| Előszó | 5 |
| Bevezetés | 7 |
| Amerikai Egyesült Államok | 9 |
| A pedagógusképzés általános jellemzői | 9 |
| A Kaliforniai egyetem Irvine Campusának Tanárképző Intézete | 10 |
| A Southern Illinois University at Carbondale Neveléstudományi Intézete | 13 |
| A Columbia Egyetem Tanárképző Intézete | 15 |
| Indiana Egyetem, Neveléstudományi Intézet | 17 |
| Smith College Neveléstudományi Osztály | 19 |
| Stanford Egyetem, Neveléstudományi Intézet | 22 |
| A Connecticuti Egyetem Neveléstudományi Intézete | 23 |
| Anglia és Wales | 25 |
| Általános rész | 25 |
| University of Cambridge és a Homerton College | 28 |
| University of Exeter, School of Education | 32 |
| University of Leicester | 40 |
| Kingston Polytechnic, Faculty of Education | 46 |
| University of Oxford, Department of Educational Studies | 50 |
| University of Leeds, School of Education | 51 |
| Ausztria | 53 |
| Az iskolarendszer rövid áttekintése | 53 |
| A pedagógusképzés típusai | 53 |
| Szelekció | 54 |
| Pedagógiai akadémiák | 55 |
| Egyetemi pedagógusképzés | 62 |
| Pedagógus-továbbképzés | 68 |
| Belgium | 71 |
| A pedagógusképzés szervezete | 71 |
| A tanulmányok tartalma | 71 |
| Továbbképzés | 74 |
| Ciprus | 77 |
| Az alapfokú iskolák tanítóinak képzése | 77 |
| Középiskolai tanárképzés | 78 |
| Továbbképzés | 79 |
| Dánia | 81 |
| Oktatási rendszer | 81 |
| A pedagógusképzés típusai | 82 |
| Továbbképzés | 87 |
| Finnország | 89 |
| Oktatási rendszer | 89 |
| Pedagógusképzés | 91 |
| Pedagógusképzés az Universität Jyväskylän | 94 |
| Továbbképzés, posztgraduális képzés | 96 |
| Franciaország | 97 |
| Oktatási rendszer | 97 |
| Az egytemi bölcsészettudományi képzés és a pedagógus diplomák | 98 |
| A pedagógusképzés típusai | 99 |
| A 3-11 éves gyermekek jövendő pedagógusainak (instituteur) tanulmányi programja | 103 |
| A szaklíceumi tanárok képzése az ENNA-kban | 105 |
| A regionális pedagógiai központok (CPR) | 105 |
| Ecoles Normales Supérieures - ENS | 106 |
| A pedagógusok továbbképzése | 107 |
| Görögország | 109 |
| Hollandia | 111 |
| Oktatási rendszer | 111 |
| A pedagógusképzés típusai | 111 |
| A Műszaki Pedagógiai Főiskola | 114 |
| Továbbképzés | 117 |
| Izland | 119 |
| Írország | 121 |
| Alapfokú iskolák tanítóinak képzése | 121 |
| Középiskolai tanárképzés | 122 |
| Továbbképzés | 123 |
| Kanada | 125 |
| A pedagógusképzés általános jellemzői | 125 |
| Pedagógusképzés Ontarioban | 128 |
| Pedagógusképzés a Calgary Egyetem Neveléstudományi Karán | 129 |
| Pedagógus-továbbképzés | 143 |
| Liechtenstein | 147 |
| Luxembeurg | 149 |
| Málta | 151 |
| A pedagógusképzés szervezete | 151 |
| Felvétel | 151 |
| A tanulmányok tartalma és értékelése | 152 |
| Továbbképzés | 152 |
| Norvégia | 173 |
| A pedagógusképzés helye az oktatási rendszerben | 173 |
| Felvétel a pedagógusképző intézményekbe, a tanulmányok értékelése | 174 |
| Az iskoláskor előtti szakasz pedagógusainak képzése | 174 |
| Az általános tárgyak tanítóinak (osztálytanítók) főiskolai képzése | 176 |
| Az általános tárgyak tanárainak (adjunktudok, lektorok) egyetemi típusú képzése | 177 |
| A speciális tárgyak tanárainak képzése | 178 |
| A szakmai tárgyak tanárainak képzése | 180 |
| Speciális pedagógusok (gyógypedagógusok) képzése | 181 |
| Pedagógus-továbbképzés | 181 |
| Olaszország | 183 |
| A tanárképzés szintjei | 183 |
| Továbbképzés | 185 |
| Portugália | 187 |
| San Marino | 191 |
| Spanyolország | 193 |
| Svájc | 195 |
| Oktatási struktúrák | 195 |
| A pedagógusképzés általános jellemzői | 198 |
| Óvodák és elemi iskolák peddagógusainak képzése | 200 |
| Pedagógusképzés a középiskolák első ciklusa részére | 203 |
| A középiskolák második ciklusában tanító pedagógusok képzése | 214 |
| Pedagógus-továbbképzés | 223 |
| Svédország | 225 |
| Az oktatási rendszer | 225 |
| A pedagógusképzés szervezete | 227 |
| A pedagógusképzés típusai | 228 |
| A pedagógusképzés reformja | 233 |
| Pedagógusképzés a malmői és a stockholmi pedagógiai intézetben | 234 |
| Posztgraduális képzés és pedagógus-továbbképzés | 237 |
| Törökország | 239 |
| Felvétel | 239 |
| A pedagógusképzés típusai | 239 |
| Továbbképzés | 240 |
| Korszerűsítési törekvések a pedagógusképzésben | 241 |
| A képzés helye | 241 |
| A képzési idő hossza | 241 |
| Felvételi kritériumok | 242 |
| Alternatív szelekciós kritériumok és alternatív utak a pedagógus pályához | 243 |
| Szaktárgyi oktaás | 245 |
| Pedagógiai képzési stratégiák és módszerek | 246 |
| Továbbképzés | 247 |
| A pedagógusképző és továbbképző programok koordinálása és ellenőrzése | 249 |
| Függelék | 253 |
| A pedagógusképző intézmények típusai országonként | 253 |
| A különböző iskolai szinteken oktató pedagógusok képzési ideje, a szaktárgyi és a pedagógiai képzés kapcsolata | 254 |