfonikusok lázadása | 279 |
| César, Franck, Érnst Reyer Lalo, Chabrier, Fauré, Godard, Chausson | 279 |
| D'Indy, Bruneau | 281 |
| Satie | 282 |
| Claude Debussy | 282 |
| Paul Dukas | 283 |
| Roussel | 284 |
| Maurice Ravel | 284 |
| Ibert, Migot, Durey, Auric, Poulenc | 284 |
| Milhaud, Honegger | 285 |
| Hispánia | 286 |
| Albeniz, Nin, Pedrell, Granados | 286 |
| De Falla | 286 |
| Az angolszász világ és az operaszínpad | 288 |
| Hová lettek a zeneköltők Angliából? | 288 |
| Sullivan, Parry, Stranford, Elgar | 288 |
| Delius | 289 |
| Ralp Vaughan, Williams | 289 |
| Bax, Walton, Bliss, Goossens | 290 |
| Benjamin Britten | 290 |
| Operaszínpad és operatermés Amerikában | 292 |
| Az amerikai opera kezdetei Hewitt, Pelissier, Carr, Fry | 292 |
| Damrosch | 293 |
| Gruenberg | 293 |
| Gershwin | 293 |
| Moore, Thomson | 294 |
| Menotti, Blitzstein | 295 |
| Schuman | 295 |
| Gomes, Fernandez, Villa-Lobos és a brazil opera | 296 |
| Orosz és szovjet operák | 301 |
| Ivan Szuszanyin (Glinka) | 301 |
| Ruszlán és Ludmilla (Glinka) | 302 |
| Ruszalka (Dargomizsszkij) | 303 |
| Szorocsinci vásár (Muszorszkij) | 304 |
| A szöveg költője: Gogol | 305 |
| A pszkovi lány (Rimszkij-Korszakov) | 306 |
| Akikről az opera szól: Rettegett Iván | 307 |
| Hópelyhecske (Rimszkij-Korszakov) | 307 |
| Szadkó (Rimszkij-Korszakov) | 308 |
| Száltán cár (Rimszkij-Korszakov) | 308 |
| A láthatatlan Kityezs városa (Rimszkij-Korszakov) | 309 |
| Az aranykakas (Rimszkij-Korszakov) | 310 |
| Pikk Dáma (Csajkovszkij) | 311 |
| A démon (Rubinstein) | 312 |
| A szöveg költője: Lermontov | 313 |
| Három narancs szerelme (Prokofjev) | 313 |
| A szöveg költője: Carlo Gozzi | 314 |
| Colas Berugnon (Kabalevszij) | 314 |
| A szöveg költője: Romain Rolland | 315 |
| Oedipus rex (Sztravinszkij) | 315 |
| A szöveg költője: Sophoklés | 316 |
| Az átköltő: Jean Cocteau | 316 |
| Egy kéjenc élete (Sztravinszkij) | 317 |
| Aki az operát ihlette: William Hogarth | 317 |
| Cseh operák | 318 |
| A brandenburgiak Csehországban (Smetana) | 318 |
| Dalibor (Smetana) | 320 |
| A csók (Smetana) | 321 |
| Ruszalka (Dvorák) | 323 |
| Jenuaf (Janácek) | 324 |
| Prücsök úr kalandjai (Janácek) | 326 |
| A ravaszdi rókácska (Janácek) | 327 |
| Kátja Kabanova (Janácek) | 327 |
| A dráma költője: Osztrovszkij | 329 |
| Emlékezések a holtak házából (Janácek) | 329 |
| A szöveg költője: Dosztojevszkij | 330 |
| Svanda, a dudás (Weinberger) | 330 |
| Örvény (Suchon) | 332 |
| Német operák | 334 |
| Salome (Strauss) | 334 |
| A szövegkönyv költője: Oscar Wilde | 335 |
| Akikről az opera szól: Heródes, Herodiás, Salome | 336 |
| Elektra (Strauss) | 336 |
| Az Elektra-monda | 337 |
| Ariadne Naxosban (Strauss) | 338 |
