A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Abaúji iskolák és tanítók

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Csak a jelen valóságos, hiszen a múlt már, a jövő még nem létezik. Mégis. A jelen a múltban gyökerezik, s előkészíti a jövőt. 1000 esztendős a magyar iskola. A könyv, amelyet most a kezében tart az... Tovább

Előszó

Csak a jelen valóságos, hiszen a múlt már, a jövő még nem létezik. Mégis. A jelen a múltban gyökerezik, s előkészíti a jövőt. 1000 esztendős a magyar iskola. A könyv, amelyet most a kezében tart az Olvasó, ennek az ezernek utolsó 10C évével foglalkozik, a XX. század oktatásának történetét vizsgáztatja. Mi minden történt az utóbbi száz évben az ország közoktatásában? S mi az abaúji térség iskoláiban? Erről szól a könyv tudományos igényességgel, de a szépírások olvashatóságával.
Mi a fontos a könyv szerzőinek - szerkesztőinek? A megélt történelem, az éle emlékezet. Abaúji iskolák és tanítók. A könyvet olvasva felidéződhetnek bennünk, képszerű formát ölthetnek elképzeléseink arról, hogyan változott az abaúji iskolaszerkezet az elmúlt évszázadban, hogyan élték meg az iskolák a nagy történelmi változásokat, sodródtak-e a történelemmel, megőrizték-e identitásukat? Mi volt a fontos, mi a fontos: az általános emberi értékek vagy az aktuális kordivat? A könyvben olvashatunk az abaúji kisiskolák lélegzetelállító küzdelmeiről az elmúlt időszakban és most; az ott tanítók példaadó emberségéről és elszántságáról. Mert sokszor elszántság kell az emberséghez. Az évfordulós kötet a múltról szól.
A múlt tanulságai azonban a mának üzennek, elgondolkodnivalónk nekünk, a jelen emberének van. Gondolkodnivalónk: jelenről, jövőről. Az évfordulók, mint ez a mostani is, jó alkalmat adnak a visszatekintésre, a válaszok keresésére, tennivalóink megfogalmazására. Hogy az évforduló, az ünnep elmúltával se feledkezzünk meg a lényegről: már ezer esztendős a magyar iskola. S hol a helyünk, milyen szerepet kaptunk, vállaltunk mi, az ezredik év iskolái, tanítói, tanárai az ezer év nevelés- és oktatástörténeti folyamatában? Vissza

Tartalom

I. Abaúj iskolatörténete századunkban 5
II. Az ezredik év iskolái A-Zs 25
III. Abaúji települések magyar iskolái a határon túl a Szlovák Köztársaságban 71
IV. Iskolatörténetek 83
Bevezető 84
Kecskeméti Pál: Kronológia Abaújvár iskolájáról 85
Paláncziné Sipeki Andrea: Fejezetek Gönc iskolatörténetéből 88
Kocsis Lajos: A garadnai iskola története 95
Subert Andrásné: A három községből lett Szalaszend iskoláiról 99
Gulyás János: Életfa a 210 éves baktakéki iskolának 103
Beke Gusztáv - Jónás Ferenc: Encs város oktatási, nevelési intézményei 109
Lővy Izidor: Az abaúj-szántói izr, iskola monográfiája 114
Dienes Dénes: Az alsóvadászi iskola történetéből 119
Bukszár Gáborné: Pál mestertől Móra Ferencig 122
Orosz László: Részletek az Aszalói Krónika című munkából 125
Majoros Imréné - Nyitrainé Jurácsik Antónia: Szikszói iskolák 128
V. Életpályák, tanítósorsok 135
Bevezető 136
Berta József: Az orgonista-kántor 137
Gulyás János: A lévita kántortanítóság 139
Kocsis Lajos: Hogyan lettem tanító? 141
Rákay Károly: Negyvenhárom év Csenyétén 147
Szűcs József: Tanítóságom állomásai 151
Szikora Aurélné: Megtettem, amit megtehettem 153
Dévay Ferencné: Nagy kerülővel jutottam a pályára 158
Kardos Tiborné: Tanítóm, igazgatóm, példaképem 161
Bakonyi Béla: Igazgató-tanítók az abaújszántói iskolában 164
Petró András: Eszményképe Gárdonyi Géza 166
Petró András: Jánoskáról 169
Sváb Antal: A szerkesztő utószava 172
VI. Mellékletek, dokumentunok 175
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv