A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai Szemle 1963. május

Az Országos Pedagógiai Intézet folyóirata, XIII. évfolyam 5. szám

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 96 oldal
Sorozatcím: Pedagógiai Szemle
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Német, francia és orosz nyelvű tartalomjegyzékkel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

Erősítsük a pedagógusközösségek összeforrottságát!
Elmúlt évtizedben sokszor leírtuk ezt a szót: pedagógusközösség, Sok cikk és tanulmány fejtegette, hogy a szocialista... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

Erősítsük a pedagógusközösségek összeforrottságát!
Elmúlt évtizedben sokszor leírtuk ezt a szót: pedagógusközösség, Sok cikk és tanulmány fejtegette, hogy a szocialista nevelés csak pedagógusközösségek műve lehet, hiszen egységbe forrt, azonos világnézet és pedagógiai módszertan alapján cselekvő nevelőtestületek nélkül nem lehet eredményes munkát végezni. E fejtegetések azonban jobbára elvont pedagógiai elvek formájában hangzottak el. így háttérbe szorultak maguk az eleven és forró emberi kapcsolatok, az élő pedagógusportrék.
Gyakran elhangzott szemrehányásként a pedagógiával szemben, hogy „gyermektelenné" vált. Valamilyen átlagos, élő és mozgékony, arc nélküli „gyermek" tekintett ránk a pedagógiai művek lapjairól. A gyermekélet sokszínűsége és a gyermeki egyéniségek tarkasága megfakult e lapokon. Némiképpen hasonló osztályrész jutott a pedagógusnak is: a pedagógiai irodalomban ő is csak a vele szemben támasztott követelmények foglalatává, „a pedagógus elvont fogalmává vált. Ügy hisszük, nagyobb ember - közelségből lehet és kell szólni a pedagógusközösségről.
Egy-egy tanári közösség tagjai ugyanis nem csupán bizonyos pedagógiai elvek személytelen szócsövei. A pedagógusközösség sokszínű emberi egyéniségekből formálódó együttes; ahány nevelő, annyiféle egyéniség és törekvés, szenvedély és érdeklődés. Vezetők és vezetettek, fiatalok és idősebbek, férfiak és nők, aktívak és visszahúzódók, derűsek és zárkózottak, érzékenyek és magabiztosak, elismert és kudarc-kísérte tanárok, sokat magukra vállalók és kényelmeskedők ezernyi árnyalatú ötvözete minden tanári testület. A barátság és ellenszenv, a segítőkészség és irigység, vonzódás és elutasítás s az érzelmi skála megannyi színe közöttük is megtalálható. Érthető hát, ha e szó: pedagógusközösség mindig bonyolult és sokágú emberi kapcsolatokat, viszonylatokat, összefűző vagy megosztó érzelmi és értelmi szálakat is jelent. Nem egyszerű dolog harmonikus és egységes egésszé formálni egy ilyen közösséget.
Az emberek közötti kapcsolatok minden intézményben rányomják bélyegüket a munka eredményességére. Sokszorosan így van ez a tanári kollektívában. Az itt kialakult kapcsolatok még kevésbé jelentenek magánügyet, mint egyebütt. Pedagógiai tényezővé válnak, közvetlenül is hatnak a gyermekekre. Ezen felül pedig sokszor meghatározzák a pedagógusok közérzetét, hangulatát, s így közvetve is befolyásolják a nevelőmunkát.
A pedagógusok körében általában igen erőteljes testületiség, kollegialitás érvényesül. E kollegialitás gyakran egy fajta sajátos szakmai etika összefoglaló jellemzőjévé válik, részben pedig hagyományosan alakult érintkezési formákat - ha úgy tetszik - etikettet is jelent.
Ne szóljunk most részletesen arról, hogyan alakult ki a pedagógustársadalomban ez a testületiség. Bizonyára összefügg a pedagógusoknak mint a legszámosabb értelmiségi rétegnek sajátos társadalmi helyzetével is. A pedagógusmunka mindig testületiséggel járt együtt, mindig a tanárok szoros együttműködését és közös erőfeszítését igényelte. Vissza

Tartalom

Erősítsük a pedagógusközösségek összeforrottságát 401
A NEVELÉS ELMÉLETE ÉS
GYAKORLATA
Ballér Endre:
A szocialista tanár-diák viszony néhány
kérdése a pedagógus és a középiskolai
osztályközösségek kapcsolatában 406
Dr. Eiben Ottó :
A testi fejlettség megítélésének kérdései 419
Mikó Pálné:
Mondatmodellek a nyelvoktatásban. (Az automatizálás elvi és gyakorlati kérdéseiről) 429
NEVELÉSTÖRTÉNET
Mák Mihály:
A neonacionalizmus terjesztésének főbb
módszerei az ellenforradalmi rendszer idején 441
SZEMLE
Dr. Gerhart Neuner:
A szocialista iskolaügy továbbfejlesztésének problémái és feladatai a Német Demokratikus Köztársaságban (Fordította:
Juhász Ferenc) 452
Petrikás Árpád:
A közösség és a személyiség nevelésének
egysége a középiskolás tanulók formálásában - Kandidátusi értekezés tézisei, 1963 - 461
KÖNYVEK
Kioltott fáklyák (Simon Gyula dr.) 472
Mit vár a társadalom az iskolai oktatástól? (Ábent Ferenc dr - Takács Etel) 475
A Szarvasi Óvónőképző Intézet Évkönyve
II. Szarvas, 1962. (Mészáros István dr.) 479
FOLYÓIRATOK
Pedagógiai folyóiratirodalom 1962. (Jaki László) 483
Kwartalnik Pedagogiczy (Kováts Gyula dr.) 488
KRÓNIKA
Az OPI életéből 492
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógiai Szemle 1963. május Pedagógiai Szemle 1963. május Pedagógiai Szemle 1963. május Pedagógiai Szemle 1963. május

A borítón tulajdonosi bejegyzés található. A gerinc javított, a lapélek és a kötet néhány lapja enyhén foltos.

Állapot:
930 Ft
340,-Ft 50 25
2 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv