| Bevezetés | 5 |
| Társadalmi-gazdasági korszakváltás és a magyar közoktatásügy | 7 |
| Az iskola és a társadalom | 9 |
| Mihály Ottó: Az egényiség szabadsága egy plurális értékrendszerben | 9 |
| Lóránd Ferenc: A kísérlet és az innováció szerepe a pluralista oktatásügyben | 15 |
| Hoffmann Rózsa: A demokrácia esélyei a tanügyben | 25 |
| Balogh Lászlóné: Az iskolai rendszerváltás tendenciái | 37 |
| Mihály Ottó: A közoktatás szerkezetének, követelmény- és vizsgarendszerének szabályozása | 39 |
| Halász Gábor: Mit vár a társadalom az iskolától? | 40 |
| Varga Sándor: Mit vár a tanuló az iskolától? | 50 |
| Halász Gábor: Önkormányzat és iskola | 56 |
| MŰVELŐDÉSI ÉS KÖZOKTATÁSI MINISZTÉRIUM Közoktatási Főosztály: Útmutatás az alapfokú nevelési, oktatási intézmények tevékenységének szervezéséhez | 65 |
| Szunyogh Szabolcs: A kultúra ára | 66 |
| Vajó Péter: Közoktatásunk pénz- és időkerete európai összehasonlításban | 67 |
| Ajánlott irodalom | 82 |
| Pedagógia a társadalom szolgálatában | 85 |
| A NEVELÉSTUDOMÁNYI KUTATÓK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK állásfoglalása a neveléstudományi kutatás helyzetéről | 87 |
| Kalapács János: Az értékelés és a minősítés irracionalitása a neveléstudományban | 92 |
| Mihály Ottó: Nevelésfilozófia, neveléselmélet (1948-1990) | 101 |
| Rókusfalvy Pál: A közoktatás iránytűje: A nevelési eszmény | 109 |
| Szunyogh Szabolcs: Miképp válhat versenyképesség a magyar iskolarendszer? | 119 |
| Zsolnai József: A magyar közoktatás minőségi megújulásának szakmai programja | 120 |
| Ajánlott irodalom | 128 |
| Egyház, vallási nevelés | 133 |
| Glatz Ferenc: Egyház, művelődés, kormányzati politika | 133 |
| Gabriel M. Garrone - Antonid M. Javierre: A katolikus iskola | 137 |
| Orosz László: Humanista etika és valláserkölcsi nevelés - teológusszemmel | 156 |
| Gáspár Csaba László: Vallástan | 165 |
| Bizik László: Evangélikus hitoktatás az iskolában | 177 |
| Gaál Jánosné: Evangélikus hitoktatás kisgyermekeknek | 181 |
| Ajánlott irodalom | 182 |
| A mindennapi nevelés | 187 |
| Bóra Ferenc: A demokráciára nevelés néhány alapkérdése | 187 |
| Kacsur István: A toleranciára nevelés néhány módszertani lehetősége | 194 |
| Fülöp Márta: A tehetséges gyerekek versengő magatartásáról | 198 |
| Deli István: Erkölcsi nevelés. Hogyan tovább? | 209 |
| Demeter Katalin: A tanulási nehézségek egyik forrása | 211 |
| Ajánlott irodalom | 212 |
| Az óvodai nevelés | 217 |
| Pereszlényi Éva: Új nevelési program az óvodában | 217 |
| Gáspár László: Legyen az óvoda ismét a nevelés színtere | 219 |
| Porkolábé Balogh Katalin: Kísérleti eredmények a tanulási zavarok óvodáskori prevenciójában | 227 |
| Az óvoda jogi szabályozása a közoktatási törvények keretében | 237 |
| Ajánlott irodalom | 240 |
| A tanórán kívüli nevelés, egésznapos nevelés | 242 |
| Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban (A tanulás technikai része, módszerei) | 242 |
| Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban 2. rész (A tanulási hatások kialakítása) | 246 |
| Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban 3. rész (A tanulási környezet kialakítása) | 249 |
| Maródy Magdolna: Tanulásirányítás a napközi otthonban. 4. osztály | 251 |
| Patajné Hegedűs Éva: Komplex foglalkozás a napközi otthonban (Itt a farsang) | 254 |
| Sokcsevics László: Technikai tevékenységek a napköziben | 257 |
| Ajánlott irodalom | 260 |
| Alkotó pedagógus, pedagógusképzés | 263 |
| Kovács Sándor: Pedagógus csoportmunka az újító iskolában | 263 |
| Nagy Mária: A tanári szakma változásai | 269 |
| Bagdy Emőke: A hivatásra nevelés | 282 |
| Hunyady Györgyné: Négy kérdés a pedagógusképzésről | 287 |
| Fülöp Márta: A szociális készségek fejlesztésének elméletéről és gyakorlatáról | 294 |
| Ajánlott irodalom | 304 |
| Az oktatás (tanítás-tanulás) korszerűsítése | 309 |
| Báthory Zoltán: Didaktika, oktatáskutatás | 309 |
| Hortobágyi Katalin: A projekt ... eszméről? ... oktatásról? ... tanulásról? ... módszerről? | 317 |
| Szalai Mária: Osztályozás, értékelés | 322 |
| Csonka Csabáné: Értékelési eljárások | 323 |
| Sáska Géza: Mit osztályoznak a tanárok | 325 |
| Demeter Katalin: Kérdés, feladat, probléma és tervezése | 333 |
| Bóra Ferenc: Tanulói kérdések a tanórán | 334 |
| Tompa Klára: Taneszközök, taneszközök... | 337 |
| Sarkady Kamilla - Zsoldos Márta: Tanulási sikertelenségek esetelemzés tükrében | 342 |
| Ajánlott irodalom | 346 |