A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Pedagógiai Szemle 1987. szeptember

A Magyar Pedagógiai Társaság és az Országos Pedagógiai Intézet folyóirata - XXXVII. évfolyam 9. szám

Előszó

Részlet:
"Az elmúlt éve, kiben vezető párt- és állami szerveik mélyen elemezték a magyar közoktatási rendszer helyzetét és azokat az aktuális társadalmi, gazdasági és (tudományos folyamatokat,... Tovább

Előszó

Részlet:
"Az elmúlt éve, kiben vezető párt- és állami szerveik mélyen elemezték a magyar közoktatási rendszer helyzetét és azokat az aktuális társadalmi, gazdasági és (tudományos folyamatokat, amelyek mindenkor meghatározzák az oktatási rendszerrel szemben támasztott társadalmi igényeket.
Az elemzésből levont végső konklúzió az, hogy a magyar oktatási rendszer a 80-as, 9Q-es években csakis akkor tud lépést tartani a gazdasági, technikai és tudományos fejlődés igényeivel és szükségleteivel, ha az oktatási rendszer egészében mélyreható változások következnek be, ha tehát az iskolát sikerül bekapcsolni a magyar társadalomban általánosan kibontakozó reformfolyamatokba, mégpedig nemcsak azzal az igénnyel, hogy az oktatási rendszer képes legyen követni a társadalmi reformfolyamatok a t, hanem mindenekelőtt azzal az igénnyel, hogy maga is aktív eleme, katalizátora legyen ezeknek a .reformfolyamatoknak.
A magyar oktatási rendszer alapvető problémáját és ellentmondását a 80-as évek elején a következőképpen körvonalaztuk: az oktatási rendszerben nagy és eredményes fejlődés következett be, mindenekelőtt azáltal, hogy az iskolázási lehetőségeket a felszabadulást követő évtizedben gyorsan és eredményesen kiiterjesztettük.
Nemcsak a nyolcosztályos általános iskola elvégzése vált általánossá, hanem általánosan hozzáférhetővé tettük a középfokú oktatásban való részvételt is. Az általános iskolát elvégző ifjúság mintegy 95%-a a középiskolák különböző típusaiban tovább folytatja tanulmányait. Ezek a mennyiségi eredmények nemcsak mennyiségi változást jelentenek a magyar oktatásban és kultúrában, hanem egyúttal minőségi fejlődést is, mert ez a fejlődés számottevően gyarapította a magyar lakosság általános és szakmai műveltségét, ezáltal (elősegítette azt a gazdasági, társadalmi fejlődést, amely a felszabadulást követő évtizedben hazánkban kibontakozott.
Az oktatás nagymérvű mennyiségi fejlesztésével azonban a minőség javulása nem tudott lépést tartani. Meglehetősen jól kitapintható ellentmondás keletkezett a mennyiségileg teljeskörűvé tett általános iskolai és középiskolai képzés, továbbá az oktatónevelő munka minősége, hatékonysága között. Általában elmondható, hogy az oktató-nevelő munka minősége több területen elmarad a társadalom igényedtől és szükségleteitől, sőt megállapítható az is, ha bizonyos változások nem következnének be, akkor ez az ellentmondás egyre inkább felerősödne a magyar oktatási rendszerben.
Ennek a minőségi típusú ellentmondásnak az okait a következőképpen lehetne nagyon röviden vázolni." Vissza

Tartalom

Gazsó Ferenc: Az oktatási rendszer korszerűsítése 835
Csapó Benő: A kombinatív képesség fejlesztése az általános 844
Varga László: Egy osztály rejtett életéről 854
Felkai László: Wlassics Gyula minisztersége 867
Bakonyiné Vince Ágnes: Gondolatok az Óvodai Nevelés negyven évéről 877
ÚTKERESÉSEK AZ ISKOLAPSZICHOLÓGIÁBAN 889
Elöljáróban 889
TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEK ÉS SZERVEZETI KÉRDÉSEK
Tunkli László: Az iskolapszichológia előzményei Magyarországon 893
Horányi Annabella - Kósáné Ormai Vera - Radnóti Emőke: Az iskolapszichológus és a nevelési tanácsadó együttműködése 896
A PSZICHOLÓGUS AZ ISKOLÁBAN: AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS
FORMÁI ÉS DILEMMÁI
Klein Sándor: Pszichológusok a tanulóközpontú iskoláért 900
Hevesi Katalin - Tardos Anna: A pszichológus szerepe a gyerekkel foglalkozó nevelő támogatásában 903
Hűvös Imréné: Együttműködés a pedagógusokkal - már az óvodában 908
Hirsch Margit: Az iskolai és családi nevelés összehangolásáról az első iskolaévben 912
G. Donáth Blanka: Hogyan hat a pedagógusok elvárása a pszichológus munkájára? 913
Molnár Gábor: Ha az iskolavezetés készséges, akkor... 915
Királyné Dévai Margit: Személyiségfejlesztő pszichopedagógiai munka az iskolában,, az
oktatás keretein kívül 919
Lukácsné Mezei Éva: Próbálkozás a partneri együttműködés kialakítására a tanácsadó
pszichológus és a „nehéz osztályok" nevelői között 921
Pappné Lukácsi Marietta: A pszichológus és a pedagógus együttműködése a konfliktusmegoldó csoportfoglalkozás vezetésében 924
Gádor Anna: Iskolapszichológusi tapasztalatok egy budapesti szakközépiskolában 927
AZ ISKOLAI MENTÁLHIGIÉNÉS TEVÉKENYSÉG SPECIÁLIS
FELADATAIT MEGALAPOZÓ VIZSGÁLATOK
Lányiné Engelmayer Ágnes: Az integrációs nevelési kísérletek pszichológiai megközelítésből 931
Bass László: Az iskolapszichológus: új tényező az általános iskolai szelekció
mechanizmusában 935
Torda Ágnes: Olvasás- és írászavarban szenvedő gyermekek beilleszkedési nehézségei az általános iskolában 939
Mányai Judit: Az iskolapszichológus: új tényező a veszélyeztetettség megítélésében 942
B. Aczél Anna - Darvas Ágnes: Az iskolapszichológus: új tényező a szocializációs zavarok felismerésében 946
Benke Csilla: Az iskolai predeviáns megnyilvánulások pszichológiai hátterének
megismerése 949
Kürti Jarmila: A pedagógiai pszichológiai diagnosztika elméleti kérdései és gyakorlati lehetőségei 952
Horváth-Szabó Katalin: Az iskolapszichológus feladata a tehetségkiválasztásban 954
Rajnai Nadinka: A pályaválasztási körök szervezésének lehetőségei az iskolapszichológus munkájában 957
Dehelán Sándorné - Polgár Zsuzsa: Folyamatos pályaválasztás-előkészítés egy kiscsoportos személyiségfejlesztő módszerrel 960
KÍSÉRLETEK A NEVELŐMUNKA SZERVEZETI FELTÉTELEINEK
PSZICHOLÓGIAI OPTIMALIZÁLÁSÁRA
Barlai Róbert - Torma Kálmán: Egy iskolai szervezetfejlesztési tapasztalat 964
Járó Katalin: Az iskolai osztályok alapkonfliktusa és a közösségfejlesztő neveléslélektani konzultáció 967
Vastagh Zoltán: Pszichológia a pedagógiai kutató-fejlesztő munkában 971
(Az „Útkeresések az iskolapszichológiában" című blokkot összeállította: Gerő Zsuzsa-Horányi Annabella - Járó Katalin - Kósáné
Ormai Vera
FIGYELŐ
Ajánlás - Makarenko születésének 100. évfordulója, 1988 975
KÖNYVEK
dr. Petrikás Árpád - Gáspár László: Makarenko-antológia 978
Ballér Endre: Tankönyvelméleti tanulmányok. Szerkesztette és a bevezető tanulmányt írta: Karlovitz János 979
Kerékgyártó István - Lénárd Ferenc: Pedagógiai ellentmondások 981
KRÓNIKA
Szabolcs Ottó: Országos Közoktatástörténeti Konferencia Győrött 983-992
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv