| Előszó | 8 |
| Összefoglalás | 10 |
| Bevezetés | 14 |
| Vezetéstörténeti áttekintés, vezetéselméleti irányzatok | 17 |
| A modern vezetéstudomány kialakulása | 19 |
| Az arisztokratikus felfogás | 19 |
| A demokratikus felfogás | 20 |
| Az emberi tevékenység vezetési aspektusa | 20 |
| Magyarázó jegyzet | 25 |
| Menedzsment vagy vezetés? | 27 |
| Bizonytalanságok a magyar menedzsment terminológiában | 28 |
| Menedzsment és/vagy vezetés? | 28 |
| Menedzseri funkciók, menedzseri szerepek | 31 |
| Menedzser, üzletember, vállalkozó - ki kicsoda? | 34 |
| Források | 36 |
| A pedagógiai intézményvezetés alapjai, vezetői funkciók | 38 |
| A tervezés | 44 |
| A szervezés | 45 |
| A vezetés | 54 |
| Az irányítás | 67 |
| Az ellenőrzés | 70 |
| Vezetői szerepek | 72 |
| Interperszonális szerepek | 72 |
| Információs szerepek | 72 |
| Döntéshozó szerep | 73 |
| A vezetői stílus | 73 |
| A vezetői stílust befolyásoló tényezők | 73 |
| A feladatcentrikus magatartás | 75 |
| A beosztottcentrikus magatartás | 75 |
| A tulajdonság-elméletek | 76 |
| A típuselméletek | 77 |
| Téves felfogások a vezetői munkáról | 79 |
| Első téves felfogás | 79 |
| Második téves felfogás | 80 |
| Harmadik téves felfogás | 80 |
| Magyarázó jegyzet | 82 |
| A vezetői hatalom | 83 |
| A pozícióból eredő hatalom | 84 |
| A személyiségből eredő hatalom | 85 |
| A munkából eredő hatalom | 85 |
| Az erőforrás birtoklásából eredő hatalom | 87 |
| Erőforrás elemek | 87 |
| Az erőforrás technikai feltételei | 87 |
| Az erőforrás személyi feltételei | 89 |
| Kulcseseményterv | 91 |
| Mit csináltunk jól? | 91 |
| Mit akarunk csinálni? | 91 |
| Iskola és kollégium szerepvállalása a nevelési célok megválasztásában | 92 |
| Helyzetelemzés és program | 92 |
| Programok és feladatok | 97 |
| Visszacsatolás: A félévi nevelőtestületi értekezletek tervezete | 99 |
| Magyarázó jegyzet | 100 |
| Az emberi erőforrás optimalizálás | 101 |
| A munkakörtervezés | 102 |
| A munkakörtervezés főbb lépési és tartalma | 106 |
| A feladat fontossága | 106 |
| Az autonómia | 106 |
| A visszacsatolás | 107 |
| A szakismeretek változatossága | 108 |
| A munkaköri leírás | 110 |
| A pedagógusi munkakör | 111 |
| A gondnoki munkakör | 114 |
| Egy amerikai munkaköri leírás | 120 |
| A munkaerőtervezés | 122 |
| A minősítés | 125 |
| A minősítést segítő eszközök | 127 |
| Az idő fogságában. A vezető és a stressz | 131 |
| A stressz okai | 132 |
| A feszültség és a stressz | 134 |
| Stresszkezelési technikák | 135 |
| A stabil zónák erősítése | 135 |
| Speciálizáció a munkavégzésben | 135 |
| Az időgazdálkodás | 135 |
| Önképzés és továbbképzés | 137 |
| Az információs rendszer | 138 |
| A képzési, továbbképzési, önképzési program | 143 |
| A munka melletti képzés, önképzés lehetőségei | 144 |
| Az önképzés, a permanens önművelés célja | 145 |
| A hatékony vezetést segítő 3 testőr | 145 |
| A távoktatás | 148 |
| A diák egyedül van | 150 |
| Az oktatócsomag | 151 |
| A konzulens (TUTOR) | 151 |
| A csoport és a diák | 152 |
| A vizsga | 153 |
| Magyarázó jegyzet | 153 |
| A konfliktus | 155 |
| Konfliktus, egyén, környezet | 156 |
| A konfliktus ismérvei | 157 |
| A konfliktus fogalma | 158 |
| Konfliktusok az oktatási-nevelési intézményben | 159 |
| A konfliktusok okai | 159 |
| A konfliktusok kezelése | 166 |
| A konfliktus megelőzése | 167 |
| A konfliktus megoldása | 168 |
| Konfliktusok és vezetési technikák | 169 |
| Csoporfeladat funkciók | 169 |
| Csoportfeladat funkicók fenntartásának módszerei | 173 |
| A csoport elégedettsége | 173 |
| Csoportszerep típusok | 175 |
| Az intézményi konfliktusok szereplői, színterei | 176 |
| Konfliktus a szülőkkel | 176 |
| A pedagógus - diák konfliktus | 178 |
| A gyermeknevelés veszélyforrásai | 179 |
| A szocializáció | 181 |
| A diákok konfliktusai | 182 |
| Feloldási technikák, stílus | 188 |
| Az elhárítás | 188 |
| Alkalmazkodás | 189 |
| Versengés | 189 |
| Kompromisszum | 190 |
| Együttműködés | 191 |
| A változás | 192 |
| A változás lehetőségeinek elemzése | 192 |
| Változásmenedzsment | 194 |
| Magyarázó jegyzet | 197 |
| Az ötlettől az igazgatói székig | 199 |
| A nagy kihívás | 200 |
| A vezetővé válás folyamata | 203 |
| A pályakarrier tervezése | 205 |
| Ki lehet vezető? | 206 |
| Az előkészítő szakasz | 209 |
| Tájékozódás és továbbképzés | 209 |
| Tervezés | 211 |
| Az irányítás | 214 |
| A vezetői irányítás feladatai | 216 |
| Az irányítási folyamat elemei | 217 |
| Irányítási alapelvek | 219 |
| A végrehajtás | 220 |
| A döntés | 220 |
| Motiválás | 223 |
| Az összehangolás | 224 |
| Ellenőrzés | 224 |
| A vezetői program elkészítése | 228 |
| Formai követelmények | 230 |
| Tartalmi követelmények | 232 |
| Magyarázó jegyzet | 242 |
| Irodalomjegyzék tanároknak, vezetőknek | 245 |