| Előszó a magyar kiadáshoz | 5 |
| Előszó | 7 |
| A pedagógia tárgya | 9 |
| A pedagógia tárgya és feladatai | 9 |
| A nevelés az osztálytársadalomban | 10 |
| A nevelés a szocialista társadalomban | 17 |
| A nevelés lényege | 20 |
| A pedagógia kapcsolata más tudományokkal | 23 |
| A pedagógiai kutatás módszerei | 26 |
| A kommunista nevelés célja és feladatai | 29 |
| A nevelési cél jelentősége a pedagógus tevékenységében. A nevelés céljainak objektív jellege | 29 |
| A nevelés célja a szovjet iskolában | 30 |
| A kommunista nevelés területei | 32 |
| A tanulók életkori sajátosságai | 41 |
| A gyermekek nevelése és fejlődése | 41 |
| A nevelés szerepe a gyermek egyéniségének fejlődése | 41 |
| A gyermekek fejlődésének felosztása életkori szakaszokra | 42 |
| A tanulók testi fejlődése | 44 |
| A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor alsó szakaszában | 44 |
| A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor középső szakaszában | 45 |
| A testi fejlődési sajátosságok az iskoláskor felső szakaszában | 46 |
| A tanulók megismerési tevékenysége | 47 |
| A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor alsó szakaszában | 47 |
| A tanulók megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor középső szakaszában | 51 |
| A megismerési tevékenységének sajátosságai az iskoláskor felső szakaszában | 54 |
| A tanulók egyéniségét jellemző vonások kialakulása | 56 |
| Az egyéniség jellemzése az iskoláskor alsó szakaszában | 57 |
| A serdülő egyéniségének jellemzése | 59 |
| Az egyéniség fejlődése az iskoláskor felső szakaszában | 62 |
| Egyéni különbségek a tanulók között | 66 |
| A Szovjetunió közoktatási rendszere | 69 |
| A szovjet közoktatási rendszer alapelvei | 69 |
| A szovjet közoktatási rendszer alapja: az általánosan képző iskola | 73 |
| Az iskolák és iskolán kívüli gyermekintézmények fő típusai | 74 |
| Szakirányú tanitézmények | 78 |
| A pedagógusképzés a Szovjetunióban | 80 |
| A pedagógus a szovjet iskolában | 81 |
| A pedagógus szerepe az új nemzedék nevelésében | 81 |
| A pedagógus munkájának sajátosságai | 83 |
| A szovjet pedagógus egyéniségének fontos tulajdonságai: a kommunista elvhűség és a társadalmi-politikai aktivitás | 83 |
| Miért van szükség a pedagógusnak magas színvonalú általános műveltségre? | 84 |
| A pedagógus pedagógiai szakképzettsége, pedagógiai mesterségbeli tudásának tökéletesítése | 86 |
| A pedagógus viszonya a gyermekhez a nevelésben | 88 |
| A pedagógus mint a pedagógusközösség tagja | 91 |
| A pedagógusközösség segítsége a kezdő pedagógusnak | 92 |
| A testi nevelés | 95 |
| Az iskolai testi nevelés feladatai és tartalma | 95 |
| A testi nevelés lényege, kapcsolata az iskolai kommunista nevelés más területeivel | 95 |
| Az életkori sajátosságok ismeretének fontossága a testi nevelésben | 97 |
| A tanulók testi felkészültségére vonatkozó követelmények | 99 |
| Az iskolai testi nevelés eszközei | 100 |
| Az iskolai testi nevelés eszközeinek rendszere, a testgyakorlatok lényege és jelentősége | 100 |
| A torna | 102 |
| A sport | 105 |
| A játékok | 107 |
| Séták, kirándulások, túrák | 107 |
| Az általános és politechnikai képzés tartalma a szovjet iskolában | 111 |
| A képzés elméletének alapkérdései | 111 |
| A képzésre vonatkozó alapvető elméletek a burzsoá pedagógiában | 112 |
| A forradalom előtti haladó orosz pedagógia képviselői a képzés tartalmáról | 113 |
| A képzés iránya, jellege és a rá vonatkozó követelmények a szovjet iskolában | 115 |
| A szovjet iskola óraterve | 121 |
| A tantárgyak kiválasztása, összetételük | 121 |
| A tantárgyak elosztása tanulmányi évek szerint | 122 |
| A tanév felépítése és a tanulók tanulmányi elfoglaltsága | 123 |
| A szovjet iskola óraterve | 124 |
| A szovjet iskola tantervei és tankönyvei | 126 |
| A tantervek felépítése | 126 |
| A tudományos anyag kiválogatása a tantárgyakhoz | 127 |
