| A korszerűsítés útján | |
| Kornidesz Mihály: Iskoláink folyamatos korszerűsítésének célja a személyiségfejlesztés | 7 |
| Sorsdöntő lehet az iskola (Császtvay István beszélgetése Hanga Máriával) | 19 |
| A magyar közoktatás jelene és jövője (Gábor István beszélgetése Szabolcsi Miklós akadémikussal) | 23 |
| Az oktatáspolitikai döntésekhez szükség van a nagy társadalmi folyamatok jobb ismeretére (Tóth László interjúja Gazsó Ferenccel) | 27 |
| Dinamikus stabilitásra van szükség az iskolában (Sarkadi László beszélgetése Pataki Ferenccel) | 34 |
| Programunk a hagyományt és az időszerűséget egyesíti (Tóth László beszélgetése Horváth Mártonnal) | 48 |
| A pedagógia válságtünetei és a megoldáskeresés útjai (Rét Rózsa interjúja Mihály Ottóval) | 58 |
| Csoma Gyula: A tananyag bűvöletében | 67 |
| Kronstein Gábor: Mit ér a tudomány, ha pedagógia? | 87 |
| Földes Éva: Oktatásügyünk válsága és a neveléstudomány | 91 |
| A pedagógia és a pszichológia önvizsgálata - viták 1981/82 | |
| Gondolatok a pedagógiai kutatásról (A Pedagógiai Szemle vitája | 101 |
| Nagy József: A pedagógiai kutatás helyzete és perspektívái (Vitaindító) | 101 |
| Inkei Péter: A kutatás új stratégiájának igénye a pedagógiában | 117 |
| Vastagh Zoltán: Kutató-fejlesztő munka az iskolában | 123 |
| Zrinszky László: A neveléstudomány önvizsgálatához | 130 |
| Falus Iván: A pedagógia rangja és színvonala | 144 |
| Hunyady Györgyné: A pedagógia a társadalomtudományok körében | 154 |
| Gáspár László: Hol tarta a magyar neveléstudomány? | 162 |
| Salamon Zoltán: A neveléstudományi kutatások továbbfejlesztése | 170 |
| Köpeczi Béla: Néhány gondolat a pedagógiai kutatásról | 175 |
| A vita további cikkeiből (Báthory Zoltán, Orosz Sándor, Galicza János hozzászólásából) | 175 |
| A pszichológia önvizsgálódásának vitacikkei - különböző folyóiratokból | 187 |
| Garai László: Patthelyzetben (Jegyzetek a magyar pszichológia helyzetéről) | 187 |
| Mérei Ferenc: A bujdosú emberismeret | 196 |
| Buda Béla: Másra van szükség, mint amit a pedagógusképzés eddig eladott | 202 |
| Montágh Imre: A pedagógusszemélyiség | 205 |
| Hűvös Éva: Amiben előrelépett a pszichológia | 208 |
| Hegedüs T. András: Önismeret és önkínzás: a pszichológia "válsága" | 211 |
| Részletek az Alföld vitájából (Varga Csaba, Miksa Lajos, Koós Ferenc, Mátrai István és D. Rácz István írásából) | 218 |
| Kronstein Gábor: Kié az iskola? | 237 |
| A Mozgó Világ vitájából | 243 |
| Andor Mihály: Vitazáró helyett | 243 |
| Információk más vitákról (A pedagógusok terheinek csökkentésésről. A Tanító vitája. A Magyar Nemzeti vitacikkei) | 256 |
| Többféléről | |
| Száraz György: Történelmünk birtokbavétele | 261 |
| Ján László: A versenyló halála (II. rész) | 276 |
| Ján László: Kultúrpolitika és ifjúságvédelem | 287 |
| Csontos Tibor: Felborult értékrend? | 292 |
| Varga Domonkos: Ne hallgass anyádra! | 296 |
| Szényi Gábor: Az egység kétsége | 299 |
| Csulák Mihály: Módszer és egyéniség | 303 |
| "Nem törtem össze, csak elfogyott a lélegzetem." (Csontos Magda interjúja Gáspár Lászlóval - a szentlőrinci nevelési kísérletről) | 309 |
| Válogatott bibliográfia | 321 |