| Bevezető gondolatok az Apáczai Módszertani Műhely Tanítási óravázlatok című kézikönyvéhez | 3 |
| Interjú az 1., 2., 3. és 4. osztályos óravázlatok, tanítási tervezetek gyűjteményéről az Apáczai Kiadó ügyvezetőjével | 5 |
| Magyar irodalom (olvasás) | |
| Az iskolapad (kézikönyv) | 11 |
| Három Matyi (kézikönyv) | 12 |
| Már megint (kézikönyv) | 13 |
| Petőfi Sándor: Ősz elején (kézikönyv) | 14 |
| Nagy László: Dióverés (kézikönyv) | 15 |
| Ódorné Sándor Dóra: Egyszer volt, hol nem volt | 16 |
| Az irigy testvér (kézikönyv) | 21 |
| Székelyné Nagy Judit: Egyszer volt, hol nem volt | 22 |
| Szásziné Győri Éva: Egyszer volt, hol nem volt | 23 |
| Mica Katalain: Azonosságok és különbségek a kutya és a szamár között. A kiskutya meg a szamár c. népmese olvasása, elemzése | 27 |
| Gyakorlás (Az állatmesék után) (kézikönyv) | 28 |
| Antalfay Éva: Azok a híres rátótiak | 28 |
| Csörgő Józsefné: Megitatják a fűzfát c. magyar népmese | 31 |
| Ladányiné Oros Ibolya: A népköltészeti alkotások összefoglalása | 33 |
| A népmesékről tanultak rendszerezése (összefoglalás) (kézikönyv) | 35 |
| Gondoskodjunk a madarakról! (kézikönyv) | 36 |
| Székely Magda: Kirándulás esőben c. versének elemzése (kézikönyv) | 37 |
| Kovács Zsuzsanna: Benedek Elek: A kis gömbőc c. műmeséjének feldolgozása | 38 |
| Dr. Béres Istvánné: Petőfi Sándor: Füstbe ment terv | 44 |
| Dr. Béres Istvánné: A népmesék jellemzőinek összegyűjtése | 46 |
| Csörgő Józsefné: A szánkó c. olvasmány | 47 |
| Rege a csodaszarvasról (kézikönyv) | 49 |
| Patakiné Zsurzsák Ildikó: Lehel kürtje | 50 |
| Benedek Elek: Szittyaország | 54 |
| Tóthné Bátai Gyöngyi: Isten ostora | 58 |
| Árpád a honalapító | 59 |
| Toma Lajosné: Szent István megkoronázása című olvasmány feldolgozása | 61 |
| Gyakorló óra - I. István királyról szóló olvasmányok (kézikönyv) | 65 |
| Arany Gabriella: Az "István király ítélete" c. olvasmány gyakorlása | 66 |
| Tatárjárás (kézikönyv) | 69 |
| Horváthné Szabó Lívia: Búvár Kund | 71 |
| Kovács Zsuzsanna: Arany János: Mátyás anyja c. versének feldolgozása | 74 |
| Hankusz Lászlóné - Nagy Erika: Magyarország Mátyás király uralkodása idején, könyvhasználatra épülő magyarórák a 3. osztályban | 85 |
| Mózsik Mária: "Kinizsi" c. monda | 87 |
| Tóthné Bíró Katalin: Mátyás király Gömörben | 92 |
| A kolozsvári bíró (kézikönyv) | 94 |
| Dr. Béres Istvánnné: A kolozsvári bíró című monda feldolgozása. Szövegelemzés | 95 |
| Lengyel Dénes: Kanizsai Dorottya | 97 |
| Benedek Elek: A mohácsi vereség | 100 |
| A mohácsi vereség (kézikönyv) | 105 |
| Tóthné Bátai Gyöngyi: A mohácsi vereség c. történelmi olvasmány feldolgozása | 107 |
| Sebőkné Borsi Judit: Összefoglalás Magyarország történelmének áttekintése a honfoglalástól Buda visszafoglalásáig. | 115 |
| Delyné Csere Andrea: A témakör összefoglalása | 123 |
| Összefoglalás - rendszerező óra (kézikönyv) | 126 |
| Móricz Zsigmond: Hímes tojások | 129 |
| Charlie Bood: A füstifecske | 131 |
| Csörgő Józsefné: A csalafinta kakukk c. ismeretközlő szöveg | 135 |
| Csörgő Józsefné: Világ vándora c. olvasmány gyakorlása | 138 |
| A Balaton (kézikönyv) | 140 |
| A tölgyfa tetején (kézikönyv) | 141 |
| Tasnádi Kubacska András: A süncsalád (kézikönyv) | 143 |
| A differenciálás lehetőségei az olvasóórán | 144 |
| Szeifertné Dobi Ilona: Rege a csodaszarvasról | 149 |
| Móra Ferenc: A cinegefészek c. olvasmány | 150 |
| Fonódiné Szemere Judit: Ludas Matyi c. népmese | 154 |
| Szathmári Imréné: Haza csak egy van (A történelem megjelenése az olvasmányokban) | 155 |
| Kerekesné Nagy Éva: A megfelezett ajándék | 157 |
| Farkasné Bálint Erzsébet: A főnév fogalmának kialakítása (nyelvtan) | 160 |
| Ádám Endréné: Múlt idejű ige (nyelvtan) | 162 |
| Dr. Tóth Zoltánné: Az igekötő és az ige között más szó áll (nyelvtan) | 165 |
| Nyelvtan | |
| A főnév fogalmának tartalmi jegyei (kézikönyv) | 169 |
| A tulajdonnév fajtáinak helyesírása (kézikönyv) | 170 |
| Hódos Józsefné: A tulajdonnév fajtáinak helyesírása | 172 |
| Barnáné Kiss Erika: Ragos főnevek. A -t ragos főnév | 175 |
| Antalfy Éva: A ragos főnevek helyesírása A -ból, -ből, -ról, -ről, -tól, -től toldalékok helyesírása | 179 |
| A főnevek helyesírása (kézikönyv) | 181 |
| A főnévről tanultak ismétlése I. A köznevek helyesírásának gyakorlása | 183 |
| Az ige fogalmának tartalmi jegyei (kézikönyv) | 189 |
| Szekeres Istvánné: Az ige cselekvést, történést, létezést jelent | 190 |
| Benedek Ilona - Gorzásné Nagy Judit: A múlt, jelen, jövő idejű igék tartalmi különbségei | 192 |
| Az igeragozás - Az ige (kézikönyv) | 193 |
| Angel Andrásné: Szófajok ismétlése, csoportosítása, helyesírásuk gyakorlása | 194 |
| Benyó Béláné: Igék felismerése, igeragozás, igeidők | 196 |
| Az igekötők fogalma, jelentésmódosító szerepének megfigyelése (kézikönyv) | 198 |
| Szalczinger Dóra: Az igekötős igék felismerése és helyesírása | 200 |
| Fleischinger Beáta: Igekötős igék helyesírási esetei I. | 203 |
| Csörgő Józsefné: Az igekötős igék felismerése és helyesírása | 208 |
| Komlátiné Ötvös Ágnes: Rendszerező összefoglalás: Az ige Az igéről tanult anyanyelvi és helyesírási ismeretek | 210 |
| Összefoglalás - változatos igehasználat - Az igéről tanultak rendszerezése (kézikönyv) | 213 |
| Szófaj fogalma: a melléknév I. A melléknév fogalmának tartami jegyei (kézikönyv) | 215 |
| Németh Erika: Szófaj fogalma: a melléknév II. A melléknév fogalmának tartalmi jegyei | 216 |
| Páli Györgyné: A melléknevek helyesírása | 218 |
| Varga Lukácsné: A névutó | 220 |
| Év végi ismétlés A főnév és fajtái (kézikönyv) | 223 |
| Ladomérszkyné Vendriczky Zsuzsa: Az igekötős igék helyesírási esetei II. Az igekötős igék helyesírása | 224 |
| Nagy Józsefné: Év végi ismétlő-rendszerező óra A szófajokról tanultak rendszerezése, nyelvtani ismeretek felidézése | 226 |
| Papp Jánosné: Nyelvtani ismeretek alkalmazása irodalomórán Szófajok felismerése ismeretközlő olvasmányokban | 228 |
| Fogalmazás | |
| A szöveg és a mondat Minden mondat kapcsolatban van az előzőekkel, de valami újat is tartalmaz | 230 |
| A cím rendező szerepe A fogalmazás témájának és címének összefüggése | 231 |
| Miről fogalmazhatunk Az anyaggyűjtés módjai | 232 |
| Események elbeszélése Az elbeszélő fogalmazáős jellemzői | 232 |
| Az elbeszélés szerkezete A fogalmazás hármas tagolása | 233 |
| Írásbeli szövegalkotás elbeszélő formában Önálló meseírás közös előkészítéssel | 234 |
| Szövegalkotási gyakorlat I. Szövegalkotás ismert Mátyás-monda alapján | 235 |
| Témazáró renszerezés | |
| A tanult fogalmazási ismeretek rendszerezése, összefoglalása, a II. dolgozat előkészítése | 236 |
