1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az emberközpontú vállalkozásirányítás

Egy lehetséges management-filozófia

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskola
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 196 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 200 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XXI. század küszöbén Nyugat-Európa kulcsállamai olyan, önmagukra nézve máris kötelező érvényű határozatok alapján egységesülnek, amelyek révén megteszik az első, döntő jelentőségű lépést az... Tovább

Előszó

A XXI. század küszöbén Nyugat-Európa kulcsállamai olyan, önmagukra nézve máris kötelező érvényű határozatok alapján egységesülnek, amelyek révén megteszik az első, döntő jelentőségű lépést az Európai Közösség létrehozására, távlati céljuk pedig a „határok nélküli Európa" megvalósítása.
Magyarország számára, mintegy 10 év türelmi idő után lehetővé válik az Európai Közösséghez való csatlakozás, ha képesek leszünk jelentős, elsősorban mélyreható gazdasági változásokat véghezvinni. A magyar gazdasági élet szereplőivel szemben követelmény azoknak az Európai Közösség integrációját megalapozó elveknek az ismerete is, amelyek elfogadása az eredményes gazdasági cselekvés mellett és azzal egységben integrálódásunk feltétele.
Az Európai Közösség saját gazdasági tevékenységét megalapozandó, a demokrácia, a pluralizmus, a jogállamiság, a társadalmi haladás közös ideológiai alapelvekből kiindulva egységes szociális tér létrehozására törekszik. Gazdasági tekintetben a különböző tulajdonformák egyenjogúságát hirdeti, és miközben elfogadja a vegyes gazdaságot, távlatilag is a piacgazdaság működését preferálja. Az Európai Közösség a piacgazdasággal összeegyeztethetőnek tartja, sőt támogatja a munkavállalóknak a gazdasági döntésekben való részvételét biztosító formákat, az új részvételi formákkal kapcsolatos kísérleteket, az ehhez kapcsolódó üzemi demokráciát és a technológia humanizálását is. Ezek az elvek éppen azért fogalmazódtak meg, mert a piacgazdaságra alapozó jóléti társadalmak felismerték, melyek azok a működésüket akadályozó, megoldandó társadalmi problémák, amelyek integrációjuk szempontjából is hátráltatóak. A határok nélküli Európa, amelyben a piacgazdaság minden egyén valóságos gazdasági szabadságán, a versenyfeltételek egyenlőségén, tehát az áruk, a munkaerő, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlásán alapul, még csak kitűzött cél. E cél eléréséért a fejlett tőkés piacgazdaságoknak is erőfeszítéseket kell tenniük, megoldási módokat kell keresniük, új típusú gazdaságfilozófiákat kell a gyakorlatban kipróbálniuk. Ezek közül az egyik - amely már a jelenben képvisel egy humanizáltabb jövőt a gazdaságban - az "Emberközpontú vállalkozásirányítás" elmélete, amely egy lehetséges management-filozófiaként is felfogható. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 1
I. rész MANAGEMENT-FILOZÓFIÁK A XX. SZÁZADBAN 3
I. Racionális cselekvés zárt rendszeren belül
1900-1930 (Max Weber, Frederic Taylor) 6
II. Társadalmi cselekvés zárt rendszeren belül
1930-1960 (Elton Mayo, Douglas McGregor, Chester Barnard, Philip Selznik) 7
III. Nyitott rendszer racionális szereplőkkel
1960-70 (Alfréd Chandler, Paul Lawrence, Jay Lorsch) 10
IV. Nyitott rendszer társadalmi szereplőkkel
1970-től napjainkig (Kari Weick, James March, Thomas Peters, Róbert Waterman) 11
II. rész AZ ESZKÖZKÖZPONTÚ VÁLLALKOZÁS 13
1. fejezet: Az ember eszköze eszközévé válik 15
Az eszközember ereje 15
A kapitalizmus szelleme 17
Puritán életvitel és luxus 21
2. fejezet: Egydimenziós vagy többcélú vállalkozói kultúra 23
Egydimenziós ember vagy többdimenziós vállalkozás 23
Az értékek és az eszközök 25
Sokoldalú vállalkozói értékek 27
A vállalkozások belső sebezhetősége 29
Az újfajta értékrendszeren alapuló vállalkozás 31
Régi típusú, egydimenziós vállalkozás 32
A szabadság terhét is vállalni kell 33
Az erkölcs helye és szükségszerűsége 35
Többcélú vállalkozás 37
Az ember nem éri be csak az eszköz-szereppel 41
Az abszolút értékű kapcsolatok 44
3. fejezet: Bürokrácia és technokrácia 47
A bürokrácia logikája 47
A Tao csendben van? 51
Az államnak is megvannak a korlátai 54
A vállalkozás, mint a vállalkozói kultúra forrása 55
Társadalmi innováció 57
4. fejezet: A specializált munkamegosztás 58
A specializált munka 58
A specializálódott ember 60
Elidegenedés a specializációból is fakadhat 63
A taylorizmus ma is működik 65
A specializálódás velejárója a hierarchia 67
A munka az egyik legfontosabb tevékenység az ember életében 68
Az elidegenedett vezető 71
Specializálódás és a felelősség elhárítása 73
A specializálódás egészséges és egészségtelen megnyilvánulásai 76
Specializált információ és józan ész 82
"Kaszárnya-kultúra" 84
A specializálódás és az önmegvalósítás 85
Összefoglalás 88
III. rész AZ EMBERKÖZPONTÚ VÁLLALKOZÁSIRÁNYÍTÁS 89
1. fejezet: Utópia-e az értelmes közös munka? 91
Az értelmes gyári munka lehetőségei 91
Önirányító közösség: kivitelező csoportok, sejtek és műhelyek 94
2. fejezet: Kreatív alkalmazottak - alkotó szellemű vállalkozás 100
Az emberi tényezőre épülő vállalkozás lényege 100
Individualitás: a guruk beszélnek 100
Egy manager egyénisége 102
A cselekvés mint az értékek kifejeződése 104
Ki végzi a munkát? 106
A szolgáltató vállalatként működő termelő üzem 110
A rendi gondolkodásmód felszámolása 112
A kis vállalkozások 115
Parkinson törvénye még ma is érvényben van 118
A technokrata vezető és az emberi tényező 121
Emberek vagyunk 123
A művészetek sem hagyhatók ki 124
Az egyéniség kialakulásának külső gátjai 127
Az egyéniség szerepe a manager tevékenységében 128
3. fejezet: Kölcsönhatás, együttműködés, egyenrangúság 130
Kölcsönhatás és kommunikáció 130
A kölcsönhatás dinamikája 132
Megaláztatás és önbizalom 134
Szabad kölcsönhatás és egy új típusú vezető 140
Egyenrangúság vagy elit kultúra 142
Gyakorlatias gondolkodás és kölcsönhatás 146
4. fejezet A kommunikáció szerepe a vállalkozás működésében 149
Kommunikáció alulról fölfelé 149
A lényegtelen sokszor nagyon is lényeges 155
A kommunikáció jelentősége 158
Értelmes munka és kommunikáció 162
A tettek is „beszélnek" 164
A kommunikáció feladatai 166
A jövő mint perspektíva 169
Vezetőként mit kell tenned? 171
Összefoglalás 172
IV. rész KÖRNYEZETBARÁT VÁLLALKOZÁS 173
Öko-ipari változások előtt állunk 175
Egységes öko-ipari rendszer 176
A reális árak képezhetik egy öko-ipari társadalom alapját 181
Öko-ipari feladatok 183
Az ember alárendeli magát a természet hatalmának 186
Összefoglalás 191
IRODALOMJEGYZÉK 193
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv