| A "szerepjátszás" elméletének kritikája | 9 |
| Bevezetés | |
| A szerepjátszás elméletének forrásvidéke | |
| A szerepjátszás elmélete Horváth János Petőfi-monográfiájában | |
| Horváth János irodalomtörténeti koncepciója, Petőfi, Arany és a "nemzeti klasszicizmus" | |
| A Deák-párti kritika álláspontja | |
| Kemény és Asbóth véleménye | |
| Horváth János és a Deák-párti kritika | |
| Tárgyi hűség és a szerepjátszás elmélete | |
| Szerepjátszás és lírai realizmus | |
| Horváth János nemzet-karakterisztikájának összefüggése a Petőfi-képpel | |
| A "zsengék" korszaka | 28 |
| Aszódon | |
| A diák Petőfi levelei a Sárkány fivérekhez | |
| Az 1842 kora őszéig terjedő lírai korszak szakaszai | |
| Petőfi első ránk maradt versei | |
| Lant' versei vagy Lanc' versei | |
| A Róza című epigramma szövegváltozatai | |
| Az irodalmi ízlés győzelme az életélmény felett | |
| A "vad sors" | |
| A katonaság | |
| Vörösmarty-hatások | |
| Az életélmények felülkerekedése a sablonokon | |
| A stílus változásai | |
| Az első népdal-nyomok | |
| Kuruttyó | |
| A versformák alakulása | |
| Újra Japán: 1841 októberétől 1842 augusztusáig | |
| A Képzőtársaság | |
| A társasági jegyzőkönyv adatai | |
| "Igazi-Petőfi"? - "ál-Petőfi"? | |
| Felerősödő Kölcsey- és Bajza-hatások a pápai tartózkodás kezdetén | |
| Egy költemény szövegváltozatai | |
| Fordítások | |
| Az Athenaeumnak küldött versek | |
| A pápai székfoglaló beszéd | |
| Az 1842-es év verstermésének "kettőssége" | |
| Érzelmes-emlékező költemények és hetyke, bordalos lázongás | |
| Petőfi kisepikájának kezdetei | |
| A pápai versek formai jellemzése | |
| A lírai személyesség jelentkezése | 82 |
| Petőfi életútja 1842 őszétől 1844 elejéig | |
| "A lyrai szerepjátszás kora" vagy a lírai személyesség szárnybontása? | |
| Lírai személyesség és lírai realizmus | |
| Az első bordal-csoport | |
| Személyes hitelű én-versek | |
| A halálvágy mint a különállás egyik megnyilvánulása | |
| A másik megnyilvánulás: önvallomás az Én című versben | |
| Versek a költői elhivatotságról és a színészetről | |
| Petőfi szellemi háttere | |
| Hazafias lírájának kezdetei | |
| Toldi Ferenc előadása | |
| Petőfi hazafias versei 1844 elején | |
| Szerelmi lírája | |
| L.......-né-hez | |
| Megúnt rabság | |
| Versek Nagy Zsuzsikához | |
| Összezördülése Pákh Alberttel | |
| Az otthon és a táj költészetének realizmusa | 130 |
| Petőfi Dunavecsén 1844. áprilistól júniusig | |
| A családi líra hazai előzményei | |
| Egy estém otthon | |
| István öcsémhez | |
| Szülőimhez | |
| A magyar tájlíra előzményei | |
| Vahot Imre cikke | |
| Az alföld | |
| Költői levelek | |
| Petőfi stílusának néhány jellegzetességéről | |
| Népdalok | 168 |
| A népiesség elvi kérdései | |
| Gyulai Pál és Salamon Ferenc Petőfi népdalairól | |
| Horváth János a népdalról és a népiességről | |
| Csokonai, Kölcsey és Erdélyi János | |
| Eltérések a "nép" fogalmának értelmezésében | |
| Horváth János Petőfi népdalairól | |
| Önkifejezés és személytelenség | |
| Horváth János vers-statisztikája | |
| Petőfi népdal iránti vonzalmának okairól | |
| A korabeli népdal-divat sajátosságairól | |
| Petőfi népdalainak személyessége | |
| A bordalok és népdalok kedélyállapotainak összehasonlítása | |
| A "kérdezve kezdés" és "ellentétesség" mint a dal egyénítésének eszközei | |
| A dalkezdő természeti kép | |
| Drámaiság | |
| Dalzáró megoldások | |
| Petőfi "kettős bázisa" | |
| A népi alakok rajza. Petőfi "lírai szabadcsapata" | 219 |
| Népi alakrajz és zsánerkép | |
| Szerep és zsáner | |
| Zsánerkép-helyzetdal-bordal | |
| A líra "két relációja" | |
| Külső hatások | |
| Nem-zsánerszerű népi alakrajzok | |
| A népi világ képének tágulása | |
| A költő elrajzolt hasonmásai a nép figurák között | |
| Tiszta zsánerképek | |
| Első személyben "előadott" zsánerképek | |
| Történet keretében és leíró jellemzéssel bemutatott zsánerfigurák | |
| Zsáner-rokonság | |
| Petőfi nép tablója | |
| Formai szabadmozgás és nyelvi fesztelenség | |
| Néhány elvi kérdés | |
| A nyomor ábrázolásának hiánya Petőfinél | |
| Romantika és realizmus a népiességben | |
| Petőfi népiességének történelmi funkciója | |
| Petőfi Pesten | 274 |
| Petőfi és a Nemzeti Kör | |
| A kihagyott bordalok | |
| Pesti körkép | |
| A "peleskeiség" | |
| Bohém-önarcképek | |
| Hitelességük kérdése | |
| Önarckép és szerepjátszás | |
| Béranger hatása | |
| A második bordal-csoport | |
| Est | |
| A lírai személyesség térhódítása | 300 |
| Hiteles önarcképek 1844-ben | |
| Heinei hatások | |
| "Városi" versek | |
| Színészversek | |
| A múltidézés változatai Petőfinél | |
| A harmadik borsos verscsoport | |
| A leánykákhoz | |
| A Szerelem gyötrelme-ciklus | |
| A szerelmi líráról | |
| Rokonság Heinével és különbözés Heinétől | |
| Horváth János nézetei | |
| Összefoglalás | |
| Petőfi politikai költészete 1844-ben | 345 |
| Előzmények | |
| Petőfi és a Védegylet | |
| A király-versek | |
| A legenda | |
| Egy költői vita | |
| A nemzeti sors személyes lírai átélése | |
| Búcsú 1844-től | |
| A versformákról | |
| Petőfi ars poeticája és helye az irodalomban | 378 |
| Az ifjú Petőfi olvasmányai | |
| Ízlésének alakulása | |
| Első nyilatkozata versekről | |
| Útban az önálló ars poetica felé | |
| Petőfi és a konzervatív kritika ellentéte | |
| A természet vadvirága | |
| Az utánzókhoz; Bajza és Petőfi | |
| Vachott Sándor és Petőfi | |
| Vörösmarty és Petőfi | |
| Toldy Ferenc és Petőfi | |
| Petőfi és Vahot Imre | |
| A helység kalapácsa és a János vitéz | 413 |
| Az eposz és a verses epika a felvilágosodás és a reformkor irodalmában | |
| A helység kalapácsa és a kritika | |
| A helység kalapácsa | |
| A János vitéz keletkezése | |
| Eszme és szerkezet | |
| Vörösmarty népi epikus figurái | |
| A költői szemlélet | |
| Az irrealitás realizálása | |
| Nemzeti jelleg | |
| Az előadás szubjektivitása | |
| Közvetlen előadásmód | |
| Formai kérdések | |
| A János vitéz lírája | |
| Petőfi műve: funkciójában népi eposz | |
| Horváth János álláspontja | |
| Vita | |
| Összefoglalás | 477 |
| Utósorok a második kiadáshoz | 485 |
| Jegyzetek | 486 |
| Névmutató | 562 |
| Petőfi verseinek mutatója | 571 |