1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás tartalmi szabályozásának rendszere Magyarországon

Az Oktatáspolitikai Elemzések Központja nyilvános közpolitikai elemzése

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 56 oldal
Sorozatcím: Oktatáspolitikai elemzések
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-682-517-3
Megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatáspolitikai döntések tervezése, meghozatala és implementációja egy differenciált, diverzifikált és információban egyre gazdagabb környezetben zajlik. Az oktatatási rendszerben zajló... Tovább

Előszó

Az oktatáspolitikai döntések tervezése, meghozatala és implementációja egy differenciált, diverzifikált és információban egyre gazdagabb környezetben zajlik. Az oktatatási rendszerben zajló folyamatok irányát különböző, többnyire erős autonómiával rendelkező csoportok tevékenységének eredője jelöli ki. E mellett - abban a mértékben, amennyire az oktatási rendszer egyre nyitottabbá válik - hatást gyakorolnak ezekre a folyamatokra az oktatás társadalmi és munkaerő-piaci eredményességében érdekelt legkülönbözőbb csoportok is. Ilyen körülmények között már nem lehet az oktatáspolitikáról a hagyományos módon gondolkodni: egyre nyilvánvalóbb, hogy ennek a központi politikai akaratot jogszabályok és adminisztratív irányítás útján megvalósító folyamatként való értelmezése régen érvénytelenné vált.
A magyar oktatási rendszer nyolcvanas években megkezdődött átalakulásának hatására az oktatás minden egyes szereplőjének mozgástere és felelőssége megváltozott. Amíg azonban mindenki számára világos, hogy milyen mértékben alakult át a tanulók, a szülők, a pedagógusok, az oktatási intézmények és az iskolafenntartók szerepe, sokszor hajlamosak vagyunk elfelejtkezni arról, hogy ugyanilyen gyökeres változáson ment át a központi oktatásirányítás funkciója is. A régi rendszerben megszokott politikai-adminisztratív ágazati irányítás helyébe az oktatási rendszerben zajló folyamatok vezérlésére, a szereplők viselkedésének befolyásolására irányuló, alapvetően közvetett eszközök alkalmazásával operáló központi oktatásirányításnak kell lépnie. Az oktatáspolitika eszközrendszerének megújulása teszi lehetővé, hogy az oktatásirányítás szereplői megfeleljenek a közoktatási szolgáltatások minőségéért való ágazati felelősségnek. Ennek az új minták szerint működő ágazati irányítási rendszernek egyik kulcseleme az informált és nyílt szakmapolitikai párbeszédnek oktatáspolitikai eszközként való alkalmazása. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Összefoglalás 7
Bevezető 13
1. A tartalmi szabályozás rendszerének modellje 25
1.1 A tartalmi szabályozás szintjei és funkciói 15
1.1.2 A tartalmi szabályozás eszközeinek meghatározása és működtetése 16
1.1.3 Helyi/intézményi programok kidolgozása és elfogadása 17
1.1.4 A tartalomhordozók kidolgozása és intézményi beszerzése 17
1.1.5 A tartalomhordozók használatbavétele, a tanítási-tanulási folyamat 18
1.1.6 Beválásvizsgálat 19
1.2 Kapcsolódó rendszerek 19
1.2.1 Rendszerszabályozás 19
1.2.2 Ellenőrzés/elszámoltathatóság 20
1.2.3 Szakmai szolgáltatás 20
2. A közoktatás tartalmi szabályozásának jellemzői az elmúlt két évtizedben 22
2.1 Célkijelölés 21
2.2 A tartalmi szabályozás eszközeinek meghatározása és működtetése 21
2.2.1 Tantervek 21
2.2.2 Vizsgarendszer 22
2.3 Helyi/intézményi programok kidolgozása és elfogadása 23
2.4 A tartalomhordozók kidolgozása, intézményi beszerzése és használatbavétele 23
2.5 Beválásvizsgálat 24
3. A tartalmi szabályozás rendszerének jellemzői a 2002. évi kormányváltást megelőzően,
valamint a kormányváltást követő főbb változások 25
3.1 A tartalmi szabályozás szintjei és funkciói 25
3.1.1 Célkijelölés 25
3.1.2. A tartalmi szabályozás eszközeinek meghatározása és működtetése 26
3.1.3. A helyi/intézményi programok kidolgozása és elfogadása 27
3.1.4. A tartalomhordozók kidolgozása
és intézményi beszerzése 28
3.1.5. A tartalomhordozók használatbavétele, a tanítási-tanulási folyamat 28
3.1.6. Beválásvizsgálat 29
3.2 Támogató rendszerek 30
3.2.1 Rendszerszabályozás 30
3.2.2 Ellenőrzés/elszámoltathatóság 30
3.2.3 Szakmai szolgáltatások 31
4. A problémák azonosítása, javaslatok 33
4.1. Célkijelölés 34
4.2 Az intézményi háttér 35
4.3. A pedagógusok szerepe 36
4.4 Ágazati együttműködés a tartalomfejlesztésben 37
4.5 Helyi pedagógiai programok elkészítése és elfogadása 37
4.6. Ellenőrzés, elszámoltathatóság 38
4.7. Értékelés, beválásvizsgálat, vizsga 39
4.8 A tartalmi szabályozáshoz kapcsolódó funkciókkal összefüggő problémák 41
5. A javaslatok megvalósíthatósága, hatása, fenntarthatósága és költsége 45
5.1. Hét javaslat 45
5.2 A hét javaslat hatáselemzése 45
Summary - The System of Content Regulation in Hungary 49
Oktatáspolitikai Elemzések Központja 55
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A közoktatás tartalmi szabályozásának rendszere Magyarországon A közoktatás tartalmi szabályozásának rendszere Magyarországon

A lapélek foltosak.

Állapot:
2.340 ,-Ft
19 pont kapható
Kosárba
konyv