1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai műhely 1988. december

Pedagógiai, közművelődési folyóirat - XIV. évfolyam 4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Azt hiszem, hogy a jelenlegi helyzet kulcsszavát az autonómia fogalmában foglalhatnám össze. A döntő kérdés, hogy mennyi önállóság kerül az iskolákhoz és a pedagógusokhoz; hogy a szakmai... Tovább

Előszó

Részlet:
"Azt hiszem, hogy a jelenlegi helyzet kulcsszavát az autonómia fogalmában foglalhatnám össze. A döntő kérdés, hogy mennyi önállóság kerül az iskolákhoz és a pedagógusokhoz; hogy a szakmai döntések az iskolákban, a tanárok fejében történnek-e vagy valahol máshol. Mai elmélkedésemnek központjába ezért az autonómiát szeretném állítani.
Autonómián, hogy kezdettől fogva világos legyen, azt értem, hogy a nevelés, az iskolai tanulás kérdéseiben pedagógiai szempontok alapján a felelős helyeken lehessen dönteni. Addig, amíg ezeket a döntéseket helyettünk, pedagógusok helyett, mások hozzák meg, addig amíg a döntéseket a magunk posztján nem tudjuk vállalni, addig tulajdonképpen nem beszélhetünk arról, hogy értelmiségiek vagyunk a szónak abban az értelmében, hogy az ember a tanult műveltsége alapján képes dönteni.
Természetesen tudom, hogy a mi szakmánkban ezt tradicionális gátak nehezítik, tehát a magyar pedagógus sohasem volt igazán önálló értelmiségi léttel rendelkező ember, még 40 évvel ezelőtt sem.
Talán a középiskolai tanár igen, de a néptanító már aligha. A magyar iskolaügy története bizonyítja, hogy iskolarendszerünk nem balkanizált, ellenkezőleg: hosszú időn keresztül az európai fejlődéssel lépést tartva fejlődött. Eötvös reformja a múlt század közepén akkor következett be, amikor az európai fejlett országokban általában. Az osztrák örökös tartományokban, így Magyarországon is, az 50-es években bevezetik a 8 osztályos gimnáziumot és így megteremtik a középfokú oktatás alapjait. Ez szintén egy olyan intézkedés volt, amely az európai fejlődést biztosította számunkra.
Aztán másként látjuk ma már a két világháború közti időszak oktatáspolitikáját is. Kezd terjedni a neveléstörténészek és a történészek között az a nézet, hogy a Klebelsberg-érának, amit sokáig negatívan ítéltek meg, máig ható eredményei vannak. Legfőképpen az infrastruktúra fejlesztésében. Olyan iskolaépületeket hoztak létre, amelyek ma is állnak, melyekben ma is folyik a nevelés és tanítás." Vissza

Tartalom

OKTATÁS-NEVELÉS
Báthory Zoltán : Iskolafejlesztés ma és holnap 5
Gáspár László : Az iskolakísérletek a megújulási folyamatban 11
Pregun István : Az egyház és az iskola 17
Czeglédy István - Czeglédy Istvánné : Új matematikatankönyv és munkafüzet az 5. osztályban 30
FÓRUM
Kormány Gyula : Tapasztalatok a BGYTKF-án az 1988. évi földrajz felvételi vizsgákon 36
Lázár Miklós : Főiskolai felvételi vizsga - magyar nyelv és irodalomból - egy középiskolai tanár szemével 42
Vincze István : A szakmai munkaközösségek szerveződése iskolánkban 46
Harcsa Tiborné : „Idea" avagy elképzelések az óvodai szaktanácsadásról (2000 körül) 51
SZABÓ GÉZA: Egy kordokumentumról 58
KÖZMŰVELŐDÉS
Margócsy József: Szatmár-Bereg kulturális múltja 63
Nagy Ferenc : Gondolatok a közművelődés megújulásáról 72
Bur Gábor: Közművelődés a Múzeumfaluban 76
IRODALOM, MŰVÉSZET
Dobos László : Színházcsinálók 79
Tarcai Zoltán : Néhány adat a „dalok daláról" 85
Virányi Györgyné : A Szatmári Irodalmi Napok 94
BEMUTATJUK
Gilányi János : Dr. Merényi Oszkár (1895-1981) 97
Fazekas Árpád : Dr. Thanhoffer Lajos 103
Szedlák Richárd : Csendes jubileum 107
SZEMLE
Beke Kata: Jelentés a kontraszelekcióról (KARÁDI ZSOLT) 120
A cigányok és az iskola (NÓVÁK GÁBOR) 123
Agrárnépesség, agrártársadalom (BENE JÁNOS) 125
Az 1987-88. tanulmányi versenyekről (BORBÉLY GYÖRGY) 128
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógiai műhely 1988. december Pedagógiai műhely 1988. december Pedagógiai műhely 1988. december Pedagógiai műhely 1988. december Pedagógiai műhely 1988. december Pedagógiai műhely 1988. december

A borító enyhén foltos, töredezett. Néhány oldalon aláhúzások, bejegyzések láthatóak.

Állapot: Közepes
840 Ft
330 ,-Ft 60
2 pont kapható
Kosárba
konyv