| Előszó | 3 |
| Neveléselmélet (Dr. Bernáth József, dr. Komlósi Sándor, dr. Kovács Sándor, dr. Várnagy Elemér, dr. Vastagh Zoltán) | |
| Főbb nevelési alapelvek (Dr. Komlósi Sándor) | 7 |
| A szocialista eszmeiség és a szocialista össztársadalmi gyakorlatban való tevékenység egységének elve | 8 |
| A közösségi nevelés és az egyéni sajátosságok együttes figyelembevételének elve | 9 |
| A követelés és a tisztelet egységének elve | 10 |
| A pozitívunokra támaszkodás elve | 11 |
| A pedagógusok vezető szerepe és a tanulók önállósága egységének elve | 12 |
| A pedagógusok és a tanulók tudatoságának elve | 13 |
| A nevelési ráhatások egységessége biztosításának elve | 15 |
| Kiegészítő irodalom | 16 |
| Feladatok | 17 |
| A nevelés folyamata (Dr. Komlósi Sándor) | 19 |
| A társadalmi jelleg | 19 |
| A szocializáció és a nevelés | 20 |
| Az ellentmondásos jelleg: folyamatosság és megszakítottság | |
| A közösségi, átfogó, dinamikus jelleg | 22 |
| A társadalmi követelmény közvetítése: belsővé válás és külsővé válás | 23 |
| A személyiségfejlesztés | 24 |
| A tapasztalat - a tudati feldolgozás - a tevékenység | 25 |
| A sztohasztikus jelleg | 27 |
| A tervezés és irányítás | 27 |
| A nevelési folyamatra vonatkozó feldolgozások | 28 |
| A világnézet-alakítás: a nevelés átfogó funkciója (Dr. Komlósi Sándor) | 32 |
| A világnézet és a világkép fogalma | 32 |
| A világnézet-alakítás mint nevelési funkció | 35 |
| A közösség átfogó pedagógiai hatásrendszere (Dr. Vastagh Zoltán) | 43 |
| A közösségi nevelés fogalma, jelentősége és ismérvei | 43 |
| A közösség lényeges jegyeire vonatkozó újabb kutatás | 56 |
| A közösség és az egyén | 57 |
| A tevékenység kiemelt szerepe | 59 |
| A közösség fejlődéstörvényei | 61 |
| Önkormányzat és pedagógiai irányítás. A nevelőközösség | 65 |
| Az elsődleges közösség pedagógiai funkciói | 68 |
| Az iskola nevelési rendszere | 72 |
| A nevelés fő feladatai | 77 |
| Az értelmi nevelés (Dr. Bernáth József) | 77 |
| Az erkölcsi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 84 |
| A testi nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 115 |
| Az esztétikai nevelés (Dr. Vastagh Zoltán) | 125 |
| A politechnikai nevelés (Dr. Komlósi Sándor) | 139 |
| A nevelésmódszertan alapjai (Dr. Vastagh Zoltán) | 148 |
| A nevelési módszer fogalma | 148 |
| A nevelési módszerek hagyományos osztályozása | 149 |
| Az összes ráhatás tudományos megszervezése | 155 |
| A nevelő a szociális kapcsolatok hálózatában (szociális technikák) | 159 |
| A nevelés főbb színterei | 165 |
| Az iskola és a környezet (Dr. Kovács Sándor) | 165 |
| A napközi otthon és az iskolaotthon (Dr. Vastagh Zoltán) | 173 |
| A bentlakásos intézmények (Dr. Bernáth József) | 182 |
| Az úttörőszervezet (Dr. Kovács Sándor) | 188 |
| A család (Dr. Komlósi Sándor) | 200 |
| A gyermekek speciális nevelési problémái (Dr. Várnagy Elemér) | 218 |
| Az organikusan sérült gyermekek | 219 |
| A hátrányos helyzetű gyermekek | 222 |
| A nehezen nevelhető gyermekek | 226 |
| A hátrányos helyzetű cigány gyermekek nevelése | 229 |
| A nevelőmunka tervezése, a koordináció és az eredményvizsgálat (Dr. Vastagh Zoltán) | 236 |
| A tervezés kérdései | 236 |
| A nevelőhatások koordinálása | 240 |
| Az osztályfőnök főbb feladatai | 241 |
| A nevelési eredmény vizsgálata | 248 |