| Nagy Józsefné: Az elbeszélő fogalmazáős | 238 |
| Szövegalkotási gyakorlat II. Írásban elbeszélő fogalmazás alkotása, olvasott mese ill. képsor alapján | 239 |
| Balogh Barnáné: Szövegalkotási gyakorlat III. Elbeszélés írása képsorról | 240 |
| Felhasznált és ajánlott irodalom (kézikönyv) | 243 |
| Tanítói eszközök | 244 |
| Matematika | |
| Kristóf Judit: Számszomszédok (egyes, tízes, százas szomszéd) Közelebbi szomszéd | 248 |
| Gaálné Kiss Hortenzia: A számfogalom erősítése az ezres számkörben | 250 |
| Kristóf Judit: Kerekítés | 252 |
| Lengyelné Kolonics Zsuzsanna: Kerekítés Számkör bővítés során szerzett ismeretek gyakorlása, háromjegyű számok képzése, számsorozatok, szám-szomszédok, számok helye a számegyenesen, megfigyelés, kerekítés | 255 |
| Jaskó Gézáné: Számtan-algebra, sorozatok, geometria-mérések | 256 |
| Lengyelné Kolonics Zsuzsanna: Hosszúságmérés gyakorlása Az eddig tanult mérési, mértékegység-átváltási ismeretek gyakorlása, alkalmazása. Pontosságra való törekvés a feladatvégzés során | 257 |
| Horváth Erzsébet Tünde: Az írásbeli összeadás gyakorlása Műveletek a természetes számok körében | 258 |
| Az összeg változásai. Az írásbeli összeadás gyakorlása | 260 |
| Juhosné Vavró Zsuzsanna: Szöveges feladatok megoldása | 263 |
| Az írásbeli kivonás tanítása (kézikönyv) | 265 |
| Írásbeli összeadás és kivonás gyakorlása (kézikönyv) | 266 |
| Írásbeli összeadás és kivonás együttes gyakorlása | 266 |
| Lengyelné Kolonics Zsuzsanna: Írásbeli szorzás tízátlépés nélkül | 268 |
| Harmati Lászlóné: Írásbeli szorzás tízátlépés nélkül | 271 |
| Gergely Józsefné: A négy írásbeli alapművelet gyakorlása ezres számkörben | 273 |
| Kőszegi Bertalanné: Szöveges feladatok megoldása | 276 |
| Péter Albertné: Testek, síkidomok tulajdonságainak rendszerezése | 278 |
| Péter Albertné: Tárgyak, testek osztályozása tulajdonságaik alapján Geometria | 280 |
| Mica Katalin: Kombinatorika Háromjegyű számok képzése, rendezése. Állítások igazságának eldöntése, állítások fogalmazása | 282 |
| Környezetismeret | |
| Bárny Ernőné: A hal. Hazai halaink | 286 |
| Ballóné Káplár Judit: A víz és a vízpart állatvilága | 294 |
| Stummer Éva: Az erdei fülesbagoly | 299 |
| Mica Katalin: A harkály | 303 |
| Ferencz Vilmosné: Madarak a mezőn | 304 |
| Illés András: A táplálkozás | 312 |
| Rotkainé Pászti Lívia: Az időjárás című téma komplex kidolgozása 5 órában + felmérő | 319 |
| Surányiné Császár Zsuzsanna: Mit tud a mágnes? | 332 |
| Rotkainé Pászti Lívia: Az iránytű | 343 |
| Ének-zene | |
| Albertné Seres Ottília: A kanásztánc c. dal feldolgozása | 346 |
| Volt nekem egy kecském c. dal feldolgozása | 347 |
| Szélről legeljetek | 348 |
| Kasza László: Cickom, cickom | 350 |
| Gyermek- és népdalok | 351 |
| Elment a madárka c. dal tanítása | 533 |
| Mellékletek | 359 |
| Technika | |
| Horváth Attila: Építőelemekkel végzett gyakorlatok | 362 |
| Gaálné Kiss Hortenzia: Nőnapi üdvözlőkártya készítése, nyírás, ragasztás | 364 |
| Viráglétra készítése, keresztkötés megtanulása, csiszolás | 365 |
| Gaálné Kiss Hortenzia: Karcolás, sarkos hajlítás, a karton megmunkálása | 366 |
| A fa | 369 |
| Német nyelv | |
| Lauberné Benedeczki Julianna: Az állatokról, gyümölcsökről, színekről, a családról, a hét napjairól, a számokról tanultak ismétlése | 373 |