1.034.975

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kosárlabda

Testnevelési főiskolai tankönyv

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 171 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kosárlabda a sportjátékok közé tartozik. Fiatal sportág, hiszen csak a múlt század 90-es éveiben kezdték játszani. Az elmúlt rövid idő alatt igen széles körben elterjedt. Ezt mutatja, hogy a... Tovább

Előszó

A kosárlabda a sportjátékok közé tartozik. Fiatal sportág, hiszen csak a múlt század 90-es éveiben kezdték játszani. Az elmúlt rövid idő alatt igen széles körben elterjedt. Ezt mutatja, hogy a kosárlabda ma már olimpiák, főiskolai világbajnokságok műsorán szerepel s rendszeresen megrendezik a kosárlabda-világbajnokságokat és Európa-bajnokságokat. Kezdeti időkben« a kosárlabdát csak más sportágak kiegészítő sportjának tekintették. A fejlődés rövid 60 éve alatt azonban a kezdetleges játékból, az úgynevezett kiegészítő sportból ma már kifinomult technikát, alapos taktikai felkészültséget, erőnlétet igénylő, önálló sportág lett.
A magyar kosárlabda-sport fejlődésében hazánk felszabadulása jelentette az újabb szakaszt. A felszabadulás előtt a kosárlabdázás nem volt a széles néptömegek tulajdona, a dolgozók nem ismerték a kosárlabdázást. 1945-ben azonban megváltozott a helyzet. A dicsőséges Vörös Hadsereg győzelme, a Szovjetunió támogatása széles távlatokat nyitott minden sportág, így a kosárlabda fejlődése elé is. A fejlődést biztosította a játék széles körben való elterjedése. Ez a széles alapokra, a tömegekre épülő sport adta meg a kosárlabda minőségi megváltozását is. Döntő fordulatot a kosárlabda-sport fejlődésében a szovjet kosarasokkal való találkozás hozta meg. Kosárlabdázóink és vezetőink eddig a következő alkalmakkor láthatták a szovjet válogatott csapat lenyűgöző játékát :
1947-ben a prágai ffi. Európa-bajnokságon,
1949-ben a budapesti Főiskolai Világbajnokságon,
1950-ben a budapesti női Európa-bajnokságon,
1951-ben a párisi ffi. Európa-bajnokságon,
1952-ben a berlini Főiskolai Világbajnokságon.
Mind a férfi, mind a női válogatott csapat minden mérkőzését megnyerte. Csodálatos a szovjet csapat játéktudása. A játékosok kiválóan képzettek, küzdőszellemük pedig páratlan.
A szovjet kosárlabdázók és a szovjet szakemberek átadták nekünk tapasztalataikat és így megismerhettük az ő edzésmódszerüket. Az edzésmódszerünknek szovjet tapasztalatok alapján történő megváltoztatása tette lehetővé a korszerű játék elsajátítását. Ezen a téren azonban még nagyon sok a tanulnivaló, de a további tapasztalatok segítenek bennünket sportágunk fejlődésének előrehaladásában.
A szovjet kosárlabdázók a korszerű gyors játéknak a hívei. Játékunkban mi is a szovjet példa nyomán kezdtük alkalmazni az eredményes, a nagyobb küzdenitudást megkívánó harcosabb játékfelfogást. A Szovjetunió segítő támogatását az élet minden területén, így a kosárlabdasport területén is érezzük. Még jobban fel kell használni és hasznosítani az élenjáró szovjet kosarasok tapasztalatait, mert ez biztosíthatja számunkra az előrehaladást. Különösen nagy gondot kell fordítanunk edzésrendszerünkben az MHK testnevelési rendszerre. Vissza