| Az oktatás tartalmának lényege az elemi (I-IV.) osztályokban | 129 |
| Az oktatás tartalmának lényege az V-X. osztályban | 131 |
| A tankönyv szerepe és a tankönyvre vonatkozó alapvető követelmények | 144 |
| Az oktatás folyamata | 147 |
| Az oktatási folyamat lényege | 147 |
| Az oktatás fogalma | 147 |
| Az ismeretek elsajátításának folyamata | 148 |
| A tanulók serkentése a tanulásra | 151 |
| Az új tananyag felfogása | 153 |
| A képzeletalkotás | 155 |
| A fogalomalkotás | 156 |
| Az ismeretek rögzítése és az ismétlés | 159 |
| Az ismeretek alkalmazására vonatkozó jártasságok és készségek kialakulása a tanulókban | 160 |
| Az ismeretek, jártassságok és készségek elsajátításának ellenőrzése | 161 |
| A tudományos világnézet alapjainak kialakítása a tanulókban | 162 |
| Az oktatás alapelvei | 164 |
| Az oktatási alapelvek rendszerének megalapozása | 164 |
| A tanulók tudatossága és aktivitása az ismeretek elsajátításában | 166 |
| Az oktatás szemléltetése | 169 |
| Az elmélet és a gyakorlat kapcsolata az oktatásban | 170 |
| Az oktatás rendszeressége és következetessége | 172 |
| Az ismeretek tartós elsajátítása | 173 |
| Az oktatás érthetősége | 174 |
| A tanulók egyéni kezelés az osztállyal való foglalkozás során | 175 |
| Az oktatás módszerei | 177 |
| Az oktatási módszerek jellege a szovjet iskolában | 177 |
| Az oktatási módszer fogalma | 177 |
| A módszer megválasztásának és alkalmazásának összefüggése a tanulók életkori sajátosságaival | 180 |
| Az elbeszélés és az iskolai előadás | 182 |
| A tanár elbeszélése és magyarázata | 182 |
| Az iskolai előadás | 185 |
| A megbeszélés | 187 |
| A megbeszélés célja | 187 |
| A megbeszélési módszerre vonatkozó általános követelmények | 187 |
| A vizsgázandó tárgyak bemutatása | 188 |
| A vizsgálandó tárgyak, jelenségek és folyamatok bemutatása | 189 |
| Képek és grafikus segédeszközök bemutatása | 190 |
| Filmek bemtutása | 192 |
| Tanulmányi kirándulások | 194 |
| Az ismeretek elsajátítása a tankönyv és más könyvek alapján | 198 |
| A tankönyv anyagának elsajátítása | 198 |
| A kiegésztíő irodalom felhasználása | 200 |
| A tanulók önálló megfigyelései, laboratóriumi munkái, gyakorlati feladatai | 201 |
| A tanulók önálló megfigyelései és laboratóriumi munkái | 201 |
| A tanulók gyakorlati munkái | 205 |
| A gyakorlatok | 207 |
| A jártasságok és készségek kialakítására szolgáló gyakorlatok | 207 |
| A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése | 208 |
| Az ellenőrzésre vonatkozó követelmények | 208 |
| A tanulók ismereteinek és munkájának számonkérése folyamatos megfigyelések révén | 209 |
| A tanulók tudásának értékelése | 210 |
| A tanulók tudásának szóbeli ellenőrzése | 212 |
| A tanulók ismereteinek, jártasságainak és készségeinek ellenőrzése írásbeli és gyakorlati munkák útján | 213 |
| A tanulmányi előmenetel összefoglaló értékelése | 214 |
| Az iskolai tanulmányi munka szervezeti formái | 217 |
| A tanulmányi munka szervezeti alapformája: a tanóra | 217 |
| A tanulmányi munka osztály- és tanóra-rendszerű megszervezése | 217 |
| A tanórára vonatkozó didaktikai követelmények | 218 |
| A tanórák rendszerének kialakítása | 219 |
| Az új anyag ismertetésére szánt óra | 221 |
| Az új ismeretek, jártasságok és készségek rögzítésére szánt óra | 225 |
| Az ismeretek, jártasságok és készségek ellenőrzésére szánt órák | 226 |
| Kombinált órák | 227 |
| A tanár felkészülése az órára | 228 |
| Az óra megtartása | 230 |
| A tanulók otthon tanulmányi munkája | 232 |
| A tanulók otthoni munkájának fajai és a házi feladatokra vonatkozó alapvető követelmények | 233 |
| A házi feladatok jellege és terjedelme | 234 |
| A házi feladatok közlésének és ellenőrzésének módszerei | 235 |
| Hogyan foglalkozik a tanár egyes tanulókkal | 236 |
| A tanulók egyéni kezelése az órán és egyéni házi feladataik | 236 |
| Külön foglalkozások a bukásra álló tanulók számára | 239 |
| Az erkölcsi nevelés | 241 |
| Az erkölcsi nevelés feladatai és tartalma a szovjet iskolában | 241 |
| Az erkölcsi nevelés és alapvető feladatai a szovjet iskolában | 241 |
| Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor alsó szakaszában | 246 |
| Az erkölcsi nevelés tartalma az iskoláskor középső szakaszában | 247 |
| Az erkölcsi nevelés tartalma a felső osztályokban | 249 |
| Az erkölcsi nevelés alapfelvei és módszerei a szovjet iskolában | 252 |
| Az erkölcsi nevelés folyamata | 252 |
| Az erkölcsi nevelés alapelvei | 255 |
| Az erkölcsi nevelés módszerei és eszközei | 261 |
| A szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelés | 276 |
| A tanulók hazafias nevelésének lényege és feladatai | 276 |
| A tanulók szovjet hazafiságra és proletár nemzetköziségre nevelése az oktatás folyamán | 279 |
| A hazafiságra és nemzetköziségre nevelés az osztályon és iskolán kívüli munkában | 284 |
| A család szerepe a tanulók hazafias nevelésében | 288 |
| A tudományos ateista nevelés | 289 |
| A tanulók tudományos ateista nevelése mint világnézetük kialakításának szükségszerű mozzanata | 289 |
| A vallásellenes nevelés a természettudományos tárgyak tanításában | 293 |
| Vallásellenes nevelés az irodalom tanításában | 296 |
| Az osztályon kívüli vallásellenes nevelőmunka és a tanulók szülei között folyó tudományos ateista propaganda | 299 |
| A tanulóknak a munkához való kommunista viszonyra nevelése | 302 |
| A munkához való kommunista viszony kialakításával kapcsolatos feladatok | 304 |
| A munkához való kommunista viszony kialakításának legfőbb eszközei az iskolában | 304 |
| A tanulók társadalmilag hasznos munkájának megszervezésére vonatkozó pedagógiai követelmények | 305 |
| A társadalmileg hasznos munka megszervezésének és lebonyolításának módszerei | 308 |
| A társadalmi tulajdon megbecsülésére való nevelés | 311 |
| A tanulók öntudatos fegyelemre nevelés | 316 |
| Az iskolai fegyelem jellege különböző társadalmi viszonyok között | 318 |
| A fegyelem problémája a szovjet pedagógiában | 318 |
| A fegyelem mint a nevelés célja, eredménye és eszköze | 320 |
| A fegyelem mint folyamat | 322 |
| A fegyelem és az életrend | 322 |
| A fegyelem és az életrend tudatos vállalására való nevelés | 324 |
| Aktivitásra és önfegyelemre nevelés | 326 |
| A kultúrális magatartás készségeinek kialakítása | 328 |
| A jutalmazás nevelő ereje | 330 |
| A büntetés szerepe a nevelésben | 333 |
| Az osztály fegyelmezetlenségének megszüntetése | 334 |
| Az egyes tanulók fegyelmezetlenségének leküzdése | 337 |
| Az esztétikai nevelés | 345 |
| Az esztétikai nevelés lényege és feladatai | 345 |
| Az esztétikai nevelésre vonatkozó legfőbb követelmények | 348 |
| A művészet nevelő ereje | 350 |
| Esztétikai nevelés a szépirodalom segítségével | 351 |
| A szépirodalmi művek kifejező előadása | 353 |
| A zenei nevelés | 355 |
| Zenei tömegmunka az iskolában | 358 |
| Esztétikai nevelés a képzőművészet útján | 358 |
| Esztétikai nevelés az iskolai rajztanítás folyamán | 360 |
| Osztályon és iskolán kívüli képzőművészeti foglalkozások | 361 |
| A színház és a film az iskola oktató- és nevelőmunkájában | 363 |
| Színjátszó csoportok az iskolában és az iskolán kívüli tanitézményekben | 364 |
| A tánc | 365 |
| Az iskolai diákközösség | 367 |
| Az iskolai közösség kialakítása és nevelése | 367 |
| A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében | 367 |
| A diákközösség az iskolai nevelés rendszerében | 367 |
| A diákközösség szerep a szovjet iskolában | 369 |
| Az osztály mint elsődleges közösség, kapcsolata az iskolai közösséggel | 372 |
| A diákközösség szervei | 373 |
| Ideiglenes közösségi megbízatások | 375 |
| A diákközösség kialakításának és nevelésének legfőbb útjai | 375 |
| Egységes követelmények a tanulókkal szemben | 376 |
| A tanulók aktivájának nevelése | 377 |
| A tanulók egész tömegének bevonása a közösségi munkába | 379 |
| Az iskolai közösség kapcsolatainak kialakítása más ifjúsági és felnőtt közösségekkel | 381 |
| Az iskolai hagyományok kialakítás és megszilárdítása | 383 |
| Az iskolai diákközösség fejlesztésének és megszilárdításának útjai | 384 |
| Az osztályfőnök, az elsődleges közösség szervezője és nevelője | 384 |
| Az osztályfőnök nevelőmunkájának lényege | 384 |
| Az osztályközösség szervezése és nevelése | 386 |
| A tanulók tanulmányozása | 388 |
| Az osztály előmenetelének javítása és fegyelmének megszilárdítása | 386 |
| Az osztályon kívüli munka szervezése és lebonyolítása | 390 |
| Az osztályfőnök munkatervének elkészítés és munkájának nyilvántartása | 391 |
| Az iskolai úttörő- és komszomolszervezet | 393 |
| A kommunista gyermek- és ifjúsági szervezet jelentősége a nevelés rendszerében | 393 |
| Az úttörőszervezet munkája | 399 |
| A komszomolszervezet munkája | 416 |
| Osztályon kívül és iskolán kívüli foglalkozás a tanulókkal | 435 |
| Az osztályon kívüli és az iskolán kívüli munka rendeltetése, kapcsolata az iskola általános oktatási és nevelési feladataival | 435 |
| Az osztályon és iskolán kívüli munka sajátosságai | 436 |
| Az osztályon és iskolán kívüli munka legfőbb ágai | 437 |
| Az osztályon és iskolán kívüli munkára vonatkozó legfőbb pedagógiai követelmények | 439 |
| A kulturális tömegrendezvények szervezése | 442 |
| A szakköri munka megszervezése | 443 |
| Az osztályon kívüli testnevelési munka megszervezése | 449 |
| Az iskola és a család együttműködése a nevelés terén | 453 |
| Az iskola és a család kapcsolata | 453 |
| A családban folyó kommunista nevelés eredményességének legfőbb feltételei | 454 |
| Az alsó iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 455 |
| A középső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 458 |
| A felső iskolás korcsoportba tartozó gyermekek oktatásának és nevelésének a szülőkkel megtárgyalandó kérdései | 461 |
| A pedagógusok találkozásai, négyszemközti beszélgetései a szülőkkel | 466 |
| A szülői értekezletek és a pedagógiai tömegpropaganda | 468 |
| A szülői bizottság tevékenysége | 471 |
| Az iskola igazgatása és vezetése | 475 |
| A beiskolázás megszervezése | 475 |
| A tanulók felvétele, az iskolába való normális bejárások biztosítása | 475 |
| Az osztályok összeállítása | 477 |
| Az iskolai internátus | 479 |
| Az iskola pedagógiai irányítása | 480 |
| Az igazgató és a tanulmányi vezető | 480 |
| Az iskolai oktató- és nevelőmunka tervezése | 482 |
| Az órarend | 484 |
| A tanulók napirendjének egészségügyi alapelvei | 485 |
| Az iskolai élet és munka megszervezésének rendje | 487 |
| A tanárok munkájának ellenőrzése | 488 |
| Az igazgatónak az osztályfőnökök és a diákszervezetek munkájával kapcsolatos tevékenységek | 491 |
| A pedagógusközösség és annak szerepe az iskolai vezetésben | 492 |
| A pedagógusközösség döntő szerepe a kommunista nevelés magas színvonalának biztosításában | 492 |
| Az iskola pedagógiai tanácsa | 494 |
| A módszertani munka megszervezése a pedagógusközösségben | 496 |
| Az iskolai munka anyagi feltételeinek biztosítása | 497 |
| Az anyagi feltételek jelentősége a normális iskolai munka szempontjából | 497 |
| A tanterem és annak bútorzata, az iskolai tanulányi felszerelések | 498 |
| A tanműhelyek és a gyakorlókert | 499 |
| A film felhasználása az iskolában | 502 |
| Az iskolai könyvtár | 503 |
| Az iskola nyilvántartási és beszámolási kötelezettsége | 505 |
| A nyilvántartás és a beszámoló jelentések: jelentőségük az iskolai munka irányítása szempontjából | 505 |
| Függelék | |
| Törvény az iskola és az élet kapcsolatának megszilárdításáról és a Szovjetunió közoktatási rendszerének továbbfejlesztéséről | 511 |
| I. A. Kairov: Az SZKP XXI., rendkívüli kongresszusának határozatai és a neveléstudomány feladatai | 529 |