1.031.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodák szakmai fejlesztése 7.

Külső tényezők/Belső tényezők

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Budapesti Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Be kell vallanom, hogy e könyv megírásakor ellentétes érzelmek viaskodtak bennem. Örültem annak a lehetőségnek, hogy az óvoda belső lényegi szakmai kérdéseit, ezek összefüggéseit, történéseit saját... Tovább

Előszó

Be kell vallanom, hogy e könyv megírásakor ellentétes érzelmek viaskodtak bennem. Örültem annak a lehetőségnek, hogy az óvoda belső lényegi szakmai kérdéseit, ezek összefüggéseit, történéseit saját tapasztalatom alapján vizsgálhatom. Bemutathatom azokat az általam fontosnak tartott tényezőket, amelyek segítséget nyújthatnak az óvodavezető számára ahhoz, hogy ezeket végiggondolva értelmezze saját helyét, helyzetét, lehetőségeit és eszköztárát a nevelőtestület szakmai irányításában, vezetésében.
Minden vezető szeretne eredményesen dolgozni.
De hogyan lehet ezt elérni?
E kötet írása közben mindvégig törekedtem ennek a kérdésnek a megválaszolására. Ezért az olvasót arra kérem, tekintse a kötetet az óvodaügyben 33 évet eltöltött, az életpályámon megszerzett tapasztalataim szintézisének, amellyel segítséget kívánok adni kollégáimnak.
A kérdés számtalan! Mikor ér rá a vezetőóvónő szakmai kérdésekkel foglalkozni? Hogyan tegye ezt a pedagógiai önállóság megsértése nélkül? Mekkora a veszélye a beavatkozásnak? Mitől fejlődik szakmailag a tantestület? Kimarad vagy elmarad a fejlődésben? Fennmarad-e a vezető ezekben a folyamatokban? Ki és mi segíthet a vezetőnek a szakmai irányító tevékenységében? A kérdések sora, gondolom, vég nélkül folytatható!
Ebben a kötetben vállalkozom a kimondott és a meg nem fogalmazott kérdések megválaszolására.
Az óvodák szakmai fejlesztésének tényezői - az egyszerűség kedvéért - két fő csoportra oszthatók aszerint, hogy milyen irányból közelítjük meg a kérdést. így beszélhetünk külső és belső tényezőkről.
A kötet első részében a külső tényezőkkel foglalkozom: így az óvodai felügyelettel, a szaktanácsadással, a speciális területek szakértőivel (a mentorokkal), továbbá bemutatom az óvodák szakmai irányításának rövid történetét, s egy kísérlet néhány tanulságát abból a célból, hogy a jelen helyzet problémái könnyebben értelmezhetőek legyenek. Mivel az óvoda elsőszámú „szakfelügyelője" a vezető, a történeti és kísérleti tapasztalatok döntéseinek mérlegeléséhez támpontokat, esetleg módszert kínálhatnak.
A kötet második részében az óvodák fejlesztésének belső tényezőit veszem számba. Megvizsgálom a szakmai fejlesztés fogalmát, értelmezem az óvoda szerkezetéből adódó és szervezetében működő résztvevők lehetőségeit, teendőit, szervezeti formáit: a „mit tegyünk" és a „hogyan tegyük" oldalról. Ide tartoznak a pedagógiai dokumentumok kérdései (a nevelési program, a helyi program készítése, a gyermekcsoport nevelési és fejlesztési programja, az óvoda pedagógiai működési terve, a szülői tájékoztatók stb.). Ismertetem a mérési technikák óvodai alkalmazásának lehetőségeit és veszélyeit is. Végezetül - a teljesség igénye nélkül - bemutatok néhány olyan eredményes vezetői módszert, amely az óvoda szakmai fejlesztésében hasznosítható. Vissza

Tartalom

Bevezetés 6
ELSŐ RÉSZ: A SZAKMAI FEJLESZTÉS KÜLSŐ TÉNYEZŐI 7
I. fejezet: Az óvodai felügyelet 7
1. Az óvodai felügyelet kezdete (1828-1891) 7
2. Az első kisdedóvási törvény megszületésétől
az államosításig (1891-1948) 11
3. Óvodai felügyelet és szaktanácsadás
1945 és 1985 között 16
4. Az óvodák irányítása néhány európai országban 27
Kérdések - feladatok 29
II. fejezet: Egy óvodai felügyeleti kísérlet néhány fontos tapasztalata 31
1. A felügyeleti kísérlet előzményei, a kutatás hipotézisei 31
2. Az óvodai felügyeleti munka vizsgálati módszerei 35
3. A módszer alkalmazásának tapasztalatai 38
4. Az óvodai pedagógiai felügyelet kapcsolatrendszere 41
5. A kísérleten túlmutató tartalmi változások, igények 42
Kérdések - feladatok 45
III. fejezet: A szakmai fejlesztés segítői: a mentorok 47
1. A mentorrendszer célja 47
2. A mentorok működési területei, feladatai 48
3. A szakmai fejlesztésre irányuló módszerek 49
4. A jó mentor ismérvei 50
Kérdések - feladatok 51
Dokumentum 52
MÁSODIK RÉSZ: A SZAKMAI FEJLESZTÉS BELSŐ TÉNYEZŐI 53
I. fejezet: A fejlődés működési alapja: az innováció 53
1. A szakmai fejlesztés célja 53
2. Az innováció fogalma, értelmezése az óvoda
szakmai fejlesztésében 54
3. A pedagógiai innováció összetartozó elemei 55
4. Az óvodavezető és a pedagógiai innováció 56
Kérdések - feladatok 59
Szemelvény 60
II. fejezet: A fejlesztés résztvevői 61
1. A gyermek, gyermekcsoport, szervezési problémák 61
2. A szülő - a szülők képviselete az óvoda pedagógiai programjának
alakításában 65
3. Az óvodapedagógus és a dajka 67
4. Emberi kapcsolatok a nevelőtestületben,
konstruktív együttműködés 69
5. A „külső" szakember, a szakmai szolgáltatás 80
Dokumentumok 87
Kérdések - feladatok 89
III. fejezet: Az óvodai nevelés tartalmának dokumentumai 91
1. A nevelési program 91
2. Néhány tantervi fogalom óvodapedagógiai
értelmezése 99
3. A helyi foglalkozási program készítésének elvei,
tartalmi jellemzői 101
4. Az óvoda pedagógiai működési terve 116
5. A gyermekcsoport nevelési-fejlesztési programja,
a pedagógiai adatkezelés 121
Dokumentum 126
Kérdések - feladatok 129
IV. fejezet: Az eredményesség megítélésének módszerei 131
1. A pedagógiai kutatás 131
2. Mérjünk, ne mérjünk az óvodában? 131
3. Kutatásmódszertani alapismeretek 133
4. Néhány mérési technika a pedagógiai gyakorlatban 141
5. A pedagógiai pályázatok készítésének főbb
szempontjai 144
Dokumentum 148
Kérdések - feladatok 149
V. fejezet: A vezetői tekintély megóvása, tekintélyt erősítő módszerek 151
1. A tekintély problémái 151
2. Tekintélyt erősítő módszerek 155
Szemelvény 158
Kérdések - feladatok 159
Jegyzetek 160
Irodalom 166

Pereszlényi Éva

Pereszlényi Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pereszlényi Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv