| Előszó (Kelemen Elemér) | 3 |
| A neveléstudomány helye, szerepe a tudományok rendszerében | |
| Kármán Mór: A pedagógia helye a tudományok sorában | 9 |
| Fináczy Ernő: A nevelés tudománya | 15 |
| Weszely Ödön: A pedagógia helye a tudományok rendszerében | 21 |
| Imre Sándor: Pedagógia és politika | 26 |
| Imre Sándor: A neveléstudomány magyar feladatai | 34 |
| A nevelés fogalma, célja és feladatai | |
| Waldapfel János: A nevelés fogalma, joga és kötelessége, tartalma, célja, nehézségei | 45 |
| Fináczy Ernő: A nevelés célja | 51 |
| Weszely Ödön: A nevelés célja | 57 |
| Imre Sándor: A nevelés célja és feladatai | 64 |
| Weszely Ödön: A nevelő hatás elmélete | 76 |
| Barankay Lajos: Nemzeti értékeink tudatosítása a nevelésben | 86 |
| A nevelés gyakorlata és módszerei | |
| Imre Sándor: A nevelés alakjai | 97 |
| Várkonyi Hildebrand: A gyermeki személyiség megismerése | 102 |
| Várkonyi Hildebrand: Az érzelmek nevelése | 107 |
| Baranyai Erzsébet: A kedélyre való hatás a cselekvés iskolájában | 111 |
| Vértes O. József: Miliő és gyermeki lélek | 115 |
| Weszely Ödön: Az esztétikai nevelés | 132 |
| Imre Sándor: Az egészséges életre való nevelés (testnevelés) | 137 |
| Darányi Gyula: Általános iskolaegészségtan | 143 |
| Imre Sándor: Nyugtalan idő, nyugodt nevelés | 152 |
| A pedagógus | |
| Waldapfel János: Tanár és tudós | 159 |
| Bognár Cecil: Tanártípusok | 163 |
| Várkonyi Hildebrand: A nevelő ethosza és lélektana | 170 |
| Imre Sándor: Az iskolai nevelő | 182 |
| Belohorszky Ferenc: Az osztályfőnök | 191 |
| Weszely Ödön: Az egyéniség | 200 |
| Modern pedagógiai irányzatok, útkeresések | |
| Fináczy Ernő: Újabb pedagógiai törekvések | 213 |
| Ozorai Frigyes: Modern pedagógiai irányok, törekvések | 218 |
| Kenyeres Elemér: Az új iskola és pedagógiája | 227 |
| Garai József: Az új iskolák összehasonlítása | 237 |
| A Ma iskolája (A munkaiskola) | 245 |
| Kratofil Dezső: A cselekvő iskola néhány gyakorlati problémája | 256 |
| Utószó: a válogatásról, a szerzőkről | 264 |