| Akiről az opera szól: Ariadne | 339 |
| Intermezzo (Strauss) | 339 |
| Egyiptomi Heléna (Strauss) | 340 |
| Arabella (Strauss) | 341 |
| Jancsi és Juliska (Humperdinck) | 342 |
| Akiktől a mese származik: a Grimm-testvérek | 344 |
| A Bibliás ember (Kienzl) | 344 |
| Palestrina (Pfitnzer) | 345 |
| Akiről az opera szól: Palestrina | 346 |
| Hegyek alján (D'Albert) | 347 |
| Wozzeck (Berg) | 350 |
| A dráma költője: Georg Büchner | 351 |
| Mathis,a festő (Hindemith) | 352 |
| Akiről az opera szól: Matthias Grünewald | 353 |
| Koldusopera (Veill) | 354 |
| A szöveg költője: Bertolt Brecht | 355 |
| Trionfi (Orff) | 357 |
| Carmina Burana | 357 |
| Catulli Carmina | 358 |
| Trionfi dei Afrodite | 359 |
| A szövegkönyv ihletői: Sappho, Euripidész, Catullus | 360 |
| Olasz operák | 361 |
| La Gioconda (Ponchielli) | 361 |
| Adriana Lecouvreur (Cilea) | 362 |
| André Ghénier (Giordano) | 363 |
| Akiről az opera szól: André Chénier | 363 |
| Francesca da Rimini (Zandonai) | 365 |
| Akikről az opera szól: A Malatesta-család | 366 |
| A szöveg költője: d'Annunzio | 367 |
| Manon Lescaut (Puccini) | 367 |
| Manon pályafutása az operaszínpadon | 368 |
| A Nyugat lánya (Puccini) | 369 |
| Angelica nővér (Puccini) | 370 |
| Turandot (Puccini) | 370 |
| A négy házsártos (Wolf-Ferrari) | 373 |
| A szöveg költője: Goldoni | 374 |
| Susanne titka (Wold-Ferrari) | 375 |
| A láng (Respighi) | 376 |
| Francia operák | 378 |
| Pelléas és Mélisande (Debussy) | 378 |
| A szövegkönyv költője: Maeterlinck | 380 |
| Pásztoróra (Ravel) | 381 |
| Johanna a máglyán (Honegger) | 382 |
| Akiről a drámai oratórium szól: Szent Johanna | 382 |
| A librettó költője: Paul Claude | 383 |
| Spanyol operák | 385 |
| Pepita Jiménez (Albeniz) | 385 |
| La vida breve (de Falla) | 386 |
| Angol és amerikai operák | 387 |
| Peter Grimes (Britten) | 387 |
| A Peter Grimes költője: George Crabbe | 389 |
| Albert Herring (Britten) | 390 |
| A szöveg költője: Guy de Maupassant | 391 |
| Billy Budd (Britten) | 392 |
| Amélia bálba megy (Menotti) | 394 |
| A vénlány és a tolvaj (Menotti) | 394 |
| A médium (Menotti) | 395 |
| A telefon (Menotti) | 396 |
| Amahl és az éjszakai vendégek (Menotti) | 396 |
| A Bleeker utcai szent (Menotti) | 397 |
| Porgy és Bess (Gershwin) | 398 |
| Magyar operák | 400 |
| Bátori Mária (Erkel) | 400 |
| Sarolta (Erkel) | 400 |
| Dózsa György (Erkel) | 401 |
| Dózsa-legenda és az igazi Dózsa György | 403 |
| Brankovics György (Erkel) | 406 |
| Névtelen hősök (Erkel) | 407 |
| István király (Erkel) | 409 |
| Farsangi lakodalom (Poldini) | 410 |
| Kádár Kata (Hajdu) | 412 |
| Báthory Zsigmond (Horusitzky) | 414 |
| Betűrendes mutató | 417 |
| Szerzők szerint | 417 |
| Operák szerint | 421 |