Tartalom

A technika fogalma. A beidegzés
fontossága 7
A technika felosztása 7
A) A játékos mozgása labda nélkül
Alapállás 8
Felugrás, leérkezés 3
Sarkazás 9
Irányváltoztatás 10
B) Labdakezelés (a játékos mozgása
labdával)
A labda fogása 11
A labda elfogása 11
A labda vezetése 12
Megállás 13
Megállás labdavezetésből 14
Gyakorlatok a labdavezetéshez 14
Átadások
Kétkezes átadás melltől 18
Kétkezes földön pattintott
átadás 20
Egykezes földön pattintott
átadás 20
Egykezes alsó átadás 20
Kétkezes alsó átadás 21
Kétkezes felső átadás 21
Egykezes átadás válltól 21
Egykezes átadás futásból és
felugrásból 22
Gyakorlatok az átadásokhoz 22
Átadás labdavezetésből 25
Átadás rövid indulással 25
Gyakorlatok a labdavezetés
és átadás összekapcsoláshoz 26
Kosárra dobások
Egykezes kosárra dobás 29
Kosárra dobás futásból 29
Kosárra dobás ráfordulással 30
Kosárra dobás mozgásból
egy és két kézzel alulról 31
Kétkezes felső kosárra dobások 31
Kétkezes alsó kosárra dobás 32
Horogdobás 32
Lepattanó labda kosárra
ütése 33
Gyakorlatok a kosárra dobáshoz 33
Cselezés 35
A technika tanításáról 38
Taktika
A taktika fogalma 33
A védelem
A védekezésről általában 39
Védelmi rendszerek 40
Emberfogásos védelem
Az egyén szerepe az emberfogásos védekezésben 41
Védőmozgás 41
Helyezkedés 42
Az emberfogás beosztása 47
Az emberfogás időleges átcserelese 48
Hátra helyezkedés 49
Laza védekezés 51
Szoros védekezés 51
Védekezés elzárás ellen (kerülés, átcsúszás, váltás) 53
Az emberfogásos védekezés
oktatása 56
Az emberfogásos védelmi
rendszer előnyei és hátrányai 61
Területvédelem
Az egyén szerepe a területvédelmi rendszerben 62
A területvédelem formái 62
A területvédelem mozgása 64
A területvédelem előnyei és
hátrányai 68
Összetett védelem 70
A területvédelem tanítása 70
A támadás
Az egyén szerepe a támadásban 73
Adottságok, pszichofizikai képességek megfelelő kihasználása 74
Távoli és speciális dobások 75
Cselezés, labdával történő betörések, tempóbefutások 75
Kombinatív készség 76
Csapattámadás
Támadás rendezetlen védelem
ellen 77
A gyors indításról általában 77
A gyors indítás megvalósításának alapjai 78
Állóképesség 78
Gyorsaság 78
Gyors labdakezelés 78
Helyzet felismerésének képessége 79
A gyors indítás fajtái 79
Hosszú leadással történő támadás 80
Rövid gyors adogatásokkal
végrehajtott támadás 83
A védekezési rendszerből eredő,
rövid leadásokkal megvalósított támadások 84
Milyen gyors indítást alkalmazzunk az egyes védelmi rendszerek ellen 84
A gyors indítás tanítása 85
Támadás rendezett »felállt« védelem ellen
Emberfogásos védelem elleni
támadás 92
Az ötletszerű és rendszerjáték közötti különbség 92
Az elzárásos rendszerű játék 94
Hogyan honosodott meg az elzárásos rendszer a magyar
kosárlabda sportban? 94
Az elzárás fajtái 96
Az elzárásos rendszerű játék
formái 107
a) Álló rendszerű (meghatározott helyről kiinduló)
támadási elgondolások 107
b) Mozgó vagy forgórendszerű támadási elgondolások 111
Területvédelem elleni támadás
A támadás eredményességének
feltételei 124
Technikai felkészültség 125
Taktikai alapelvek ismerete 125
Egyes zónatípusok elleni felállások, mozgásirányok,
meghatározott labdamenetek ismerete és begyakorlása 128
Mérkőzésre történő felkészülés 134
Erőnlét
Az erőnlétről általában 134
Pszichofizikai képességek a
kosárlabdában 134
Gyorsaság 135
Állóképesség 135
Erő 135
Ügyesség 136
A kosárlabdázó speciális lelki
tulajdonságai 136
Edzés
Az edzés fogalma 137
Áz edzés alapelvei 137
A sokoldalúság elve 137
Az alkalmazhatóság elve 138
Az egészség megvédésének és
fejlesztésének elve 138
A tudatosság elve 138
Az ismétlés elve 138
A fokozatosság elve 139
Az edző feladatai 140
A munkaterv, edzésterv, foglalkozási terv készítésének
elvi és gyakorlati szempontjai 140
Az edző teendői a mérkőzéssel kapcsolatban 150
(Mérkőzés előtt, mérkőzés
közben, mérkőzés után)
Kosárlabda az iskolában 158
A játékvezetéssel kapcsolatos tudnivalók 160
A pályaépítéssel kapcsolatos tudnivalók 166
Bibliográfia 169
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv