| Előszó | 5 |
| A kommunista erkölcsi nevelés tartalma és feladatai (Ágoston György) | 7 |
| A szocialista hazafiságra és a proletár internacionalizmusra nevelés feladatai | 9 |
| A szocialista humanizmusra nevelés feladatai | 11 |
| Az igazság szeretetére nevelés feladatai | 15 |
| A munkához való szocialista viszonyra nevelés feladatai | 17 |
| A szocialista fegyelemre nevelés feladatai | 22 |
| Az erkölcsi tulajdonságok kialakításának feltételei (Ágoston György) | 27 |
| Az erkölcsi tudatosság kialakításának feladata | 27 |
| Az erkölcsi érzelmek fejlesztésének feladata | 31 |
| Az akarat fejlesztésének feladata | 33 |
| A jó szokások kialakításának, megerősítésének és a rossz szokások leküzdésének feladata | 36 |
| Az erkölcsi nevelés alapelvei (Ágoston György) | 41 |
| Az erkölcsi tudatosság és tapasztalat összhangjának elve | 41 |
| A tudatra való ráhatás és a követelés párhuzamosságának elve | 42 |
| A gyermekek jó tulajdonságaira való támaszkodás és a rossz tulajdonságok ezúton való leküzdésének elve | 43 |
| A gyermekek egyéniségének tisztelete és a velük szemben támasztott követelések elve | 44 |
| Az aktivitásra és a fékezésre irányuló nevelés helyes arányának elve | 45 |
| A tekintély és az önállóság elve | 46 |
| A különböző nevelési tényezők együttműködésének és összhangjának elve | 47 |
| Nevelés a közösségben (Ágoston György) | 49 |
| A közösség jelentősége a kommunista erkölcsi nevelésben | 49 |
| A közösség fogalma és ismérvei. A gyermekközösség sajátosságai | 49 |
| Az iskola mint közösség | 53 |
| A közösség tagozódásának általános törvénye | 54 |
| A távlatok rendszere | 61 |
| A hagyomány szerepe a közösségi nevelésben | 64 |
| A közösség fejlődésének szakaszai. A közösségi közvélemény | 66 |
| A közösség szervezettsége, vezető szervei, tisztségviselői | 69 |
| Az egyénre való ráhatás módja a közösségben | 74 |
| A pedagóguskollektíva feladatai az iskolai közösségben | 77 |
| Az erkölcsi nevelés módszerei (Ágoston György) | 83 |
| A meggyőzés módszere | 84 |
| A gyakorlás módszere | 89 |
| Az ösztönzés módszere | 93 |
| A büntetés módszere | 96 |
| Az esztétikai nevelés (Jausz Béla) | 103 |
| Esztétikai alapfogalmak, az esztétikai nevelés célja, feladatai, folyamata és helye a nevelésben | 103 |
| Az esztétikai nevelés és a művészeti nevelés kapcsolatai; az esztétikai nevlésre vonatkozó alapvető követelmények | 112 |
| Az esztétikai nevelés menete a gyermek fejlődésének szakaszaiban | 114 |
| A testi nevelés (Jausz Béla) | 135 |
| A testi nevelés helye a nevelés rendszerében | 135 |
| A testi fejlődés főbb jellegzetességei és ezek ismeretének jelentősége | 137 |
| A testi nevelés feladatai és eszközei | 143 |
| Az iskolai nevelés és sport | 146 |
| A tanórán kívül végzett iskolai és az iskolán kívüli munka (Jausz Béla) | 1532 |
| A tanórán kívül végzett iskolai munka és az iskolán kívüli munka helye az oktatás-nevelés rendjében és ezek feladatai | 153 |
| A tanórán kívül végzett munka ágai és formái | 154 |
| A tanórán kívül végzett munka sajátságai | 156 |
| A tanórán kívül végzett munka szervezésének és vezetésének elvei | 157 |
| Az iskolán kívül végzett munka | 160 |
| Az iskola és a család együttműködése (Jausz Béla) | 161 |
| Az iskola és a család kapcsolata | 161 |
| A családi nevelés eredményességének feltételei | 162 |
| A családban végezhető nevelőmunka fontosabb szempontjai | 162 |
| Az iskola és a család érintkezésének formái | 167 |